عضو انجمن اقتصاددانان ایران مطرح کرد
عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به ضرورت تغییر در راهبرد اقتصادی استان یزد، گفت: تغییر در راهبرد اقتصادی تنها راه برای توسعه پایدار در استان یزد است.
کد خبر: ۶۳۲۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰ 20 July 2018

 ششمین نشست از سلسله نشست‌های ماهیانه شب یزد چهارشنبه‌شب به همت خانه فرهنگ صدوقی، با موضوع چالش‌های پیشرو توسعه اقتصادی در استان یزد و با سخنرانی عباس علوی‌راد کارشناس مسائل اقتصادی در بیت شهید آیت الله صدوقی برگزار شد.

علوی‌راد در این نشست با اشاره به اینکه سنگ بنای توسعه اقتصادی استان در دهه ۸۰ گذاشته شد، اظهار داشت: حرکت استان به سمت صنعتی شدن با سرمایه‌گذاری در صنعت تولید کاشی و سرامیک شکل گرفت و به‌سرعت در این حوزه صنعتی پیشرفت کردیم و در کنار آن نیز صنعت فولاد، منسوجات و صنایع غذایی نیز در یزد با رشد همراه بود.

ضرورت بازنگری در راهبرد توسعه اقتصادی استان یزد

این اقتصاددان اضافه کرد: امروز و بعد از گذشت ۱۵ سال حرکت در مسیر راهبردی که برای رشد اقتصادی و صنعتی استان اتخاذشده بود، با بررسی شاخص‌های اقتصادی شاهد این هستیم که در شاخص‌های مدنظر وضعیت مطلوبی نداریم و علاوه بر آن به وضعیت پایداری نیز دست نیافتیم.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در ادامه با تأکید بر اینکه چنین وضعیتی نشان‌دهنده ضرورت بازنگری در راهبرد و روند توسعه اقتصادی استان است، به بیان برخی از شاخص‌های اقتصادی و آمارها پرداخت و عنوان کرد: در ۵ سال گذشته نرخ بیکاری در استان حدود ۲ برابر افزایش پیداکرده و برای اولین بار در سال ۹۴ میانگین نرخ بیکاری در استان یزد از میانگین کشوری بالاتر رفت.

علوی‌راد همچنین با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان یزد به‌خصوص در میان بانوان، اظهار داشت: صنایع استان توانایی برطرف کردن نیازهای شغلی و حل معضل بیکاری را ندارند و این معضل چالشی جدی است که پیشرو استان قرار دارد.

رونق صنعت کاشی و فولاد، در گرو رونق در بازار مسکن است

دبیر شورای تخصصی سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان استان یزد بابیان اینکه صنعت استان یزد صنعتی غیر متنوع و آسیب‌پذیر است، تصریح کرد: رونق صنایع کاشی و سرامیک و فولاد درگرو رونق در بازار مسکن و ساخت‌وساز است و در سال‌های اخیر که ساخت ساز عملاً در کشور رونقی نداشته، این صنایع نیز با معضلات فراوانی روبرو شدند که آثار آن در استان مشهود است.

وی در ادامه به آثاری که مسیر انتخابی توسعه صنعتی استان بر روی ترکیب جمعیتی این خطه داشته اشاره کرد و بیان داشت: در سال‌های اخیر مهاجرت از روستا به شهر با رشد چشمگیری همراه بوده و امروز استان یزد جزء ۵ استان با بالاترین نرخ شهرنشینی است و از طرفی توازن جمعیتی استان نیز به‌هم‌خورده است.

علوی‌راد در بخش دیگری از سخنان خود به مزیت‌ها و پیشرفت‌های آماری استان در حوزه‌های کاهش فاصله طبقاتی و رشد امید به زندگی اشاره کرد و افزود: ضرب جینی در استان از سال ۸۴ با کاهش روبرو بوده و بر اساس آمار منتشرشده در سال ۹۵، استان یزد از استان‌هایی با پایین‌ترین فاصله طبقاتی است و مردان وزنان این استان، جزء ۵ استانی هستند که بالاترین نرخ امید به زندگی را دارند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در جمع‌بندی سخنان خود بابیان اینکه توسعه پایدار استان یزد درگرو ایجاد تغییر در راهبرد صنعتی و اقتصادی استان است، متذکر شد: توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های لازم و گام نهادن در مسیر فعال کردن و ایجاد مشاغل خدماتی از ضروریاتی است که باید موردتوجه جدی‌تری قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه در پایان با انتقاد از اینکه در دولت‌های مختلف برای حل معضلات اقتصادی رویه اشتباه تزریق منابع مالی به بخش صنعت به کار گرفته شده که نتیجه‌بخش نبوده است، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب نیز بارها از این شیوه انتقاد کردند و متذکر شدند که این شیوه راهگشا نیست و حتی سلب فرصت‌ها را به همراه دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار