شماری از مسوولان اردکان در نشستی که طی هفته جاری به منظور بررسی مشکلات صنایع دستی شهرستان برپا شد بر حمایت و توسعه صنایع این بخش تاکید کردند.
کد خبر: ۶۳۰۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 16 July 2018

فرماندار اردکان در این نشست گفت: اهمیت صنایع دستی در توسعه اشتغال خرد و مشاغل خانگی بر کسی پوشیده نیست چون هم به اقتصاد خانواده کمک می کند و هم در زنده نگه داشتن هویت ملی، منطقه ای و بومی بسیار حائز اهمیت است.
هادی مقیمی افزود: صنایع دستی در بین مردم شناخته شده است و می تواند با یک جهش به یک تحول بزرگ تبدیل شود .
وی اظهار داشت: با حمایت از صنایع دستی می توان در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی کمک کرد .
مشاور امام جمعه در امور صنایع دستی اردکان نیز با بیان اینکه صنایع دستی یک هنر و فعالیت جذاب است که زمینه را برای توسعه اشتغال خانگی فراهم می کند یادآور شد: در این صنعت، هنرمندان با توجه به تخصص و سطح تحصیلات خود به آن روی می آورند و شغل و درآمدی برای خانواده کسب می کنند .
عباس علی روستایی اظهار کرد: صنایع دستی تغییراتی درجامعه ایجاد می کند که به مذاق مردم خوشایند است ولی متاسفانه هنوز برای فروش و بازاریابی آن فرصتی پیش نیامده تا آن را رواج داد .
وی افزود: ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی در سطح استان و کشور می تواند زمینه فروش و کسب درآمد را ایجاد کند .
روستایی از مسئولان درخواست کرد که با تدبیر ، تفکر و ارائه ایده های نو فضایی را طراحی کنند که صنعت صنایع دستی گسترش یابد و تغییرات عمده ای در زندگی مردم به وجود آید .
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان نیز با بیان اینکه هنر دستی و صنایع دستی 2 مقوله جدا در بخش صنعت است افزود: هنردستی یعنی آنکه باید به سمت صنعتی شدن ، تولید انبوه و ورود به بازار برویم.
حمید مشتاقیان ادامه داد: وقتی بحث هنر دستی مطرح می شود یعنی باید به سمت هنرهایی برویم که به صورت فرهنگی و تمدنی از گذشته بوده و در حال احیاست.
این مسئول اظهار کرد: وظیفه یک هنرمند، بازاریابی نیست ولی به دلیل شرایط موجود، از هنرمندان درخواست می کنیم که خودشان، بازار فروش را پیدا کنند و محصولات خود را به فروش برسانند .
مشتاقیان تصریح کرد: بر اساس مسئولیت میراث فرهنگی ، بازارچه صنایع دستی آماده و به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار گرفته است، آنها کارهای هنری خود را انجام می دهند ولی در بازار به عنوان فروش، هیچ وقت دیده نشده است .
وی درخواست کرد: همه هنرمندان، یک دل و متحد شوند و با یک تیم به فکر فروش صنایع خود باشند چون همیشه جای یک فرد به عنوان حلقه واسطه بین هنرمند و بازار خالی است که جای آنرا را باید پر کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی اردکان یادآور شد: صنایع دستی، هنوز هم مشتری قابل توجهی ندارد، ادارات شهرستان می توانند پیش قدم شوند و هدایای خود را از هنرمندان اردکانی تهیه کنند .
مشتاقیان با بیان اینکه باید کارگاه ها را تجهیز نمود تا بتوان از بانک کارآفرین درخواست وام کرد اظهار داشت: در این زمینه هنرمندان با مشکلات زیادی نظیر سرپرست خانوار نبودن، نداشتن سابقه بیمه و ... روبرو هستند .
وی در ادامه اظهار داشت: شهرستان اردکان یک شهر صنعتی است که می توان با ارتباط با صنایعی نظیر چوب و ساخت مبل و پارچه، زمینه برای حضور هنرمندان در این بخش ها را مهیا کرد و از ذوق و ایده هنری آنها بهره برد .
مشتاقیان افزود: در شهرستان اردکان از وجود خانم خاوران با سه نشان ملی و نیز خانم احمدی احیاگر کارگاه کاربافی با اشتغال 60 نفر بهره مند هستیم، این دو هنرمند با تولیدات خود زمینه فروش انبوه را فراهم کرده اند .
در حال حاضر کلاس های نقاشی روی شیشه، گوهرتراشی، قلم زنی و کار با سفال در اداره میراث فرهنگی اردکان دایر است که در هر کارگاه 15هنرجو جمعا به تعداد 60 نفر زیر نظر چهار مربی در حال آموزش هستند.
اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اردکان در نظر دارد حرفه کاربافی را به عنوان یک برند مطرح و هم اکنون 115 نفر هنر جو در سطح شهر اردکان و عقدا در حال آموزش هستند.
200 نفر در بخش صنایع دستی اردکان فعال هستند که 100 نفر در صنعت کاربافی، 20 نفر سبد بافی، 20 نفر کار چوب و خراطی، 15 نفر گلیم بافی و سه نفر در چلنگری، مشغول بکار هستند.
بقیه این افراد در قلم زنی، جاروبافی و خورجین بافی به فعالیت اشتغال دارند.
امید است با پیگیری و تشویق مردم و گام نهادن در مسیری با برنامه اصولی، روح صنایع دستی که در حال فراموشی است بار دیگر به کالبد جامعه باز گردد و جان تازه ای بگیرد.
صنایع دستی ایران به عنوان یکی از قطب های اصلی صنایع دستی جهان، به همراه چین و هند دارای سابقه‌ درخشان و پر پیشینه‌ای است.
بی تردید استعداد و نیروی خلاقه و ابتکار ایرانیان و علاقه‌ آنان به هنر و خلق آثار هنری، یکی از عوامل قوام و دوام صنایع دستی ایران بوده است.
بطوری که صاحب نظران معتقدند که ایرانیان با شناخت زیبایی ها موفق به خلق آثار هنری می شوند و یا لااقل با درک آن، دوستدار و مشوق هنرمندان در ارایه‌ آثار هنری هستند.
ایرانیان هنردوست از دیرباز این نکته‌ حساس را دریافت کرده بودند که کار یک صنعتگر هنرمند، تنها یک کار بدنی و فیزیکی نیست، بلکه او همانند یک ادیب و شاعر، احساسات و افکارش را در آثار خود منعکس می کند و به آنها عینیت می بخشد.
اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار