مدير جهادكشاورزي شهرستان ميبد با بيان اين كه آفت مگس مدیترانه‌ای در کمین محصول انار اين شهرستان است از کشاورزان اين منطقه خواست تا برداشت اين محصول را به تعويق نياندازند.
کد خبر: ۶۲۲۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹ 23 June 2018

«صدر پورکوثری»در اين رابطه گفت: کنترل، مبارزه و برداشت به‌موقع محصول بهترین راه مقابله با آفت مگس مديترانه‌اي است.

وي آفت مگس مديترانه‌اي را از خطرناک‌ترین آفت‌های میوه‌ انار برشمرد‌‌ و گفت: اين آفت در مرحله شیرین شدن انار به این محصول حمله می‌کند و کشاورزان تنها در زمان برداشت متوجه آفت‌زدگي محصولاتشان می‌شوند لذا اگر در زمان مناسب از آن جلوگیری نشود مي‌تواند به سمت بخش‌هاي ديگر محصول نيز طغیان کند که در اين صورت انجام هیچ کاری برای از بین بردن آن موثر نخواهد بود.

وی با بيان اين كه هر مگسی، آفت مگس مدیترانه‌ای نیست، تصريح كرد: برای شناسایی آن 20 ایستگاه ردیابی در شهرستان مستقر شده و در هفته‌هاي اخير نسبت به شناسايي آن اقدام كرده است.

پوركوثري ضمن معرفي منطقه مرکزی شهرستان(فیروزآباد) به عنوان اولین مکان شناسایی شده در اين رابطه، بيان كرد: در سال گذشته هم با توجه به شناسایی این آفت در این منطقه مبارزه با اين آفت در 60 هکتار از باغات انار آن انجام شد و امسال نيز پیش‌بینی می‌شود 30 درصد باغات درگير این آفت شوند.

به گفته وي، در مجوموع پارسال حدود 200 هکتار از باغات ميبد درگير اين آفت شده بود كه براي امسال حدود 400 هکتار پيش‌بيني مي‌شود و اگر تمام دستگاه‌های متولي براي کنترل آن متحد نشوند در سال‌های آینده با مشکل اساسی روبرو خواهیم شد.

مدیر جهاد کشاورزی با اشاره به ارزش 26 ميليارد تومان انار شهرستان میبد، گفت: حدود 1200 هکتار از باغات شهرستان میبد زیرکشت محصول انار قرار دارد که در صورت حمله آفت مذكور به تنها محصول یک باغ و عدم كنترل آن مي‌تواند کل محصول انار شهرستان را برگيرد.

وي اطلاع‌رسانی و آگاه ساختن کشاورزان با این آفت را یکی از راههای موثر در کنترل آن دانست و افزود: با فراهم آوردن شرایط لازم و اطلاع‌رسانی به موقع با نصب بنر و سم‌پاشی به شیوه طعمه پاشی می‌توان تا حدودی این آفت را کنترل کرد ولي به دليل توانايي سازگاري با محيط به صورت کامل از بین نخواهد رفت.

پورکوثری گفت: میزبان اصلی این آفت غالباً درختانی نظیر هلو، زردآلو و آلوچه است ولي بعد از این که انار به مرحله شیرین مي‌رسد به اين درختان حمله مي‌كنند.

وي خاطرنشان كرد: از آنجايي كه نمی‌توان روی درخت انار به طور مستقیم سمپاشی کرد، باید سم را با یک شیرینی خاص آلوده کرد و به صورت طعمه روی درخت دیگری بجز انار قرار داد تا مگس به سمت آن درخت هدایت شود و در دام بیفتد.

پورکوثری همچنين با تاكيد بر اين كه کشاورزان نبايد برداشت محصول انار خود را به تعویق بياندازند، گفت: در اولین فرصت که امکان برداشت محصول انار ممکن است بايد آن را از روی درخت برداشت كرد زیرا در مرحله شیرین شدن انار نمی‌توان با آفت مگس مدیترانه‌ای مبارزه کرد.

مدیر جهادکشاورزی ميبد در پايان نيز تشکیل کلاس‌های آموزشی، تامین سم، ایجاد دستگاه‌های شناسایی آفت، ایجاد پایگاه‌های مردمی در مساجد برای کنترل و مبارزه این آفت اعلام همکاری کرد و از تمام کشاورزان درخواست کرد که این آفت را جدی بگیرند و با کارشناسان جهادکشاورزی همکاری لازم را انجام دهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار