حدود چهار ساعت بعد، وزیر ارتباطات در واکنش به این ادعا گفت: «شاید نشود دزدی ابرها را ثابت یا رد کرد اما نبودن سرور در طبقه نهم ساختمان امام را می‌شود ثابت کرد. ما امروز از روابط‌عمومی خواسته‌ایم ساعت دو بعد از ظهر از خبرنگاران دعوت کند تا بروند و طبقه نهم ساختمان امام را بازدید کنند و نتیجه را به قضاوت افکار‌عمومی بگذارند.»

بلافاصله اطلاعیه روابط‌عمومی صادر شد و خبرنگاران به ساختمان مرکز امام (ره) دعوت شدند، همان‌طور که به سمت محل اعلام‌شده می‌رفتم، با خود فکر می‌کردم این واکنش صریح وزیر نشان از این ‌دارد که سروری در طبقه نهم نیست و ما به بازدید پوچ می‌رویم اما شاید شمایی که این متن را می‌خوانید سوال کنید، «پس سرورها کجاست؟»

به محل مورد‌نظر رسیدیم، با روی خوش با خبرنگارها برخورد شد و هیچ معطلی‌ای در کار نبود، همه جمع شدند و سید جمال هادیان‌طبایی‌زواره (رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات) به جمع خبرنگاران آمد و از آنها دعوت کرد تا به طبقه نهم بروند.

با آسانسورها به آن طبقه  رفتیم و در آن طبقه جمع شدیم، سهراب آغ‌بیات (مدیرکل امور مشتریان و واگذاری مدارات شرکت ارتباطات زیرساخت) با تعجب در بین خبرنگاران حاضر شد و بعد از سلام‌و‌علیک و معرفی خودش سکوت کرد!

آقای هادیان، جریان را برای او توضیح داد و از او خواست تا تمام ‌آن طبقه  را به خبرنگاران و عکاسان نشان دهد و هر مرحله از آن طبقه را معرفی کند تا ابهامی برای هیچ خبرنگاری باقی نماند.

همانند بازدیدهای علمی دانش‌آموزان، یک‌نفر در ابتدا راه می‌رفت و بقیه (خبرنگاران) هم باید پشت سر او حرکت می‌کردند و با دل و جان، گوش به توضیحات بخش‌های مختلف طبقه نهم می‌دادند.

«اینجا مرکز ارتباطات مکالمات درون‌شهری است، اینجا مکالمات خارج شهری، اینجا دستگاه‌های ارتباطی است، آقا از شماره‌ها عکس نگیر‍! خانم بیایید داخل تا در را ببندیم  که محیط گرم نشود و... .» اینها تنها صحبت‌هایی بود که مدام می‌شنیدیم!

یکی از خبرنگارها سوال کرد: «پس سرورها کجاست؟» با خنده پاسخ دادند: «همین دیگر، ببینید اینجا هیچ سروری نیست.» سوال کردم: «اصلا این ساختمان قابلیت نگه‌داری از دستگاه سرور را دارد؟» آغ‌بیات پاسخ داد: «خیر. این ساختمان از لحاظ فنی قابلیت اینکه از سرور نگه‌داری کند، را ندارد.»

یکی دیگر از خبرنگارها گفت: «ما از ابتدا هم می‌دانستیم که سرورها در این طبقه نیست.» من هم در ادامه گفتم: «بله سرورها نه در این طبقه بلکه اصلا در این ساختمان نیستند، سرورها در مکان دیگری که متعلق به وزارت ارتباطات است، قرار دارند.»

مسئولانی که در آنجا حضور داشتند، با خشم گفتند: «خیر خانم، هیچ سروری اصلا وجود ندارد، ما اگر شما (خبرنگاران) را به آن محل هم ببریم، باز می‌گویید سرورها در جای دیگری است، ما را به آنجا ببرید!» در پاسخ این مسئول عصبانی گفتم: «خبرنگار بیکار نیست که بخواهد شما و خودش را علاف کند، من از ابتدا هم می‌دانستم این بازدید به مثابه بازدید از پوچ برای تبرئه وزارتخانه است تا بگوید من خدماتی به «هاتگرام» و «تلگرام طلایی» ارائه نمی‌دهم؛ درصورتی‌که خدمات مربوطه را ارائه می‌دهد، سرورهای این دو فیلترشکن در مرکز LCT وزارت ارتباطات در اتوبان کردستان قرار دارد، چرا ما را به آن محل نمی‌برید و آنجا را به ما نشان نمی‌دهید؟»

آغ‌بیات گفت: «اینجا طبقه نهم ساختمان امام است که در این محل سوئیچ‌های مکالمات بین‌شهری ما انجام می‌شود و همان‌طور که مشاهده می‌کنید هیچ سروری اینجا نیست و پاسخ به این سوال‌ها از حیطه اختیارات من خارج است و آقای وزیر باید به این سوالات پاسخ دهد.»

گفتم: «هم ما و هم شما می‌دانستیم که از ابتدا چیزی در این طبقه وجود ندارد، چرا حداقل مسئولی برای پاسخگویی به سوالات ما نیاوردید تا ما پاسخ سوالات خودمان را دریافت کنیم؟»

رئیس روابط‌عمومی در پاسخ سئوال من گفت: «ما نمی‌توانیم هر لحظه که اراده کنیم به هر ساختمانی که بخواهیم برویم و باید نامه داشته باشیم، این سوالات هم باید در نشست‌خبری پرسیده شود و اینجا جای سوال پرسیدن نیست، شما فقط به اینجا آمده‌اید تا از طبقه نهم بازدید کنید و بس، بروید اول درخواست بازدید بزنید و بعد پیگیری کنید، ما هم قول می‌دهیم امضای آقای وزیر برای بازدید را بگیریم.‌‌»

فورا از جمع جدا شدم و با سردبیرم تماس گرفتم و تقاضا کردم همان لحظه نامه‌ای برای بازدید از مرکز LCT وزارت ارتباطات، واقع در اتوبان کردستان بزند و به شماره روابط‌عمومی وزارت ارتباطات فکس کند و عکس آن را در یکی از پیام‌رسان‌های ایرانی برایم ارسال کند.

سردبیر هم فورا نامه‌ای را که خواسته بودم برایم ارسال کرد، البته به غیر از من یکی دیگر از خبرنگاران هم همان‌لحظه به رسانه‌اش گفت که نامه بازدید از آن مرکز را برای وزارت ارتباطات ارسال کند.

به جمع برگشتم و خواستم حداقل از توضیحات این بازدید‌ علمی استفاده کنم که یکی از اعضای روابط‌عمومی من را به کناری برد و از من سوال کرد: «از کدام رسانه هستی؟ چرا قبلا ندیده بودمت؟ چرا در جلسات شرکت نمی‌کنی؟ اگر در جلسات ما شرکت نکنی دیگر اجازه ورود و پوشش برنامه‌های ما را نداری و... .» به میان صحبتش آمدم و گفتم: «این اولین حضور من در وزارتخانه است ولی از قبل بارها در این حوزه نوشتم، با تهدید عدم اطلاع‌رسانی برای پوشش اخبار که نمی‌توانید خبرنگار را ساکت کنید، شما اطلاع‌رسانی کنید اگر رسانه‌ام صلاح دید، برای پوشش اخبار خدمت‌تان می‌رسم.» از او جدا شدم و کنار خبرنگاران دیگر رفتم.

کم‌کم به پایان بازدید نزدیک می‌شدیم که تلفنم زنگ خورد، فرد مطلعی پشت خط بود و گفت: «حالا که اجازه بازدید از مرکز دیگر را نمی‌دهند، حداقل درخواست کنید که به واحد پورتال یک بروید و از آقای مسئول بخواهید با یوز خودش وارد پورتال مشتریان شود تا متوجه شوید رک، اینترنت، سرور و.. . طلاگرام و هاتگرام در کجا قرار دارند.» همان‌لحظه فورا به سراغ آقای هادیان رفتم و این درخواست را مطرح کردم که پاسخ داد: «در این لحظه اصلا امکان ندارد و باید برای این امر هم درخواست بازدید بزنید، ما فقط مجوز حضور خبرنگاران را در این طبقه داریم و بس.»

همان‌لحظه آقایی با صدای بلند  تقریبا فریاد زد: «برادر از چی عکس می‌گیری آخه؟ نگیر! اینها امانت مردم هستند، این دستگاه‌ها شماره‌های مردم را نشان می‌دهند، اینها حق‌الناس است، خواهشا عکس نگیرید.»

این بازی هم تمام شد و اول و آخر حرف افرادی که انتخاب شده بودند، در جمع خبرنگاران حاضر شوند این بود که «همان‌طور که می‌بینید اینجا سروری وجود ندارد.»

به طبقه همکف آمدیم و با آب‌معدنی و رانی و شیرینی از ما پذیرایی کردند و هر خبرنگار به سمت رسانه‌اش از ساختمان امام (ره) وزارت ارتباطات خارج شد.

از ابتدا هم می‌دانستم که در آنجا هیچ سروری وجود ندارد، می‌دانستم حتی CDNهای تلگرام هم در آنجا نیست، ولی رفته بودم تا پاسخی برای سوال‌هایم پیدا کنم که متاسفانه وزیر ارتباطات زرنگ‌تر از خبرنگاران بود و مسئولی را فرستاد که به گفته خودش اصلا اطلاعات علمی لازم در این موارد را ندارد! تنها امیدم برای یافتن سوال‌هایم همان نامه دقیقه نودی است که پاسخ مثبت وزیر را به همراه خود داشته باشد و ما بتوانیم از مرکز LCT وزارت ارتباطات بازدید کنیم، البته اگر قبل از آن سرورها را از آنجا به جای دیگری منتقل نکنند!

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرد که وزارت ارتباطات به «هاتگرام» و «تلگرام‌طلایی» خدمات می‌دهد و سرورهای آنها در طبقه نهم ساختمان امام(ره) است، وزیر ارتباطات در واکنش به این خبر اعلام کرد که در طبقه 9 آن ساختمان سروری وجود ندارد و خبرنگارها بروند و آن مکان را ببینند؛ با اینکه از قبل می‌دانستم سروری در آن محل وجود ندارد به آنجا رفتیم و طبقه نهم بی‌سرور را دیدیم، دوربین‌هایمان قانع شدند ولی خبرنگارها نه!

پاورقی

۱- مرکز پورتال: تمام شرکت‌هایی که با شرکت ارتباطات زیرساخت کار می‌کنند در پورتال مشتریان زیرساخت، پروفایل دارند و هر شرکت که نیاز به تامین اینترنت از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت دارد، باید در این پورتال ثبت‌نام کند و درخواست سرویس خود را ثبت کند.

 

 

// فرهیختگان