معاون معدنی وزیر صنایع خبر داد؛
معاون معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت ایجاد راهکارهای توسعه اقتصادی کشور، گفت: ایجاد شورای معادن در استان‌های مختلف در دستور کار جدی دولت تدبیر و امید قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۲۲۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ 23 June 2018

«جعفر سرقینی» در چهارمين همايش ملّي نقش معدن و صنايع معدني در توسعه كشور که با رويكرد فرآوري مواد معدني در یزد برگزار شده، اظهار کرد: یکی از کارهای بسیار مهمی که در دولت تدبیر و امید انجام شد، تصویب ایجاد شورای معادن در استان‌ها بر اساس برنامه ششم توسعه است.

معاون معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: شورای یادشده امروز در تعامل با بخش های دیگر ارتباط برقرار کرده که به شورای توسعه ای تبدیل شده است و با توجه به پتانسیل بالای معدن در اشتغال‌زایی و رونق توسعه اقتصادی ، تسهیل امور مردم و رونق بیشتر صنایع معدنی در دستورکار است.

«علي زيني وند» معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار یزد ‌با تاکید براین ‌ که ضروری است تاثیرگذاری معادن در توسعه متوازن و پایدار کشور تقویت شود، افزود: ‌بررسی شود چه میزان حقوق دولتی معادن به استان برگشته است و اگر برنگشته دلیل آن چه بوده است.

زینی وند گفت: با توجه به شرایط حساس کشور و ضرورت آمادگی در مقابل تحریم ها در آینده، جمع بندی شفافی از میزان وابستگی واحدهای صنعتی و تولیدی استان به خارج از کشور به زودی تدوین و ارایه می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت زمانی ‌لازم است مشخص شود استان یزد در حوزه های تولید و صنعت تا چه میزان به کشورهای غربی وابستگی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد ادامه داد: با توجه به تعاریف اقتصاد مقاومتی، تفاوت های زیادی از تعریف تا اجرا در این رابطه دیده می شود که باید با تزریق عقل، ‌منطق، ‌پژوهش و دانش مشکلات رفع شود و آنچه در مرحله نخست ضرورت دارد بررسی و شناسایی میزان وابستگی و نیز کمک های لازم در بخش ارزی است.

زینی وند خاطرنشان کرد: عمده مشکل این حوزه بعد از نامه نگاری های زیاد با تهران و وزارتخانه ها، مشکل مدیریتی است که در این رابطه نباید با شیوه های مدیریت عادی عمل شود.

وی با تأکید بر لزوم گسترش فعالیت بخش خصوصی در کشور و استان یزد، ‌ادامه داد: هر قدر در این فضا قدرت مانور و فعالیت بخش خصوصی بیشتر باشد، میزان آسیب پذیری کشور در مقابل تحریم ها و تهدیدهای دشمنان نظام کمتر خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصا ی و توسعه منابع استاندار درباره وضعیت معدنی استان یزد یادآور شد: ایران جایگاه ویژه ای در میان کشورهای قدرتمند معدنی دنیا دارد و بیش از ١٠ معدن معروف ایران جزو معادن مطرح جهانی است اما تا چه اندازه توانسته ایم از این نعمت ارزشمند و خدادادی برای رفاه بیشتر مردم و بهبود وضعیت معیشت آنها استفاده کنیم.

وی راهکار استفاده از این مسائل را در کنار تامین منابع مالی، مدیریت درست برپایه پژوهش و دانش و استفاده از تجربیات کشورهای موفق و تکنولوژی های روز دنیا دانست و گفت: در حوزه اقتصادی به ویژه بخش معدن اگر تصدی گری دولت کم و وظیفه حاکمیتی، ‌نظارتی و تسهیل گری آن تقویت شود، موفق تر عمل خواهیم کرد.

زینی وند در پایان سخنان خود با تأکید بر ضرورت استفاده از صنایع کم آبخواه، غیرآلاینده ‌و سازگار با محیط زیست در استان تأکید کرد: مشکل آب یزد اگرچه مشکل بسیار مهمی است اما در آینده ای نزدیک با مدیریت موثر فنی و عالمانه منابع آب حل خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار