رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت(صمت) یزد با بیان اینکه این استان با 2 میلیارد تن ذخیره معدنی ، دومین منطقه معدنی ایران است، اظهار کرد: در سال 1396با اکتشاف های جدیدی که در نقاط مستعد انجام شد،90 میلیون تن ذخیره سنگ آهن به ذخایر موجود استان افزوده شد.
کد خبر: ۶۲۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 23 June 2018

محمدرضا علمدار یزدی گفت: تاکنون 32 نوع ماده معدنی مختلف در استان شناسایی شد که سنگ آهن و سرب و روی شاخص‌ترین اندیس های معدنی هستند.
وی ظرفیت اقتصادی حوزه معادن را مطلوب عنوان کرد و افزود: هم اکنون 2میلیارد تن ذخیره معدنی تثبیت شده در یزد وجود دارد که حاصل اکتشاف در سطح وسیعی از استان است. 
به گفته رئیس سازمان صمت یزد، این استان با برخورداری از1.3 درصد جمیعت ، 4.4 درصد سرمایه گذاری صنعتی، 17.3 درصد ذخایر فلزی و 6 درصد ذخایر غیر فلزی کشور را در اختیار دارد.
علمدار یزدی با بیان اینکه ارزش ذخایر معدنی کشور بر اساس برآوردها 700 میلیارد دلار است، تصریح کرد: با اکتشاف های جدید این رقم به یکهزار و 400 میلیارد دلار خواهد رسید که یزد سهم مهمی در این افزایش خواهد داشت.
وی با بیان اینکه سهم معدن در تولید ناخالص ملی یک درصد و صنایع معدنی پنج درصد است، یادآور شد: این در حالی است که میانگین این سهم در کشورهای توسعه یافته 16 درصد است به همین دلیل ضرورت دارد، توجه ویژه ای به سرمایه گذاری در صنایع معدنی بویژه در استان صورت گیرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: در استان یزد 554 فقره پروانه بهره برداری در بخش معدن صادر شده که سه مورد آن در ردیف جهانی است، و بیش از 11 هزار نفر در این بخش مستقیما مشغول کار هستند.
رئیس سازمان صمت یزد افزود: با توجه به ظرفیت ‌های قابل توجه معدنی استان، تاکنون در ایجاد واحدهای صنایع معدنی و واحد های فرآوری، سرمایه‌گذاری قابل توجهی صورت گرفته است.
وی مهمترین واحدهای فعال صنایع معدنی را تولید کنستانتره آهن، گندله، صنایع فولاد، کاشی و سرامیک، شیشه، سیمان، کنستانتره فسفات و تولید کاغذ از سنگ آهک ذکر کرد. 
علمدار یزدی در ادامه تعداد واحدهای صنایع معدنی را 895 واحد با سرمایه گذاری اسمی 43 هزار میلیارد ریال و با اشتغالزایی 34هزار نفر ذکر کرد که به لحاظ تعداد، میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال، رتبه نخست گروه های صنعتی استان را داراست.
وی ادامه داد: در حوزه صنایع معدنی و در بخش فولاد، میزان تولید کنستانتره 12 میلیون و 200 هزار تن، گندله 2 میلیون و 700 هزار تن، آهن اسفنجی یک میلیون و 600 هزار تن و انواع تولید فولادی(شمش) 2 میلیون و 400 هزار تن است.
وی در مورد برخی رتبه های بخش معدن گفت: این استان هم اکنون رتبه نخست کشور در تولید سنگ آهن و کاشی و سرامیک ، رتبه دوم در زمینه ارزش تولید مواد معدنی و رتبه سوم کشور در زمینه تولید محصولات فولادی را داراست.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار