کد خبر: ۶۲۲۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹ 23 June 2018
به گزارش تابناک سمنان ،علی ترابی رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: به منظور تقویت سطح دانش و آگاهی کارشناسان و دست اندرکاران پروژه در زمینه روش های بیابانزدایی و گونه های مورد استفاده در سطح استان کارگاهی با حضور مدیران ،کارشناسان مرکز تحقیقات منابع طبیعی، اساتید دانشگاه کویرشناسی استان، کارشناسان ، مسئولین ادارات شهرستان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان برگزار شد.
علی ترابی افزود: براساس مطالعات سال 89 بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار از مناطق استان تحت تاثیر فرسایش بادی و 477 هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی شناخته شده که این کانونهای بحرانی به استان خسارت وارد می کند. 
رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان ،جنوب آرادان و جنوب غربی سرخه را از دیگر مناطق کویری برشمرد که اکنون تبدیل به مناطق کانون فرسایش بادی شده و با وزش باد در این مناطق گرد و غبار نسبتا شدیدی قابل مشاهده است
وی اظهار داشت : مباحث مطرح شده در این کارگاه شامل دست آوردها ، درس آموخته ها ، تجارب و چالش های در زمینه روش های بیابانزدایی و همچنین با ارائه پیشنهادات اجرایی در جهت رفع چالش ها و مسائل پیرامون این حوزه بحث و گفتگو شد.از جمله این مباحث کاهش آب ورودی به کویر و خشک شدن آن، بررسی فعالیت معادن مانند برداشت شوره زار و اثرات تخریب آن، پساب های کارخانجات صنعتی، کمبود روش های اجرایی و کاربردی در بخش بیابان با توجه به محدودیت های طبیعی و محیطی همچنین پیشنهاداتی در خصوص اقتصادی کردن پروژه های نهالکاری و مدیریت رواناب با گیاهان بومی مانند: لگجی، وشق، کاکوتی و زیره کوهی ... ارائه راهکارهای مناسب جهت چگونگی اجرای پروژه مالچ سنگریزه ایی کشت بافت گونه های سازکار شده بیابان و توسعه تولید ذغال صنعتی برای حمایت از درختان مناطق جنگلی و به خصوص جنگلهای منماطق خشک و بیابانی مطرح شد.
لازم بذکر است درس آموخته های مستند ارائه شده در این کارگاه ابزاری قدرتمند جهت به اشتراک گذاری ایده ها و تجارب به منظور بهبود فعالیتها ، کیفیت اجرا و اثر بخشی هزینه ها را فراهم خواهد آورد.  همچنین این گارگاه در راستای بهبود تصمیمات مدیریتی و بهبود عملکرد در اجرای پروژه های از این دست نقش اساسی ایفا میکند  و می تواند بعنوان منبعی مطلوب برای هدایت پروژه های آتی مورد استفاده قرار گیرد    
علی ترابی رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان افزود: خشک شدن کویر ، پیشروی کویر ، افزایش کانون های فرسایش بادی ازجمله مشکلات مهم پیش روی استان در زمان حاضر است. 
وی ادامه داد: براساس مطالعاتی که در حال انجام است سطح کانون های بحرانی فرسایش بادی در استان در حال افزایش است. 
به گفته وی جاده تاریخی سنگ فرش جنوب گرمسار که برای عبور از باتلاق ساخته شده بود اکنون به دلیل کاهش آب ورودی به کویر درخطر فرسایش بادی است. 
ترابی اظهارداشت: در حالت طبیعی کویر به دلیل بالابودن سطح رطوبت به هیچ عنوان نباید کانون های فرسایش بادی وجود داشته باشد ولی در نواحی کویری استان اینطور نیست و کانونهای فرسایش بادی به شدت در حال افزایش است. 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به خشک شدن کویر و سرعت پیشروی احتمال تغییر جهت وزش باد دور از انتظار نخواهد بود و بیشترین تاثیر این تغییر بر شهرستان های سمنان ، سرخه ، آرادان و گرمسار است.
ترابی تصریح کرد: استان سمنان دارای اقلیم بیابانی است و در حدود 5.2 میلیون هکتار از مساحت این استان را بیابان تشکیل می دهد و کانون های بحرانی فرسایش بادی که موجب خسارت می شود در مراتع درجه چهار قرار دارد. 
سید علی اصغر هاشمی معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سمنان در حاشیه این کارگاه عنوان کرد: در گذشته مردم عرصه های منابع طبیعی را با کمک دانش بومی حفظ می کردند ولی اکنون این دانش وجود ندارد. 
سید علی اصغر هاشمی افزود: براساس تحقیقات انجام شده درباره فرونشست زمین در استان سمنان در سال 1393 بررسی دشت سمنان در مدت سه سال از سال 2008 تا 2011 نشست دشت های سمنان 28 سانتی متر بود ولی با بیان این موضوع با اعضای شورای شهر وقت متاسفانه هیچگونه اقدامی انجام نشد. 
وی ادامه داد: بخشی نگری در مسایل کارشناسی عامل اصلی وضع موجود و چالش امروز منابع طبیعی و محیط زیست است. 
وی بر فرهنگ سازی ،استفاده درست و پرهیز از زیاده خواهی در استفاده از طبیعت تاکید کرد و از بین بردن تعادل بخشی و بر هم زدن نظم طبیعت در داخل این استان عامل اصلی ریزگردها و تشدید بیابانزایی است. 
به گفته وی به دلیل کم آبی و افت سطح آب های زیرزمینی امکان آباد کردن قنات دیگر وجودندارد و از قنات فقط به عنوان یک آثار تاریخی برای جذب گردشگر یادکرد. 
معاون پژوهشی وفناوری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سمنان گفت: اگر رطوبت در کویر از عمق نیم متری پایین تر برود دیگر نمی توان هیچ اقدامی انجام داد و متاسفانه در زمان حاضر این کاهش عمق رطوبت خاک کویر در حال رخ دادن است و این روند در آینده به افزایش مهاجرت از مناطق روستایی همجوار عرصه های بیابانی به شهر می انجامد. 
هاشمی اضافه کرد: در گذشته زراعت سیلابی و استفاده از آب های سطحی و سیلاب ها در مناطقی از استان سمنان رواج داشته و با این اقدام رطوبت خاک در سطح توزیع می شد ولی متاسفانه اکنون این روش به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی کنار گذاشته شده است. 
وی نبود حساسیت را عامل وضعیت فعلی محیط زیست و ایجاد حساسیت و قرار گیری منابع طبیعی در اولویت را راهکار مقابله با بیابان زایی برشمرد. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار