رئیس اداره جهاد کشاورزی ابرکوه:
رئیس اداره جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به بحران شدید آب و باقی ماندن تنها 13 قنات فعال از 50 قنات ابرکوه، تنها راه نجات کشاورزی شهرستان توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای است.
کد خبر: ۶۲۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 23 June 2018

مهدی غیب‌الهی اظهار کرد: 35 درصد از مردم ابرکوه در قالب 8 هزار خانوار به شغل کشاورزی مشغول‌اند و این شهرستان یکی از قطب‌های کشاورزی استان یزد محسوب می‌شود.

غیب‌الهی ادامه داد: در همین راستا مسئولین و در رأس آنان فرماندار شهرستان توجه ویژه‌ای نسبت به بخش کشاورزی شهرستان قائل باشند چرا که ابرکوه با تولید سالانه 200 هزار تن محصول، رتبه اول تا سوم را همیشه در سطح استان به خود اختصاص داده است.

مصرف سالانه 140 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه خاطرنشان کرد: استحصال سالانه 140 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی رقم نسبتاً بالایی است اما اینکه گفته می‌شود بیشترین هدر رفت و پرت آب در این بخش است، آماری قطعی و صحیحی نیست و هدر رفت آب در صنعت و حتی مصارف خانگی نیز بایستی مورد توجه قرار گیرید؛ اما این مسئله که در کشور ما به اندازه کشورهای توسعه یافته، آب غنیمت شمرده نمی‌شود، موضوع غیرقابل انکاری است.

وی تصریح کرد: در ابرکوه بیش از 3 هزار و 500 هکتار اراضی زیر کشت با سیستم‌های آبیاری نوین (کم‌فشار و تحت‌فشار) آبیاری شده و تاکنون کشاورزان جهت دریافت تسهیلات برای اجرای عملیات آبی‌خاکی تا مبلغ 13 میلیارد تومان به بانک معرفی شده که تاکنون 3 میلیارد تومان از این مبلغ توسط کشاورزان دریافت شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اولویت اول شهرستان ابرکوه و حتی کشور، مسئله آب است، یادآور شد: در دهه 50 بیش از 90 رشته قنات فعال در ابرکوه وجود داشت که متأسفانه به علت برداشت‌های بی رویه، کاهش نزولات جوی و خشک‌سالی‌های پی‌درپی این تعداد به 13 رشته کاهش‌یافته است.

اختصاص 800 میلیون تومان اعتبارات ملی جهت حفظ آب قنوات

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه عنوان کرد: در حال حاضر تمامی تلاش ما حول محور حفظ آب موجود قنات‌های فعلی و افزایش بهره وری است. در همین راستا نیز 800 میلیون تومان از اعتبارات ملی به‌صورت بلاعوض به این امر اختصاص یافته است.

غیب‌الهی تنها راه نجات کشاورزی و حفظ وضعیت موجود را توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای دانست و اذعان کرد: در حال حاضر حدود 20 هکتار از اراضی مناطق بخش بهمن و فراغه به کشت گلخانه‌ای اختصاص داده شده است که توسعه آن می‌تواند مصرف آب را به حداقل رسانده و بهره‌وری را تا 10 برابر افزایش دهد.

صدور مجوزهای احداث گلخانه ظرف 48 ساعت

وی تصریح کرد: در جهت افزایش کشت گلخانه‌ای این نوید به کشاورزان داده می‌شود که هر فردی که برای کشت گلخانه‌ای بیش از 5 هکتار اعلام آمادگی کند، کلیه مجوزهای مورد نیاز وی ظرف 48 ساعت صادر می‌شود. ضمن اینکه تسهیلات این حوزه نیز به ازای هر هزار متر 60 میلیون تومان بوده است که قاعدتاً با توجه به هزینه‌هایی که به افراد تحمیل می‌شود، این میزان باید افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه بر پرورش دام‌های پُر تولید نیز تأکید کرد و گفت: از میان بیش از 530 مجوزهای مشاغل خانگی صادره است بیش از 300 مورد آن به پرورش دام اختصاص دارد. لازم بذکر است در این زمینه دو شرکت خصوصی در شهرستان جهت تأمین دام پرتولید اعلام آمادگی کرده اند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار