مدير كل فني و حرفه‌اي يزد خبر داد؛
مدير كل فني و حرفه‌اي يزد با اشاره به تعهد ارائه قريب هفت ميليون نفر ساعت آموزش‌هاي مهارتي به كارآموزان استان در سالجاري، اظهار كرد: بررسي‌ها حكايت از اشتغال 34.4 درصد از مهارت‌آموزان فني و حرفه‌اي دارد و اين در حالي است كه قريب 60 درصد از مهارت‌آموزان نيز غيركارجو بوده‌‌اند.
کد خبر: ۶۳۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ 23 July 2018

«علي‌آقا افضلي» به مناسبت آغاز هفته ملي مهارت، كارآفريني و ترويج آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي(31 تيرماه تا 6 مهرماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به فعاليت 16 مركز دولتي و 350 آموزشگاه آزاد مهارت‌آموزي در ذيل اين اداره كل، تصريح كرد: تعهد مراكز دولتي فني و حرفه‌اي استان در سال گذشته سه ميليون و 944 هزار و 717 نفر ساعت و تعهد آموزشگاه‌هاي آزاد در بخش خصوصي دو ميليون و 900 هزار نفر ساعت بوده ولي استان با جمعاً شش ميليون و 866 هزار و 435 نفر ساعت بيش از تعهد تعريف شده، عمل كرده است.

وي از رهگيري شغلي كارآموزان فني و حرفه‌اي يك سال پس از ارائه آموزش‌‌هاي مهارت‌آموزي خبر داد و گفت: براساس بررسي‌هاي شغلي صورت گرفته از هفت هزار و 24 نفر داراي گواهي‌نامه مهارت آموزي در سال 95 مشخص شد كه 34.4 درصد به نوعي مشغول به كار شد‌ه‌اند، 58.7 درصد غيركارجو يعني عمدتاً زن خانه‌دار، سرباز، دانشجو يا دانش‌آموز در حال تحصيل بودند و 6.4 درصد نيز به دليل نداشتن سرمايه و نبود علاقه مشغول بكار نشدند و البته موفق به ارتباط 0.2 درصد نيز نشديم.

اين مسئول در ادامه تعهد امسال فني و حرفه‌اي استان براي مراكز دولتي را سه ميليون و 911 هزار و 129 نفر ساعت و براي آموزشگاه‌هاي آزاد دو ميليون و 900 هزار نفر ساعت ذكر كرد و افزود: در چهارماهه نخست امسال ميزان تعهد مراكز دولتي فني و حرفه‌اي استان يك ميليون و 3.4 هزار و 710 نفر ساعت بوده كه تاكنون يك ميليون و 114 هزار و 270 نفر ساعت يعني 75 درصد محقق شده است كه با توجه به تعطيلات اين بازه زماني دور از انتظار نبوده است.

وي عملكرد چهارماهه آموزشگاه‌هاي آزاد را نيز 102 درصد بنا بر تعهد 900 هزار نفر ساعتي در اين بازه زماني اعلام كرد.

افضلي به برنامه‌هاي طرح اوقات فراغت اداره كل فني و حرفه‌اي استان اشاره كرد و با بيان اين كه براي تابستان آموزش 161 حرفه در قالب 218 دوره تعريف شده است، گفت: تاكنون با استقبال خوبي كه از اين دوره‌ها صورت گرفته، حدود 1200 نفر در 116 حرفه در قالب 119 دوره ثبت‌نام كرده‌اند.

وي با اشاره به افتخارآفريني كارآموزان فني و حرفه‌اي استان در هيجدمين مسابقات ملي مهارت كه از 24 تا 27 تيرماه به ميزباني استان البرز برگزار شد، گفت: تيم 21 نفره‌ي برگزيدگان استاني با شركت در 20 رشته موفق به كسب مدال طلاي رشته آجرچيني، مدال نقره رشته لوله‌كشي و گرمايشي، دو مدال برنز در رشته‌هاي الكترونيك و نجاري و شش ديپلم افتخار در رشته‌هاي فناوري طراحي گرافيك، كابيت‌ساز چوبي، فناوري آب، طراحي مد و گل‌ارايي، و تهويه و تبريد شدند.

وي با اشاره به كسب جايگاه دهم استان يزد از بين 31 استان كشورمان براساس مجموع امتيازات كسب شده، گفت: خوشبختانه سن اعضاي تيم اعزامي استان به نحوي است كه مي‌توانند در مسابقات سال آينده نيز براي استان افتخارآفريني كنند.

مدير كل فني و حرفه‌اي استان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ابلاغ طرح مهارت‌اموزي در محيط كار واقعي از سوي مقام عالي وزارت از سال گذشته، يكي از اهداف اين طرح را استفاده از امكانات بنگاه‌هاي اقتصادي و اصناف براي مهارت‌آموزي و همچنين بازسازي صنايع دستي و بومي ذكر كرد.

وي در اين باره اذعان كرد: در حالي داراي 4500 استاندارد آموزش حرفه‌آموزي هستيم كه استان يزد تنها امكان برگزاري 450 حرفه را دارد لذا اجراي اين طرح ظرفيت خوبي است تا جامعه جوياي كار بتواند در تمام حرفه‌هاي مورد علاقه خود اموزش‌هاي لازم را از اين طريق فرا گيرد.

افضلي شرايط لازم براي حضور در اين دوره‌ها را نيز داشتن حداقل سن 15 سال و بدون شرط مدرك تحصيلي دانست و از مزاياي اين دوره‌ها معافيت كارآموزان از قوانين كار و ماليات ذكر كرد.

وي به برنامه‌هاي هفته ملي مهارت در استان نيز اشاره كرد و گفت: ديدار با مقامات استاني و ائمه جمعه، سخنراني مسئولان فني و حرفه‌اي در نماز جمعه شهرستان‌ها، تجديد ميثاق با آرمان‌هاي شهدا، بازديد عموم از مراكز فني و حرفه‌اي و ارائه مشاوره به علاقمندان، برپايي نمايشگاه دستاوردهاي فني و حرفه‌اي در پارك كوهستان يزد و برگزاري مسابقات ورزشي بين مراكز جهت اعزام تيم منتخب استان به رقابت‌هاي منطقه‌اي و كشوري از اهم برنامه‌هاي اين هفته است.

افضلي در پايان نيز به تفاهم‌نامه همكاري اين اداره كل با انجمن بچه‌هاي طاقت در استان نيز اشاره كرد و در قالب اين تفاهم‌نامه براي ارائه آموزش به جامعه هدف اين انجمن و نيز صدور مجوز يك باب آموزشگاه‌ آزاد همكاري لازم را خواهيم داشت.

«سيد علي كاكا» مسئول انجمن بچه‌هاي طاقت در يزد نيز در اين نشست به خبرنگاران گفت: جامعه هدف اين انجمن، جمعيت فرزندان طلاق هستند كه براي آنها آموزش و آگاهي روانشناسي و آماده كردن براي زندگي جديدشان انجام مي‌شود.

وي با بيان اين كه كه يكي از دغدغه‌هاي مهم جامعه مخاطب اين انجمن مسئله استغال و امنيت مالي به ويژه در مورد مادران سرپرست خانوار است، اظهار كرد: اميدواريم با انعقاد تفاهم‌نامه با اداره كل فني و حرفه‌اي استان اين مشكل به نحو مطلوب مرتفع شود.

گفتني است، در پايان اين نشست علاوه بر ارائه گزارش‌هايي از سوي «محسن تولايي»، «فرهاد بابا احمدي» و «مهديه كارگر دهقاني» روساي مراكز آموزش فني و حرفه‌اي شهرستان يزد و «محمدرضا بي‌كس» مسئول كانون انجمن‌هاي صنفي آموزشگاه‌هاي آزاد استان، تفاهم‌نامه همكاري انجمن طاقت و اداره كل فني و حرفه‌اي بين مسئولان مربوطه رد و بدل شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار