عضو هیات رییسه شورای شهر یزد تاکید کرد:
عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به لازمه بهره‎‎برداری از این هنر در بیان مفاهیم و استفاده از این ظرفیت در بالابردن زیباسازی شهر، عنوان می‌‏‏کند: این هنر در شهر یزد به تازگی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و استفاده از ظرفیت آن در جهت افزایش فرهنگ عمومی و جلب رضایت عموم مورد اهتمام قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۲۲۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ 23 June 2018

«الهه جورابی» با اشاره به اهمیت دیوارنگاری در زیباسازی شهر، این هنر را شامل تصویر کردن نقوش، اشکال، حرف ‌ ها، نشانه ‌ ها، نمادها، الگوها و کلمات به روی دیوارها یا هر مکان قابل استفاده می‌خواند و می‎‎گوید: از طریق این هنر می‎‎توان با نوشتن، نقاشی کردن، کنده ‎‎ کاری و خط ‎‎ کشی، پیام های اجتماعی و فرهنگی را در معرض دید عموام قرار داد.

وی در مورد تاریخچه این هنر اضافه می‏‏‌کند: این هنر که شامل نقاشی ‎‎ های مبتدی تا استادانه است، ریشه در سنگ ‎‎ نگاره ‎ های تاریخی دارد که از گذشته‏‏های بسیار دور در تاریخچه امپراطوری ‎‎ های باستانی روم، چین و ایران وجود داشته و توانسته در طبقه ‎‎ بندی مدرن نیز جایگاه و عنوان هنری عمومی را به خود بگیرد.

عضو کمیسیون معماری شورای شهر یزد در رابطه با هنر دیوارنگاری مدرن، بیان می‏‌کند: هنر مدرن دیوارنگاری با ابزاری متفاوت مانند افشانه، رنگ پاش و انواع قلم موها نمود یافته است ولی در اکثر کشورها نقاشی کردن و ترسیم هرگونه علامت و تصویر بر دیوار املاک و اماکن بدون کسب رضایت صاحبان ملک، غیر مجاز و جرم دارای پیگرد قانونی محسوب می ‎‎ شود.

وی با بیان این که دیوارنگاری با حفظ جایگاه خود در عرصه هنر و در برداشتن پیام ‏ های مختلف در چندین نوع ظاهر شده است، می‏‏‌گوید: یکی از انواع دیوارنگاری دربردارنده پیام ‎‎ های سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی است که در این قالب با بیان احساسات قانون ‎‎ گریزانه، عملی اعتراض ‎‎ آمیز محسوب می ‎‎ شود اما در صورتی که ژانر مشخصی داشته باشد برای برخی از افراد نوعی اثر و کار هنری محسوب می‎‎شود و در اماکنی مانند نگارخانه ‏ ها و نمایشگاه ‎‎ های هنری نیز در معرض دید عموم قرار می ‎‎ گیرد.

وی قالب دیگر این هنر که در سال ‏ های اخیر با تحول در نوع آن شکل گرفته را در قلمروی فرهنگ عامیانه می‏‏‌داند و اظهار می‏‏‌کند: این اشکال هنر مذکور که در موسیقی ‏ های زیرزمینی هویدا شده ‏ اند، مورد دید عموم نیستند و تنها قشر خاصی با آن سر و کار دارند.

جورابی در مورد انواع دیگر دیوارنگاری نیز عنوان می‏‏‌کند: نوعی دیگر از این هنر که در قشر خاصی از جامعه شکل گرفته معمولاً به عنوان علامتی در میان گروه ‎‎ های تبهکاران مرسوم است و محدوده ‏ های نفوذ آنها را از هم جدا می ‏ کند.

وی ادامه می‏‏‌دهد: در عین حال این هنر، ابزاری برای بیان اختلاف ‏ نظر و مشاجره بین مقامات حقوقی، قانون‌گذاران و مسئولان شهری نیز محسوب می ‏ شود و بحث و گفت‌‏‏وگو میان هواداران و مخالفان آنها را نیز در بر می ‎‎ گیرد.

وی این هنر رایج در سطح شهر و معابر را در قالب ‏ هایی به صورت درج نام و نشان گروه ‎ ها و اشخاص، تبلیغات و دیگر موارد مطرح و بیان می‏‏‌کند: این نوع از هنر دیوارنگاری به صورت عمومی وجود دارد و در برخی مواقع نیز بسیار با دقت و هنرمندانه، طراحی و ترسیم می‏‏شود و بار معنایی بیشتری را به دوش می‏‏کشد.

این مسئول با بیان این که این هنر در برخی از کشورها با گذشت زمان، پیدایش بیشتری پیدا کرده و از دسته هنرهای خیابانی این کشورها محسوب می ‎ شود، عنوان می‏‏‌کند: دیوارها، قطارها، ساختمان ‏ ها و خیابان ‏ های زیادی در این کشورها به صفحه ‏ ای برای بیان حرف ‏ ها و پیام ‏ های مردم و اقشار مختلف شده ‏ اند که یکی از بارزترین این آثار در مورد دیوار برلین بوده است.

وی در مورد جایگاه دیوارنگاری در ایران بیان می‏‏‌کند: این هنر ابزاری در بردارنده پیام ‎‎ های ملی، اعتقادی، سیاسی و نظامی بوده ولی با وجود این که انواع این هنر در ایران در مقوله دیوارنگاری دسته ‏ بندی نمی‏‏شوند اما به عنوان نقاشی دیواری، دارای گستره بزرگی است که دربردارنده مقولات زیبایی ‏ شناسی است.

جورابی در مورد کارایی‏‏‌های این هنر می‏‏‌گوید: علاوه بر توجه به مقوله زیبایی ‏ شناسی، از این هنر در جهت افزایش فرهنگ عمومی به ویژه موضوعات محیط زیست، بهسازی و حفظ محیط شهری استفاده می‏‏شود.

این مسئول با اشاره به لازمه بهره‎‎برداری از این هنر در بیان مفاهیم و استفاده از این ظرفیت در بالابردن زیباسازی شهر، عنوان می‏‏‌کند: این هنر در شهر یزد به تازگی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و استفاده از ظرفیت آن در جهت افزایش فرهنگ عمومی و جلب رضایت عمومی مورد اهتمام قرار گرفته است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار