معاون توسعه و مدیریت بنیاد ملی نخبگان با گلايه از جايگاه كنوني نخبگان در جامعه، گفت: نبايد جایگاه نخبگان جامعه تنها محدود به طرح و پژوهش و استفاده ابزاری باشد.
کد خبر: ۶۲۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴ 07 July 2018

 «محمدصالح ترکستانی» در مراسم تودیع و معارفه روساي بنیاد نخبگان استان يزد با اشاره به عدم نخبه باوری در كشورمان، اظهار کرد: تا زمانی که جایگاه رسمی نخبگان در کشور به طور واقعي تعريف نشود، نباید به دنبال دشمن بیرونی باشیم.

وي در اين باره خاطرنشان كرد: نبايد جایگاه نخبگان جامعه تنها محدود به طرح و پژوهش و استفاده ابزاری باشد.

تركستاني با بيان اين كه سیاسی بازی و رابطه بازی سرانجام مدیرانی است که معیار انتخاب آن‌ها عملکرد نباشد، تاكيد كرد: وضعیت فعلی کشور نیازمند تغییرات کلان در جایگاه سیاسی کشور است چرا كه مديراني كه بدون عملکرد باشند، محکوم به فنا هستند.

وی در بخش ديگري از سخنانش پایش نخبگان و ایجاد تغییرات در سیستم انتخاب نخبگان را نیز ضروری خواند و افزود: تاکنون سیستم انتخاب نخبگان کاملاً درست نبوده و لازم است كه معیارهای انتخاب این افراد بررسی شود و در اين بررسي‌ها عواملي مانند نخبه بودن، اخلاق و میزان اين عامل نيز مورد اهتمام باشد.

ترکستانی پيرامون مهاجرت مغزها نيز تصریح کرد: نخبگان را نباید تنها از نظر اقتصادی تامین کرد بلكه باید زمینه‌های فرهنگی و معنوی در ماندگاری و به کارگیری نخبگان براي جلوگيري از مهاجرت آنها دخیل شود.

وی با تاكيد بر مداخله‌ي دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه براي شناسايي نخبگان، گفت: فراخوان دادن موضوعی است که نمی‌تواند به تنهايي در جذب نخبگان واقعی جامعه موثر باشد.

«علی زینی‌وند» معاون امور اقتصادي استاندار یزد نيز در اين مراسم اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی، تجمیع و جهت‌دهی نخبگان ایجاد شده و باید به عنوان اتاق فکری برای اداره صحیح کشور مورد توجه قرار گيرد.

وی با بيان اين كه متناسب با تخصص مدیران، تمرکز روی بخش‌های مختلف بنیاد نخبگان تغییر می‌کند، گفت: تمرکز دوره‌ي گذشته مدیریت بنیاد استان روی شرکت‌های دانش‌بنیان بود و اقداماتی مناسبی در این رابطه صورت گرفت.

این مسئول با اشاره به این که سیستم اداری کشور از عدم مدیریت صحیح، فساد‌زا بودن و چالاک نبودن حوزه مدیریت رنج می‌برد، تصریح کرد: با تعییر مدیریت‌های مختلف نباید انتظار تغییر خاصی داشت، مگر آن که مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان محور اصلی برنامه مدیران مورد توجه قرار گيرد لذا بنیاد نخبگان استان نیز باید برنامه‌های راهبردی در زمینه مدیریت صحیح، به کارگیری و پرورش مدیران نخبه را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

وی با بیان اين دستگاه‌هاي اجرايي مانند يك خانه نيازمند پايه‌هاي محكمي است تا به رغم هرگونه آراستگی و رنگ‌آمیزی در اثر کوچکترین ضربه‌ای فرو نريزد، افزود: با اين وجود نظام اداری دستگاه‌هاي کشورمان با حجم غیرقابل باوری از کارمندان روبرو است که این تعداد در هیچ کشور توسعه یافته‌ای وجود ندارد.

زینی‌وند در رابطه با تحول سیستم اداری و مدیریتی به واسطه اقدامات بنیاد نخبگان نيز بیان کرد: مدیر بنیاد نخبگان به علت فراغی زمان نسبت به دیگر مدیران و در اختيار داشتن بانک اطلاعاتی از نخبگان، می‌تواند در این زمینه اقدام کرده و با بیان موارد صحیح، قاطعانه در اين موارد اظهار نظر كند.

معاون استاندار در پايان سخنانش نيز با اشاره به لازمه مدیریت و اصلاح ساختاری از سوي بنیاد نخبگان، خاطرنشان کرد: باید در این زمینه تصمیمات جدی گرفته شود و در مدیریت نیروها و منابع انسانی تعادل برقرار شود.

گفتني است، در اين مراسم ضمن تقدير از خدمات دکتر «مصطفی شاه نظری» رییس سابق بنياد نخبگان استان، دكتر «سید مهدی کلانتر» دکترای سیتو ژنتیک پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی یزد به عنوان مدیر جدید بنیاد نخبگان استان معرفی شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار