گزارش تابناک از یک معضل قدیمی در یزد
بنابر این گزارش آنچه مشخص است اینکه اکنون دیده شدن این معضل در استان رخ داده و مسئولان حداقل در سخن و وعده، از تلاش برای آن سخن می گویند اما نکته آن است که جزییات این طرح منتشر نشده و نمی توان قضاوت درستی از نتیجه آن داشت.
کد خبر: ۶۲۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ 19 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»، استان یزد یکی از تاریخی ترین مناطق کشور بوده و به دلیل مرکزیت در کشور، معماری خشتی آن از جنگ و بلایای طبیعی در امان مانده و به همین دلیل اکنون یکی از بکرترین منطاق جهان از بعد قدمت معماری و بناهای تاریخی آنهم با مصالح خشتی است.
شهر یزد اما گل سر سبد بافت تاریخی در جهان است و با داشتن حدود 700 هکتار بافت تاریخی بهم پیوسته و فعال – از بعد سکونت و زندگی مردم – مورد توجه بوده و از طرفی همین قدمت و کهنگی و خشتی بودن و از طرفی زندگی مردم با شرایط امروزی، آن را دچار مشکلاتی کرده است. سال 2017 سازمان جهانی یونسکو هم 220 هکتار از این بافت را به عنوان میراث جهانی ثبت کرد.
فکرش را بکنید مردمی که امروز با مدرن ترین وسایل و شرایز تمایل به زندگی دارند طبق چه فرمولی آن را در کوچه های دراز و تنگ و به اصطلاح آشتی کنان یزد جاری کنند. این مسائل باعث شده بافت تاریخی دچار مشکلاتی شود که مهم ترین آن، خالی شدن مردم و متروکه شدن بخشی از بافت است و البته در صدر همه این مشکلات، نبودن طرح استراتژیک مناسب برای مدیریت بافت است.


سندرم کچلی در ساخت و ساز شهر یزد

این در حالی است که چندی قبل، سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به ظرفیت درون زایی برای توسعه این شهر، گفت: شورای اسلامی یزد با توسعه افقی و عمودی شهر یزد مخالف است.
محسن عباسی‌هرفته در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ضرورت ایجاد زمینه‌ توسعه بیش از پیش شهر یزد، اظهار کرد: متأسفانه شهر یزد به صورت جدی با سندرم کچلی در ساخت و ساز مواجه است.
وی با بیان این‌که در حال حاضر نسبت جمعیتی شهر یزد به اراضی شهر بسیار پایین است، افزود: ما با رشد افقی شهر یزد مخالفیم زیرا شهر یزد مستعد توسعه درون زاست.
سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد در ادامه توسعه درون زایی را از جمله ویژگی های شهر یزد دانست و گفت: دورن زایی باید طرح ریزی الگوی توسعه شهر مورد توجه جدی قرار گیرد.
عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که متاسفانه در سال‌های اخیر نبود برنامه مشخص، توسعه نامتوازن و نامبارکی را برای شهر در پی داشته است، تصریح کرد: امروز تبعات منفی متعدد برنامه ریزی نکردن در گذشته در زمینه‌های متنوع از اجتماعی تا خدمات رسانی و مدیریت شهری گریبانگیر شهر است

طرح مبهم استانداری برای بهبود شرایط با نام "پیشگام"

اما اخیرا معاون عمرانی استاندار یزد گفته است رفع این مشکلات در اولویت طرح های عمرانی دولت است. معاون هماهنگي امور عمراني استانداري يزد توجه به بافت هاي تاريخي و مياني را راه حل مناسبي براي رفع عدم يكپارچگي در شهر دانست و گفت: برنامه ريزي براي حركت به سمت تبيين راهكارهاي عملياتي در بازآفريني شهر يزد يكي از اولويت هاي مهم عمراني در استان است.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري در گفت و گو با خبرگزاري مهر ضمن بيان اينكه ورود دولت در طرح بازآفريني شهري نكته مهم و اثرگذاري مي باشد، بيان كرد: بافت هاي تاريخي و فرسوده به علت قدمت و در اكثر موارد فرسودگي و فقدان تاسيسات و خدمات اوليه براي زندگي شهري تبعات اجتماعي نامناسبي به همراه دارد كه بازآفريني و بهسازي آن براي جلوگيري از مهاجرت و ناكارآمدي اين قسمت از مناطق مسكوني ضرورتي انكار ناپذير در شرايط حاضر مي باشد.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري ادامه داد: در حال حاضر موضوع بازآفريني شهري يكي از دو پروژه مهم و اساسي كشور قلمداد مي شود كه براي حل آن در استان يزد بايد برنامه ريزي مدون، دقيق و مرحله اي داشته باشيم و تلاش استان براي تحقق اين امر به صورت جدي ادامه مي يابد.
« محسن صادقيان » افزود: از پيامدها و آثار عدم توجه جدي و ساختارمند به موضوع بازآفريني شهري مي توان به كاهش تعلق ساكنان به محلات اشاره كه مهاجرت بي رويه به ساير قسمت هاي شهري را به همراه دارد و بر اين اساس بافت شهري غير متوازن شده و زمينه براي رشد آسيب هاي اجتماعي برآمده از اين اتفاق فراهم مي شود.
معاون استاندار يزد حضور و مشاركت مردمي براي احياء و بهسازي بافت هاي ناكارآمد شهري را حائز اهميت دانست و گفت: توجه به رويكرد محله محوري با توجه به پتانسيل هاي موجود در شهر يزد لازم است و از سوي ديگر باعث رونق روابط اجتماعي در مناطق مختلف شهر مي شود.
صادقيان ادامه داد: بافت هاي تاريخي، سكونت گاه هاي غير رسمي،‌ بافت هاي حاشيه اي و ناهمگون شهري از جمله مراكز هدف بازآفريني شهري است كه بايد در هر قسمت باتوجه به رويكرد خاص آن محل احياء و بازسازي شود.
وي خاطرنشان كرد: هدف از بازآفريني شهري و برنامه تجديد حيات محلات، ارتقاي شرايط كيفي زندگي در سكونت گاه ها از طريق ايمن سازي و مقاوم سازي ساختمان ها، توسعه و بهبود زيرساخت هاي شهري، تامين خدمات شهري مورد نياز و تقويت نهادهاي مديريت محلي با توجه به ظرفيت هاي موجود در استان يزد است.
صادقيان گفت: در برش استاني بازآفريني شهري و فرآيند پيش رو بايد اطمينان حاصل شود كه برنامه ها و طرح هاي در نظر گرفته شده در مسير اهداف توسعه شهري و آمايش سرزمين قرار گرفته است يا خير و از سوي ديگر اهداف واضح، عملياتي و مشخص و قابل گسترش با كيفيت مطلوب به مكان هاي مختلف را به همراه داشته باشد.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري در پايان سخنان خود خاطرنشان كرد: در راستای نوسازی بافت های فرسوده شهری، دولت‌های یازدهم و دوازدهم مدل‌هایی را ترسیم کرده و شاکله آن‌ها را در قالب طرح "پیشگام" ارایه نموده است که با تصویب آن در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ پیش بینی می شود از شهریورماه سال جاری روند اجرایی آن آغاز شود.

بنابر این گزارش آنچه مشخص است اینکه اکنون دیده شدن این معضل در استان رخ داده و مسئولان حداقل در سخن و وعده، از تلاش برای آن سخن می گویند اما نکته آن است که جزییات این طرح منتشر نشده و نمی توان قضاوت درستی از نتیجه آن داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار