مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی یزد:
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از پیش‌بینی افزایش برداشت کلزا از سطح اراضی زراعی این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۲۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 19 June 2018

محمدعلی حاتمی‌زاده با اشاره به اینکه از مزارع استان یزد 320 هکتار محصول کلزا برداشت‌شده است، گفت: شهرستان ابرکوه 110 هکتار، شهرستان خاتم و مروست 170 هکتار و شهرستان بهاباد 40 هکتار بیشترین سطح زیر کشت کلزا را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 235 تن محصول کلزا برداشت‌شده است، افزود: با توجه به اینکه فعلاً خرید محصول کلزا تازه آغازشده است، افزود: امیدواریم در سال جاری افزایش میزان خرید را نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بابیان اینکه برداشت کلزا از تاریخ 22 اردیبهشت‌ماه در استان یزد آغاز و تا تاریخ 16 خردادماه ادامه داشته است، اظهار داشت: 70 درصد محصول کلزا به‌صورت مکانیزه و 30 درصد آن به‌صورت دستی برداشت می‌شود.

حاتمی‌زاده با اشاره به اینکه برداشت این محصول با سه دستگاه کمباین بومی و دو دستگاه کمباین مهاجر انجام می‌شود، اذعان داشت: تحویل بذر کلزا اصلاح‌شده و کودهای شیمیایی باقیمت دولتی به کشاورز، معرفی کشاورزان جهت دریافت تسهیلات سرمایه در گردش ویژه کاشت با بانک کشاورزی، نظارت بسته مراحل کاشت، داشت، برداشت و ارائه توصیه‌های لازم به کشاورزان را از حمایت‌های جهاد کشاورزی با طرف قرارداد کشت کلزا دانست.

این مقام مسئول هایولا، ساری گل و زرخام را از ارقام این محصول برشمرد و عنوان کرد: دانه روغنی کلزا حاوی 48 درصد روغن است و این دانه روغنی به استان‌های فارس، اصفهان، تهران و خراسان ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان یزد کارخانه صنعتی روغن نباتی نداریم، ابراز داشت: با توجه به اینکه این دانه روغنی جزء باکیفیت‌ترین دانه‌های روغنی محسوب می‌شود؛ اما روغن‌گیری این دانه روغنی به کارخانه‌های روغن نباتی استان‌های فارس، تهران، اصفهان و خراسان ارسال می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بابیان اینکه این دانه روغنی بالاترین درصد روغن را دارد و کنجانه آن به‌عنوان خوراک مورداستفاده دام و طیور قرار می‌گیرد، یادآور شد: اجرای سهمیه ابلاغی کشت کلزا از طرف وزارت متبوع هرسال به استان اعلامیه می‌شود.

حاتمی‌زاده در پایان با اشاره به اینکه کشت کلزا موجب افزایش مواد آبی‌خاکی و کنترل علف‌های هرز و بسیاری پاخور کلزا می‌شود، خاطرنشان کرد: رعایت تناوب کشت کلزا موجب افزایش عملکرد محصول بعدی و در تولید روغن نیز کشت کلزا باعث افزایش تولید روغن می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار