مسئول نمایندگی شورای نگهبان در یزد:
مسئول دفتر نمایندگی شورای نگهبان در استان یزد با اشاره به نقش این شورا در عدم ورود نفوذی‌ها به عرصه مدیریتی کشور، گفت: همین رسالت شورای نگهبان، علت هجمه‌ها به این نهاد مقدس است.
کد خبر: ۶۳۲۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲ 19 July 2018

حجت‌الاسلام سید ناصر محمدی با اشاره به سابقه تشکیل شورای نگهبان، گفت: اصل و ریشه تشکیل شورای نگهبان به متمم قانون اساسی مشروطه بازمی‌گردد، هرچند این قانون در دوره سلطنت مشروطه اجرا نشد؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی این نهاد تکامل‌یافته و با اضافه شدن حقوقدانان قانون اساسی شکل و جایگاه جدیدی در قانون اساسی پیدا کرد.

وی بابیان اینکه این شورا از دو طیف فقها و حقوقدانان تکوین می‌یابد، اظهار داشت: در دور اول تشکیل شورای نگهبان شش تن از فقیهان برای عضویت در این شورا منصوب شدند. طبق قانون در دور اول بعد از قرعه‌کشی از میان این شش تن،‌ سه تن از فقها از شورا خارج‌شده و سه فقیه دیگر به‌جای آنان از سوی مقام رهبری منصوب شدند؛ درواقع فقها تنها یک‌طرف شورای نگهبان هستند و طرف دیگر این شورا، حقوقدانانی هستند که به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و با رأی مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

مسئول دفتر نمایندگی شورای نگهبان در استان یزد افزود: طبق اصول قانون اساسی فقها منصوب مقام معظم رهبری بوده و حقوقدانان به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و انتخاب مجلس،‌ راهی شورای نگهبان می‌شوند.

بدون حضور و تشکیل شورا نگهبان، مصوبات مجلس هیچ وجاهت قانونی ندارد

محمدی با تأکید بر اینکه جایگاه شورای نگهبان آن‌چنان برجسته است که بدون حضور و تشکیل این شورا، مصوبات مجلس هیچ وجاهت قانونی ندارد، خاطرنشان کرد: درواقع با تشکیل شورای نگهبان، در حقیقت مجلس شورای اسلامی به رسمیت شناخته می‌شود؛ چراکه مطابق قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه‌ای را نمی‌تواند بدون شورای نگهیان داشته باشد و تمام قوانینی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد، بایستی به تائید شورای نگهبان برسد.

این مقام مسئول بابیان اینکه نهاد شورای نگهبان وظیفه بررسی عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی را بر عهده دارد، تصریح کرد: شورای نگهبان در قانون اساسی وظایف دیگری ازجمله تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات را نیز بر عهده دارد؛ لذا طبق قانون اساسی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بر عهده شورای نگهبان است.

وی بیان داشت: شورای نگهبان در راستای اینکه نظارت بر انتخابات را به‌خوبی رقم بزند، در سراسر کشور ناظرینی دارد که در هر منطقه حضور دارند و در روز رأی‌گیری بر سر صندوق‌های اخذ رأی کار نظارت بر انتخابات را انجام می‌دهند؛ لذا دفاتر شورای نگهبان در سراسر کشور تأسیس‌شده است که در این دفاتر، ناظرین با شناسایی و آموزش برای هر انتخاباتی آماده می‌‌شوند.

مسئول دفتر نمایندگی شورای نگهبان در استان یزد با اشاره به اینکه طبیعتاً یکی از اقدامات مهم شورای نگهبان، بحث نظارت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است، عنوان کرد: در همین راستا بانک اطلاعاتی و سوابق کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در این دفاتر جمع‌آوری و نگه‌داری می‌شود تا اینکه در زمان رسیدگی به صلاحیت‌ها، شورای نگهبان با داشتن پرونده‌ای غنی و پرمحتوا به امور رسیدگی به صلاحیت‌ها بپردازد.

شورای نگهبان؛ خار چشم دشمنان اسلام و انقلاب

محمدی، این نهاد را خار چشم دشمنان اسلام و انقلاب عنوان کرد و ابراز داشت: طبیعی است که اقدامات اساسی شورای نگهبان ازجمله نظارت بر قانون اساسی و همچنین نظارت بر انتخابات در راستای حفظ نظام جمهوری اسلامی، برای کسانی که درصدد تقلب و تخلف بوده و همچنین اسلامی بودن قوانین را برنمی‌تابند، خوش نیامده و از هیچ تلاشی در راستای درصحنه خارج کردن شورای نگهبان فروگذار نباشند.

این مقام مسئول بابیان اینکه کسانی که با اسلام مخالف هستند، مرتب با شورای نگهبان مخالف می‌کنند، تأکید کرد: درواقع شورای نگهبان با بررسی سوابق و شناسایی افراد در هر انتخاباتی خار چشم دشمنان نظام خواهد بود؛ چراکه این نهاد با این اقدامات خود جلوی نفوذ نیروهای غیرخودی در نظام جمهوری اسلامی می‌گیرد؛ لذا طبیعی است این افراد و همچنین دوستداران آن‌ها عداوت و کینه شورای نگهبان را به دل‌گرفته و این هجمه‌ها را علیه شورای نگهبان انجام دهند.

وی در پایان با تأکید بر تقدّس و ارزشمند بودن نظام جمهوری اسلامی و لزوم حفظ و تعالی آن به کارکردهای دفتر شورای نگهبان در استان یزد پرداخت و اضافه کرد: در سال ۱۳۷۹ دفاتر شورای نگهبان در کلیه کشور تشکیل‌شده و در حال حاضر دفتر نظارت بر انتخابات استان یزد در چیزی حدود ۱۷ انتخابات نظارت داشته و همچنین چهار هزار نفر ناظر را در این نهاد جذب، شناسایی، گزینش و تشکیل پرونده داده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار