معاون درمان دانشگاه پزشکی یزد:
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: روزانه پنج هزار بیمار غیربومی برای درمان، وارد این استان می شوند.
کد خبر: ۶۲۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰ 23 June 2018

دکتر 'محمود نوری شادکام' در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز یزد افزود: طی یکسال گذشته 1.5 میلیون نفر از خارج استان برای بهره مندی از خدمات درمانی وارد این استان شده اند.
وی با بیان اینکه مراکز درمانی استان یزد، ظرفیت پذیرش سالانه سه میلیون نفر غیربومی را دارند تصریح کرد: از خود استان هم سالانه حدود 3.5 میلیون نفر به بیمارستان ها، مراکز درمانی و مطب ها مراجعه می کنند.
وی گفت: در مجموع و در حال حاضر، پنج میلیون نفر بیمار بومی و غیر بومی در مراکز درمانی یزد پذیرش می شوند.

*** حضور بیماران غیر بومی، عامل ورود سرمایه و ایجاد اشتغال 
دکتر نوری شادکام با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه 'حضور غیر بومی ها در این استان، موجب ناامنی می شود' یادآور شد: ورود این افراد، موجب وارد شدن سرمایه به استان و ایجاد اشتغال می گردد.
این فوق تخصص نوزادان اضافه کرد: اگر هر بیمار غیربومی برای ورود به این استان حداقل 10 میلیون ریال شامل هزینه درمان، اقامت، غذا، کرایه و... هزینه کند با احتساب ورود 1.5 میلیون بیمار و همراه آنان به استان، یکهزارو 500 میلیارد تومان در این خطه هزینه می شود که رقم قابل توجهی است.
وی گفت: اینکه گفته می شود نباید بیماران غیر بومی را در مراکز درمانی یزد پذیرش کرد نه منطقی است و نه انسانی ضمن آنکه بخشی از اشتغال استان را هم تحت الشعاع قرار می دهد.

*** یزد، رتبه اول تعداد تخت و پزشکان کشور را داراست
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد تعداد تخت های موجود در مراکز تشخیصی- درمانی استان را سه هزار تخت عنوان کرد که از این نظر در کشور رتبه اول را داراست.
به گفته وی از لحاظ تعداد پزشکان هم به نسبت جمعیت، استان یزد رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

***هر یزدی، سالانه، 2 تا سه بار به مراکز درمانی مراجعه میکند 
وی تاکید کرد: هر یزدی، سالانه بطور متوسط 2 تا سه بار به مراکز درمانی، بیمارستانها و مطب پزشکان استان مراجعه می کند .

*** تاکید بر استفاده نکردن از تلفن همراه و ترک دور هم نشینی در حین انجام وظیفه
نوری شادکام در پاسخ به پرسشی در زمینه استفاده از تلفن همراه و بعضا دور هم نشینی کادر بیمارستان در زمان انجام وظیفه گفت: اینگونه مشکلات فرهنگی و اجتماعی، فقط مربوط به مراکز درمانی نیست و در همه مجموعه ها، کم و بیش دیده می شود اما در بیمارستانها نمود بیشتری دارد.
وی تصریح کرد: نظر ما این است که هر کدام از پرسنل بیمارستان ها وقتی وارد محل کار خود شدند باید تلفن همراه خود را قطع و از دور هم نشینی هم پرهیز کنند.
نوری شادکام اظهار داشت: در بخش نوزادانی که بنده مسوول آن هستم هماهنگ شده که نیروهای خدمات و پرستاران از مکالمه با تلفن همراه یا نشست در ایستگاه پرستاری پرهیز کنند و امید داریم انشاالله بتوانیم این الگو را در بخش های دیگر هم پیاده کنیم.
این فوق تخصص نوزادان که تالیف و ترجمه چندین کتاب و ارائه دهها مقاله علمی را در کارنامه خود دارد، نیل به این هدف در همه مجموعه ها و از جمله در بیمارستانها را نیازمند فرهنگ سازی و آموزش دانست و افزود: در این زمینه با روسا و مدیران بیمارستانها صحبت خواهیم کرد ضمن آنکه در حال آموزش پرستاران و منشی ها هم هستیم. 

***پرداختن به مباحث عمومی در کنار مسائل فنی در مراکز درمانی 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه گفت: ارجحیت پرداختن به مباحث عمومی و بویژه ارتباط و تعامل با بیمار در کنار مباحث فنی باید مد نظر باشد، این جزو سیاست های جدید ماست که بنده هم روی آن حساسیت دارم و بر آن تاکید می کنم.
به گفته وی دستورالعملی از سوی دانشگاه تهیه شده که نگاه اصلی آن حفظ کرامت بیماران است و در بازدید از مراکز درمانی هم بر روی این موضوع تاکید می کنیم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: نگاه انسانی و حفظ کرامت بیماران، از نکاتی است که همواره با مسوولان مراکز درمانی مطرح می کنیم و این یعنی اینکه بدون توجه به جنسیت، نژاد یا ملیت بیمار باید با او برخورد کرد زیرا انسان است و باید کرامتش حفظ شود.

*** تکلیف یک بیمار باید طی چهار ساعت در اورژانس مشخص شود
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در ادامه با بیان اینکه هر وقت یک بیمار به اورژانس وارد میشود باید در کوتاهترین زمان ممکن تکلیفش مشخص شود گفت: گاهی مراجعه کنندگان به اورژانس ها تا 48 ساعت معطل و بلاتکلیف می مانند که زیبنده نیست.
وی اضافه کرد: باید بهترین خدمات در کوتاهترین زمان ممکن به بیماران و مراجعه کنندگان ارائه شود.
به گفته وی در راستای همین هدف، مشکلات و معضلات بیمارستانها را بررسی و به صورت مکتوب به همان مرکز درمانی ارجاع می دهیم تا آن را رفع کنند.

***مشکلات یک مجموعه یا از ساختار و فرایند است یا از عملکرد افراد
نوری شادکام گفت: اگر در هر مجموعه ای، مشکلی بروز کند باید بررسی شود که آیا منشاء آن ساختار حاکم بر آن مجموعه است یا مشکل از سوی افراد است. 
به گفته وی گاهی وقتها ریشه مشکل در کم کاری افراد است که باید مراقبت کنیم تا با بهبود عملکرد افراد، خدمات بهتری ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه برخی از کارهایی که در مجموعه ها انجام می شود غیرکارشناسی است اظهار داشت: باید تلاش کنیم با اصلاح فرایندها، دستورالعمل ها و ساختار به سمت بهبود و ارتقای سیستم گام برداریم.

*** راه اندازی مرکز ید درمانی در استان یزد، بزودی 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد از راه اندازی مرکز ید درمانی در این خطه در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: تا پیش از این مردم برای استفاده از خدمات این بخش باید به اصفهان یا تهران مراجعه می کردند.

*** افزایش چند دستگاه سی تی اسکن و ام آر ای در استان
وی یادآور شد: بزودی سه دستگاه سی تی اسکن در 2 شهرستان میبد و مهریز و همچنین بیمارستان فرخی یزد نصب و راه اندازی می شود که می تواند ظرفیت پذیرش بیماران غیر بومی نیازمند خدمات تصویر برداری را افزایش دهد.

***کیفیت هتلینگ، تنها تفاوت بیمارستانهای خصوصی و دولتی 
وی گفت: مراکز درمانی خصوصی و دولتی از نظر ارائه خدمات درمانی، هیچ تفاوتی با هم ندارند و همه آنها مطلوب هستند.
وی افزود: تنها تفاوت آنها در هتلینگ است که در بخش خصوصی نظارت ها در آن هماهنگ تر است که بیمار هم میل بیشتری به آن دارد.

*** بخشی از معوقات پرستاران پرداخت شده است
دکتر نوری شادکام، با اشاره به پرداخت نشدن معوقات پرستاران مراکز درمانی دولتی در این استان در یکسال گذشته که موجب ناخرسندی کادر پرستاری این مراکز شده بود تاکید کرد: معوقات این عزیزان تا مهر ماه سال 96 پرداخت شده و با تامین اعتبار، بقیه آن هم پرداخت خواهد شد.

***در برخورد با متقلبان پزشکی، ضعف قانون داریم/ مرکز سه متقلب، پلمپ شد
وی با بیان اینکه با متقلبان و متخلفان بخش پزشکی در این استان قاطعانه برخورد می شود افزود: تنها ضعف موجود در این زمینه، نارسایی قانون است.
وی تصریح کرد: امسال محل کار سه متقلب که با وجود نداشتن مدرک تخصصی و پروانه کار، مبادرت به ویزیت بیماران و تجویز دارو می کردند پلمپ شد.

***مردم، پزشکانی که خارج از تعرفه، درخواستی دارند را معرفی کنند 
این استاد دانشگاه، بیان کرد: اغلب پزشکان یزد در زمره افراد خدوم، متعهد و اخلاق مدار هستند.
به گفته وی البته در میان پزشکان هم مثل اصناف دیگر، افرادی هستند که به قانون احترام نمی گذارند و در حق مراجعین، اجحاف می کنند. 
نوری شادکام از مردم خواست چنانچه در سطح استان با درخواستی خارج از تعرفه قانونی روبرو شدند پزشک مربوطه را به دانشگاه علوم پزشکی معرفی کنند.
وی تعداد مطب های پزشکان و دندان پزشکان استان را حدود سه هزار باب بیان کرد که بازرسی از همه آنها از عهده بازرسان خارج است و تنها می توان به شکایت های مردمی متکی بود.

*** تجویز شیر حیوانات، مکمل درمان است نه اصل درمان 
وی تجویز شیر حیوانات برای درمان از سوی برخی پزشکان را نادرست خواند و گفت: اصل خوردن شیر حیوانات، ایرادی ندارد اما باید مکمل درمان باشد نه اصل درمان .
وی همچنین از برخورد با فردی خبر داد که در شهر یزد از طریق بستن لوبیا به دست و پا و رنگ کردن انگشتان دست و پا، اقدام به طبابت بیماران می کرد.

*** آب یزد، سخت است اما غیر بهداشتی نیست
وی اظهار کرد: آب شرب مردم استان از لحاظ سختی، شرایط خاص خود را دارد اما این آب، مشکل بهداشتی ندارد و سالم است.
وی شایعه شیوع برخی بیماریها در یزد به خاطر آب شرب را رد کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار