یک استاد برجسته ریاضی، با بیان این‌که کلاس‌های آمادگی کنکور و کلاس‌های تست، ماهیت یاد دادن نکات تستی و پرداختن به نکات فرعی را دارند، گفت:‌ کنکور عامل فراموشی الگوهای مفهومی است .
کد خبر: ۶۲۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 11 July 2018

امروزه در دنیا ریاضیات به عنوان یک درس با اهداف محدود مطرح نیست بلکه ریاضیات جریان طبیعی تفکر انسان‌ها است .

نتایج تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام شده نشان دهنده روند نزولی این درس در مقاطع مختلف تحصیلی است .

افراد به دلیل عدم درک ریاضیات، نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند بنابراین به ریاضیات و آموزش آن علاقه ندارند .

ریاضی درسی اصلی و کاربردی است که داشتن درک درست از آن نقش مهمی در آینده تحصیلی افراد و پیشرفت کشور دارد .

بنابراین برقرار کردن پیوند ریاضیات با کاربردهایش در زندگی و سایر علوم مانند علوم طبیعی و اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است .

آموزش های غلط عامل شکل گیری افکار منفی در افراد

دکتر«بهزاد کفاش» در گفت وگو با ایسنا- منطقه یزد، با اشاره به اهمیت ریاضی در علم آموزی افراد، اظهار کرد: با توجه به این که ریاضی علم ساماندهی ذهن است، بنابراین شکی نیست که این علم می تواند در کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد .

وی با بیان این‌که آموختن ریاضیات نظم خاصی به ساختار ذهن می‌دهد، افزود:‌ هدف از گنجاندن واحدهای درسی ریاضی در رشته های مختلف این است که افراد استفاده از مهارت دانش ریاضی را به اشکال مختلف فراگیرند .

این استاد دانشگاه، ریاضی را علمی عمومی عنوان و تصریح کرد: فکر کردن به این‌که ریاضیات به افراد خاصی مانند نخبگان تعلق دارد اشتباه است چرا که هر شهروندی برای بهتر زندگی کردن نیاز به درک معقولی از ریاضیات دارد .

وی ادامه داد:‌ افراد باید بتوانند از توانایی‌هایی که این علم در اختیارشان قرار می‌دهد در راستای بهتر تصمیم گرفتن، خوش فکر بودن و مسئولیت پذیری استفاده کنند .

وی با اشاره به این که آموزش های غلط باعث شکل گیری افکار منفی در اشخاص می شود، خاطرنشان کرد:‌ این آموزش ها ممکن است افکار منفی عدم توانایی در فراگیری درس ریاضیات را در ذهن دانش آموزان و دانشجویان شکل دهد اما اگر نگرش به ریاضی و شیوه آموزش تغییر کند ممکن است نگرش های مثبتی جایگزین آن شود .

کفاش با بیان این‌که شیوه خواندن ریاضی متفاوت از سایر دروس است، گفت:‌ باید هنگام خواندن این درس در کنار خود قلم و کاغذ داشته باشیم زیرا یادگیری آن نیاز به مدت زمان بیشتری دارد و با حل تعدادی مسئله امکان پذیر نیست .

خلاقیت موثرترین راه یادگیری ریاضیات

وی خلاقیت را یکی از راه‌های یادگیری این علم دانست و خاطرنشان کرد:‌ بسیاری از ایده‌هایی که به صورت ایده کلیدی وجود دارد در طی هزاران سال به وسیله ریاضی دانان بررسی شده و اکنون به شکل امروزی تبدیل شده است .

این مقام مسئول افزود:‌ بنابراین اگر ما در اولین دور مطالعه خود نتوانیم مفاهیم را به درستی یاد بگیریم نباید مایوس شویم و دست از تلاش برداریم .

وی با بیان این که خانواده‌ها تاثیر زیادی در یادگیری فرزندان خود دارند، تصریح کرد:‌ والدین باید به فرزندان خود القا کنند که مفاهیم ریاضی باید درک شوند و حفظی نیستند .

لزوم نهادینه کردن الگوی مفهومی

کفاش با اشاره به این‌که سیستم کنکور یادگیری مفاهیم ریاضیات را تحت تاثیر قرار داده و الگوهای حفظی جایگزین الگوهای مفهومی شده است، اظهار کرد: باید علاقه به این درس با شیوه‌های درس و از ابتدا در کودکان شکل گیرد که در مرحله اول اجرای این برنامه والدین مهمترین نقش را ایفا می کنند .

وی بابیان این که بسیاری از افراد فکر می کنند شرکت در کلاس‌های مختلف می تواند بسیار مفید باشد اما واقعیت این است که بسیاری از کلاس های آمادگی کنکور و کلاس های تست ماهیت یاد دادن نکات تستی و پرداختن به نکات فرعی را دارد، گفت:‌ در این کلاس ها بخش اصلی که درک مفاهیم درسی است به شکل جدی پیگیری نمی شود ولی در الگوی مفهومی مفاهیم بعد از تکرار فراوان قابل درک و فهم می شوند.

این استاد برجسته ریاضی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساختار متفاوت ذهنی افراد، تصریح کرد:‌ از آن جایی که ساختار ذهنی افراد متفاوت است نمی توان با یک دید انتظار داشت که دانش آموزان در یک مدت زمان ریاضیات را فراگیرند .

وی اظهار کرد:‌ ممکن است فردی این درس را هنگام تدریس به طور کامل یاد گیرد اما شخص دیگر نیاز به تکرار و تمرین بیشتری داشته باشد .

کفاش با بیان این‌که تفاوت در یادگیری افراد به عنوان شخصیت شناسی نامیده می شود، گفت:‌ هنر شناختن شخصیت افراد یکی از ویژگی هایی است که باید اساتید و معلمان از بهرهمند باشند تا متناسب با ساختار ذهنی دانش آموزان به آن ها مفاهیم را آموزش دهند .

وی با اشاره به این که عدم شناخت ساختار ذهنی افراد مکن است توانایی یادگیری آنان را دچار اختلال کند، خاطرنشان کرد:‌ معلمان باید با کشف ویژگی های دانش آموزان خود در راستای تیپ شخصیتی هر یک از آن ها اقدام کنند .

کفاش با بیان این‌که معلمان تاثیر زیادی در افزایش سطح سواد دانش آموزان دارند، اظهار کرد: آنان باید ساختار کلاس را به گونه ای پیش ببرند که دانش آموز بیشترین استفاده را از کلاس ببرد و زمینه علاقه مندی او ایجاد شود .

وی قرار گرفتن علم ریاضیات در اولویت سوم دانش آموزان را بدترین اتفاق عنوان کرد و گفت:‌ با توجه به این که ما پیشینه قوی در زمینه ریاضیات داشتیم باید همانند گذشته ریاضی دانان بزرگی را به دنیا معرفی کنیم .

این مقام مسئول تحقق این هدف را مستلزم فرهنگ سازی طولانی مدت دانست و بیان کرد:‌ریاضیات باید بتواند جایگاه اصلی خود را پیدا و حفظ کند .

 

 

به گزارش ایسنا-منطقه یزد، امروزه در دنیا ریاضیات به عنوان یک درس با اهداف محدود مطرح نیست بلکه ریاضیات جریان طبیعی تفکر انسان‌ها است .

نتایج تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام شده نشان دهنده روند نزولی این درس در مقاطع مختلف تحصیلی است .

افراد به دلیل عدم درک ریاضیات، نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند بنابراین به ریاضیات و آموزش آن علاقه ندارند .

ریاضی درسی اصلی و کاربردی است که داشتن درک درست از آن نقش مهمی در آینده تحصیلی افراد و پیشرفت کشور دارد .

بنابراین برقرار کردن پیوند ریاضیات با کاربردهایش در زندگی و سایر علوم مانند علوم طبیعی و اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است .

آموزش های غلط عامل شکل گیری افکار منفی در افراد

دکتر«بهزاد کفاش» در گفت وگو با ایسنا- منطقه یزد، با اشاره به اهمیت ریاضی در علم آموزی افراد، اظهار کرد: با توجه به این که ریاضی علم ساماندهی ذهن است، بنابراین شکی نیست که این علم می تواند در کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد .

وی با بیان این‌که آموختن ریاضیات نظم خاصی به ساختار ذهن می‌دهد، افزود:‌ هدف از گنجاندن واحدهای درسی ریاضی در رشته های مختلف این است که افراد استفاده از مهارت دانش ریاضی را به اشکال مختلف فراگیرند .

این استاد دانشگاه، ریاضی را علمی عمومی عنوان و تصریح کرد: فکر کردن به این‌که ریاضیات به افراد خاصی مانند نخبگان تعلق دارد اشتباه است چرا که هر شهروندی برای بهتر زندگی کردن نیاز به درک معقولی از ریاضیات دارد .

وی ادامه داد:‌ افراد باید بتوانند از توانایی‌هایی که این علم در اختیارشان قرار می‌دهد در راستای بهتر تصمیم گرفتن، خوش فکر بودن و مسئولیت پذیری استفاده کنند .

وی با اشاره به این که آموزش های غلط باعث شکل گیری افکار منفی در اشخاص می شود، خاطرنشان کرد:‌ این آموزش ها ممکن است افکار منفی عدم توانایی در فراگیری درس ریاضیات را در ذهن دانش آموزان و دانشجویان شکل دهد اما اگر نگرش به ریاضی و شیوه آموزش تغییر کند ممکن است نگرش های مثبتی جایگزین آن شود .

کفاش با بیان این‌که شیوه خواندن ریاضی متفاوت از سایر دروس است، گفت:‌ باید هنگام خواندن این درس در کنار خود قلم و کاغذ داشته باشیم زیرا یادگیری آن نیاز به مدت زمان بیشتری دارد و با حل تعدادی مسئله امکان پذیر نیست .

خلاقیت موثرترین راه یادگیری ریاضیات

وی خلاقیت را یکی از راه‌های یادگیری این علم دانست و خاطرنشان کرد:‌ بسیاری از ایده‌هایی که به صورت ایده کلیدی وجود دارد در طی هزاران سال به وسیله ریاضی دانان بررسی شده و اکنون به شکل امروزی تبدیل شده است .

این مقام مسئول افزود:‌ بنابراین اگر ما در اولین دور مطالعه خود نتوانیم مفاهیم را به درستی یاد بگیریم نباید مایوس شویم و دست از تلاش برداریم .

وی با بیان این که خانواده‌ها تاثیر زیادی در یادگیری فرزندان خود دارند، تصریح کرد:‌ والدین باید به فرزندان خود القا کنند که مفاهیم ریاضی باید درک شوند و حفظی نیستند .

لزوم نهادینه کردن الگوی مفهومی

کفاش با اشاره به این‌که سیستم کنکور یادگیری مفاهیم ریاضیات را تحت تاثیر قرار داده و الگوهای حفظی جایگزین الگوهای مفهومی شده است، اظهار کرد: باید علاقه به این درس با شیوه‌های درس و از ابتدا در کودکان شکل گیرد که در مرحله اول اجرای این برنامه والدین مهمترین نقش را ایفا می کنند .

وی بابیان این که بسیاری از افراد فکر می کنند شرکت در کلاس‌های مختلف می تواند بسیار مفید باشد اما واقعیت این است که بسیاری از کلاس های آمادگی کنکور و کلاس های تست ماهیت یاد دادن نکات تستی و پرداختن به نکات فرعی را دارد، گفت:‌ در این کلاس ها بخش اصلی که درک مفاهیم درسی است به شکل جدی پیگیری نمی شود ولی در الگوی مفهومی مفاهیم بعد از تکرار فراوان قابل درک و فهم می شوند.

این استاد برجسته ریاضی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساختار متفاوت ذهنی افراد، تصریح کرد:‌ از آن جایی که ساختار ذهنی افراد متفاوت است نمی توان با یک دید انتظار داشت که دانش آموزان در یک مدت زمان ریاضیات را فراگیرند .

وی اظهار کرد:‌ ممکن است فردی این درس را هنگام تدریس به طور کامل یاد گیرد اما شخص دیگر نیاز به تکرار و تمرین بیشتری داشته باشد .

کفاش با بیان این‌که تفاوت در یادگیری افراد به عنوان شخصیت شناسی نامیده می شود، گفت:‌ هنر شناختن شخصیت افراد یکی از ویژگی هایی است که باید اساتید و معلمان از بهرهمند باشند تا متناسب با ساختار ذهنی دانش آموزان به آن ها مفاهیم را آموزش دهند .

وی با اشاره به این که عدم شناخت ساختار ذهنی افراد مکن است توانایی یادگیری آنان را دچار اختلال کند، خاطرنشان کرد:‌ معلمان باید با کشف ویژگی های دانش آموزان خود در راستای تیپ شخصیتی هر یک از آن ها اقدام کنند .

کفاش با بیان این‌که معلمان تاثیر زیادی در افزایش سطح سواد دانش آموزان دارند، اظهار کرد: آنان باید ساختار کلاس را به گونه ای پیش ببرند که دانش آموز بیشترین استفاده را از کلاس ببرد و زمینه علاقه مندی او ایجاد شود .

وی قرار گرفتن علم ریاضیات در اولویت سوم دانش آموزان را بدترین اتفاق عنوان کرد و گفت:‌ با توجه به این که ما پیشینه قوی در زمینه ریاضیات داشتیم باید همانند گذشته ریاضی دانان بزرگی را به دنیا معرفی کنیم .

این مقام مسئول تحقق این هدف را مستلزم فرهنگ سازی طولانی مدت دانست و بیان کرد:‌ریاضیات باید بتواند جایگاه اصلی خود را پیدا و حفظ کند .

 

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار