مدیر دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اعلام کرد
مدیر دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزدگفت: یکی از دلایل موفقیت پروژه بیمارستان شهید رهنمون این بود که اعتبارات خیلی خوب تامین شد و از سوی دفتر مقام معظم رهبری بسیار در این زمینه پیگیری می‌ شد که حتماً اعتبارات به موقع تخصیص داده شود.
کد خبر: ۶۳۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱ 18 July 2018

 طرح ساختمان جدید بیمارستان شهید رهنمون یزد از جمله مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان یزد بوده که جایگزین ساختمان قدیمی بیمارستان شهید رهنمون شده و سال 95 به بهره برداری رسیده است.

میانگین ساخت طرح‌های بیمارستانی در کشور بین ۱۳ تا ۱۴ سال است اما طرح احداث ساختمان جدید بیمارستان شهید رهنمون یزد پس از هفت سال افتتاح شد. به همین دلیل مصاحبه ای با سرپرست مديريت منابع فیزیکی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ترتیب دادیم تا از جزئیات این طرح و برکات اتمام آن بیشتر مطلع شویم.

تبدیل بیمارستان شهید رهنمون به مرکز ترومای استان یزد

مهندس یحیی دامن خشک در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، در مورد ضرورت توسعه و نوسازی بیمارستان شهید رهنمون یزد گفت: در گذشته بیمارستان های یزد به قدر کافی تخت آی سی یو نداشت و در صورت بروز حادثه و تروما مردم یزد بعضاً مجبور بودند بیمار را به میبد و اردکان حتی بعضی از شهرستانها مثل شهرستان آباده در استان فارس منتقل کنند. خوشبختانه با راه اندازی بیمارستان شهید رهنمون ظرفیت تخت های آی سی یو و سی سی یو یزد ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و مهمترین مشکل درمانی که کمبود تختهای ویژه بود به برکت این بیمارستان حل شد.

وی تاکید کرد: بیمارستان شهید رهنمون یکی از قدیمی ترین بیمارستان های شهر یزد است و تقریباً از لحاظ جغرافی در وسط شهر یزد قرار گرفته یعنی هم بافت قدیم و هم بافت جدید را پوشش می دهد. همین مرکزیت از نظر جغرافیایی باعث شده که ۷۵ تا ۸۰ درصد هر تصادف و ترومایی که اتفاق می افتد به این بیمارستان منتقل شوند. خود این موضوع مشکلاتی را برای مجموعه بیمارستان به وجود می آورد، با توجه به اینکه بیمارستان هم قدیمی بود نمی‌توانست سرویس لازم را به مردم بدهد، در نتیجه مردم هم چندان دید مثبتی نسبت به این مجموعه نداشتند چون واقعاً امکانات و فضای مناسبی وجود نداشت. چرا که این بیمارستان در هشتاد سال گذشته به صورت بخش بخش ساخته شده بود و نمی‌توانست خدمات لازم را به مجموعه بدهد.

مدیر دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: واقعاً نیاز شهر این بود که یک مرکز تروما در آن ساخته شود که خوشبختانه این نیاز با سفر رهبری به یزد و تصویب ساخت بیمارستان شهید رهنمون و اختصاص بودجه به آن مرتفع شد. اکنون این مجموعه می تواند تمام نیازهای ترومایی شهر را پوشش دهد.

وی اضافه کرد: این پیشنهاد در سفر رهبر معظم انقلاب به یزد در سال 86 مطرح شد و ایشان پذیرفتند. در نتیجه عملاً از سال ۸۸ کار ساخت بیمارستان آغاز شد و وظیفه انجام آن را نیز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر عهده گرفت.

ساخت سریع و ارزان بیمارستان

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: خوشبختانه با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته پروژه در سال ۹۵ هم در یک زمان بسیار کوتاه و هم با یک مبلغ بسیار قابل قبول افتتاح شد. ساخت بیمارستان به طور متوسط سه و نیم تا پنج میلیون تومان در متر مربع هزینه دارد ولی بیمارستان شهید رهنمون تقریباً دو و نیم میلیون تومان در متر مربع تمام شد. علت آن هم این بود که اولاً کار خیلی سریع انجام شد. دوماً سعی کردیم تمام اجناس و مصالح مورد نیاز را از خود استان یزد تهیه کنیم. تا هم ارزان تر تمام شود و هم اینکه باعث رونق اقتصاد شهر شود.

سرپرست مديريت منابع فیزیکی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: این پروژه تقریباً ۸۰ میلیارد تومان هزینه در برداشت و در مساحت 31000 متر مربع احداث شد. قبلاً بیمارستان مجوز ۱۵۰ تخت داشت و اکنون با اجرای طرح جدید ظرفیت بیمارستان به 381 تخت رسیده که ظرفیت تخت های فعال آن بیش از ۲۵۰ عدد است.

افزایش ۲۵ درصدی مراجعه‌کنندگان

دامن خشک اعلام کرد: با اجرای طرح جدید بیمارستان شهید رهنمون ۷۰ درصد تجهیزات اتاق عمل، اتاق احیا، ۶۸ درصد ظرفیت اورژانس و۷۰ درصد بخش تروما و بستری اضافه شد. همچنین تجهیزات سونوگرافی و رادیولوژی به روز شده و دیجیتال سازی سیستمها صورت گرفت که باعث ارتقای سامانه بیمارستان شد.

وی گفت: خوشبختانه با توجه به راه اندازی این بیمارستان حداقل ۲۵ درصد تعداد مراجعه‌کنندگان افزایش یافته است.درمان بیماران سرپایی افزایش ۱۰۰ درصدی داشت و با بهسازی تخت های سی سی یو و آی سی یو عملاً ظرفیت آن ها دو برابر شد. ۳۰ درصد تخت‌های اورولوژی بیشتر شد و یک سری بخش های مستقل مانند بخش جراحی فک و صورت راه اندازی شد.

این مقام مسئول راه اندازی باند اختصاصی هلیکوپتر را یکی دیگر از امکانات بیمارستان شهید رهنمون دانست و تصریح کرد: تا کنون ۲۱ پرواز نیز از این طریق صورت گرفته است که با خریداری هلیکوپترهای مخصوص این امر توسط وزارت بهداشت و اختصاص به استان یزد قطعاً این مقدار افزایش پیدا خواهد کرد. در ضمن یکی از ویژگی های منحصر به فرد بیمارستان شهید رهنمون این است که یک آسانسور اختصاصی برای اورژانس هوایی آن طراحی کردیم که مستقیم به اتاق عمل می رسد و بلافاصله مریض از هلیکوپتر به اتاق عمل منتقل می شود تا کمترین زمان را از دست بدهیم. این در صورتی است که در بقیه بیمارستان ها مریض را یک طبقه پایین می برند و بعد با آسانسور منتقل می کنند. ولی ما به گونه ای عمل کردیم و فاصله آسانسور تا پد را افزایش دادیم تا هم حالت استاندارد خود را حفظ کند و هم سرعت انتقال بیمار را افزایش دهد.

سرپرست مديريت منابع فیزیکی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تاکید کرد: بیمارستان جدید ۸ اتاق عمل داشته که بسیار مجهز است. همچنین تخت های تخصصی و فوق تخصصی داخلی هم ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. بهبودی چشمگیری در هتلینگ و سامانه ها ی برودتی صورت گرفته و اکنون تهویه تمام بیمارستان با چیلر انجام می شود. کار دیگری که انجام شد ۴۶۰ نقطه بیمارستان توسط سيستم مديريت ساختمان (BMS) هوشمند سازی شد که تا حدود زیادی می تواند در مصرف انرژی موثر باشد. بدین صورت که در محیط های مختلف سنسور نصب شده که به وسیله آن می توان درجه حرارت، سرمایش و گرمایش را از طریق سیستم های یارانه ای از راه دور مدیریت کرده و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم.

توجه ویژه به آموزش نیروهای جدید

این مقام مسئول گفت: بیمارستان شهید رهنمون یک بیمارستان آموزشی نیز هست اما قبلا فضای آموزشی مناسب نداشت ولی خوشبختانه اکنون دو پاویون دانشجو به این منظور در نظر گرفته شده است. ضمناً بخش عمده پزشکانی که در اورژانس بیمارستان کار می‌کردند می بایست در نزدیک بیمارستان مستقر می شدند و خانه ای اجاره می کردند ولی الان یک پاویون به آنها اختصاص داده شده و در خود بیمارستان استقرار دارند.

وی گفت: تا پیش از این مردم برای انجام ام آر آی مجبور بودند به شهرستان های اطراف مثل میبد مراجعه کنند و بعضاً نوبتشان یک یا دو ماه طول می کشید. اما با راه اندازی بخش ام آر آی اکنون نوبت ها به روز شده، با توجه به اینکه الان نزدیک به ۷ یا ۸ ام آر آی در یزد موجود است دیگر مردم آنچنان معطل نمی شود. دامن خشک افزود: در بیمارستان قدیم نیز بخش هایی که می بایست تخریب شود، تخریب شد و بخش هایی که قابلیت استفاده داشت اکنون استفاده می شود.

مدیر دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پایان تاکید کرد: یکی از دلایل موفقیت پروژه بیمارستان شهید رهنمون این بود که اعتبارات خیلی خوب تامین شد و از سوی دفتر مقام معظم رهبری بسیار در این زمینه پیگیری می‌ شد که حتماً اعتبارات به موقع تخصیص داده شود و همین عامل باعث شد پروژه خیلی خوب پیش رفته و تقریباً بر اساس جدول زمانبندی کار پایان یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار