رئیس خانه معدن :
رئیس خانه معدن یزد گفت: از 545 معدن استان، پنج مورد در مقیاس بزرگ ملی قرار دارد و بقیه در حد متوسط و کوچک هستند که باید حمایت جدی از این مجموعه ها برای حفظ و توسعه اشتغال شود.
کد خبر: ۶۲۶۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷ 06 July 2018

از میان معادن ملی می توان به سنگ آهن چادرملو اردکان، زغال سنگ بافق( 2معدن)، سرب و روی مهدی آباد مهریز و اورانیوم اشاره کرد.
ذخیره قطعی معادن استان یزد حدود 2میلیارد تن برآورد شده است. 
سعید افضلی پور با بیان اینکه بخش معدن یکی از حوزه‌های بسیار مهم در عرصه اقتصادی است ، اظهار کرد: در یزد بیش از 50 نوع اندیس معدنی وجود دارد.
وی اضافه کرد که به همین دلیل یزدچهارمین استان توسعه یافته صنعتی است، رتبه دوم تولید محصولات نساجی و نیز رتبه سوم تولید فولاد را در سطح ملی دارد.
وی یادآور شد: هم اکنون بیش از 800 نوع کالا در کارخانه های استان یزد تولید می شود و در آینده از لحاظ تولید سنگ آهن، خاک صنعتی و باریت رتبه نخست را از آن خود خواهد کرد.
رئیس خانه معدن یزد یادآورد شد: هم اکنون متقاضیان 275 فقره پروانه صدور اکتشاف در حال فعالیت هستند که منجر به صدور گواهی کشف و پروانه بهره برداری می شود ضمن آنکه با توجه به ظرفیت های بالای این بخش ، در حال حاضر 11 هزار و 500 نفر در این حوزه مشغول کار هستند.
به گفته افضلی پور ، یزد از نظر ذخیره معدن سرب و روی در کشور در صدر قرار دارد و تا سال آینده ذخایر موجود این بخش بالفعل خواهد شد.
وی تصریح کرد: این منطقه به دلیل واقع شدن در مرکز ایران و فرو افتادگی کویر مرکزی و وجود چند گسل فعال، بستر ذخایر معدنی متعددی است که وجود این معادن مزیتی برای استان هست.
وی برای توسعه فعالیت های معدنی پیشنهاد کرد: در کوتاه مدت باید روند بروکراسی اداری برای صدور مجوزهای معادن کاهش یابد.
وی یادآور شد: ایجاد ساز و کار حمایتی در شرایط رکود، قیمت‌ گذاری عادلانه زنجیره فولاد و توزیع منطقی سود در این ارتباط از دیگر راهکارهای حل مشکل این حوزه است.
این فعال حوزه معدن استان در ادامه ایجاد مناطق دارای زیرساخت های مناسب در مراکز تمرکز معادن، ساخت صنایع مواد ناریه به منظور ایمنی بیشتر، تربیت نیروی کار ماهر و متخصص معدنی، ایجاد منطقه ویژه فرآوری پیگیری تمرکز و توسعه اکتشاف عمیق در استان و تقویت صندوق بیمه معادن در سطح ملی را از دیگر راهکارهای رفع مشکل این بخش عنوان کرد.
افضلی پور همچنین با اشاره به برگزاری چهارمین همایش ملی نقش معدن در توسعه کشور چندی قبل در یزد تصریح کرد: این همایش نتیجه بخش بود و برای نخستین بار شورای عالی معادن کشور در حاشیه این همایش در این شهر تشکیل شد و به بررسی پرونده های معدنی پرداخت. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار