ابرکوه یکی از 14شهر نمونه گردشگری ایران است که با داشتن 400 اثر تاریخی، طبیعی، فرهنگی و سرو 4500 ساله در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران تابستانی است.
کد خبر: ۶۲۶۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 06 July 2018

از مجموع آثار تاریخی ابرکوه تاکنون 130 اثر آن در فهرست ملی ثبت شد که می توان به سه اثر طبیعی، 2 موزه مردم شناسی و گنجینه عبرت ، خانه آقازاده (طرح پشت اسکناس 20 هزار ریالی)، قلعه های تاریخی ، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و بافت 162هکتاری تاریخی مرکز شهرستان اشاره کرد.
ابرکوه چندین درخت دیر زیست هم دارد که معروف ترین آن سرو کهن سالی است که با عنوان مسن ترین موجود زنده ایران و دومین درخت کهنسال جهان و دومین اثر طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است.
دانشمندان قدمت سرو تاریخی ابرکوه را چهار تا هشت هزار سال تخمین زده اند که تنه آن چهار و نیم متر قطر دارد، محیط ساقه آن 18 متر و ارتفاع درخت 25 متر است که همواره پذیرای هزاران مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

** ابرکوه قطب صنعتی گردشگری یزد
فرماندار ابرکوه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این شهرستان یکی از قطب های مهم صنعت گردشگری استان یزد است و آمادگی لازم برای پذیرایی از مسافران و گردشگران تابستانی به این منطقه فراهم شده است.
محمد کاظمی نسب افزود: ابرکوه در مجاورت استان های اصفهان ، فارس و یزد که به مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران شهرت دارد، قرار گرفته است که همه ساله مسافران و زائر امام رضا(ع) از طریق این شهرستان به مشهد مقدس سفر می کنند.

** شب های پرستاره ابرکوه 
به گفته وی وجود عرصه های بیابانی ،چشم اندازهای طبیعی و شب های پرستاره بیابان های منطقه نیز از جذابیت خاصی برای گردشگران خصوصا اروپایی ها دارد که در این منطقه نظرها را به خود جلب می کند.
کاظمی نسب تاکید کرد: تمام تمهیدات لازم برای رفاه حال مسافران و گردشگران در شهرستان پیش بینی شد و با همکاری نهادهای ذی ربط تیم های امداد و نجات، ماموران پلیس راه ، عوامل راهداری و ... در جاده های شهرستان حضور دارند . 

** جاده های ابرکوه از امنیت بالایی برخوردار است
به گفته وی در دولت تدبیر و امید توجه خاصی به زیرساخت های گردشگری و صنعت حمل و نقل جاده ای شد و به همین دلیل راه های منتهی به این شهرستان از طریق شیراز و یزد از امنیت بالایی در سفر برخوردار است. 
وی تاکید کرد: مسافران ورودی و خروجی به ابرکوه همچنین می توانند هنگام سفر از تاغزارها و گیاهان خاص بیابانی منطقه که در اطراف جاده نظرها را جلب می کند، لذت ببرند.

** غنای بناهای تاریخی ابرکوه خیره کننده است 
علاوه بر آثار و بناهای تاریخی ذکر شده می توان به موزه مردم شناسی اشاره کرد که با 500 مترمربع مساحت و حدود 900 قطعه اشیای تاریخی در خانه صولت ابرکوه دایر است.
همچنین از دیگر دیدنی های منطقه می توان به قلعه روستای « شهرسب » با 17هزار متر مربع مساحت یاد کرد که مصالح به کار رفته در آن خشت خام، گل، سنگ، چوب و آجر پخته است.
مسجد جامع ابرکوه یکی از آثار تاریخی به شمار می رود که محراب گچبری بسیار عالی دارد که با شماره 197 ثبت شده است .
گنبد عالی نیز از قدیمی ترین و مستحکم ترین آثار تاریخی منطقه بشمار می آید که در مسیر جاده یزد به شیراز قرار دارد.
این گنبد مربوط به آرامگاه یکی از امرای دیالمه به نام امیر عمید الدین شمس الدوله دیلمی است که به دستور فرزندش فیروزان در سال 448 هجری ساخته شد.
این اثر با ارزش در سال 1312هجری شمسی به شماره 195به عنوان نخستین اثر ثبتی استان یزد در فهرست آثار ملی ثبت شد.
همچنین مسجد بیرون که به منزلگاه امام رضا (ع) معروف است از جمله آثار تاریخی و مذهبی منطقه است که با شماره 2170 در فهرست آثار ایران به ثبت رسیده است .
دیگر بناهای تاریخی می توان به یخچال های تاریخی ابرکوه اشاره کرد که اغلب با 20 متر ارتفاع به شکل مخروط و به صورت پله ای ساخته شدند و در گذشته به دلیل نبود یخچال محل نگهداری یخ بود. 
دیگر آثار فاخر را حمام خزینه ملاحیدر ، مقبره عزیزالدین نسفی مربوط به عصر سلجوقیان ( قرن پنجم و ششم هجری)، گنبد سنگی هک مدفن حسن بن رئیس از سلسله « آل اینجو» و خانه گردشگری پردیسان نام برد.
مجموعه پردیسان با پنج هزار متر مربع مساحت شامل حانه های آقازاده ، موسوی، سید علی آقا، حسینی دوست و حاجی خان است که در هسته کهن شهر و در محله دروازه میدان واقع است.
این شهرستان هشت روستای هدف و نمونه گردشگری هم دارد که می توان شهرسب، هارونی، هک، بداف، فراغه و اسفند آباد ، کفه نصرت آباد و احمدآباد اشاره کرد که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند.
همچنین صنایع دستی رونق خاصی به جاذبه های گردشگری ابرکوه بخشیده است که شامل نمد مالی ، گیوه دوزی ، گلیم بافی ، قفل سازی ، چنته بافی ، پاپیه ماشه ، منبت چوب ، معرق چوب ، مشبک چوب ،حجم سازی ، نگارگری ، نقاشی روی شیشه ، نقاشی روی پارچه ، قلمزنی روی مس ، چهل تکه دوزی و چرم دوزی نام برد. 
از میان این رشته ها گیوه دوزی، قفل سازی و چنته بافی در فهرست آثار ناملموس ایران ثبت شد.
ابرکوه با 53 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار