مرکز آمار، نرخ بیکاری یزد را رقم باورنکردنی 15.4 درصد اعلام کرد
کد خبر: ۶۳۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴ 31 July 2018

آمار بیکاران در یزد، متوقف شد. این تیتری بود که خبرگزاری دولتی ایرنا در اردیبهشت ماه سال جاری به نقل قول از زینی وند، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار یزد منتشر کرده بود. در توضیح این تیتر، این خبرگزاری به نقل زینی وند، نوشته بود: رشد آمار بیکاران استان در پایان سال 96 متوقف شد و با وجود رشد تعداد متقاضیان دریافت بیمه بیکاری ، شاهد رشد تعداد اشتغال جدید در واحدهای جدید تولیدی هستیم.
این وعده مسرت بخشی برای مردم استان یزد بود اما دیری نپایید که این ادعا با آمارهای منتشر شده مرکز آمار ایران، زیر سوال رفت.
مرکز آمار ایران در اول مردادماه با انتشار گزارشی، نرخ بیکاری دربهار سال نود و هفت استان یزد را 15.4 درصد اعلام کرد.
این رقم در مقایسه با نرخ بیکاری در سال نود وشش که 12.8 بود به مثابه تحلیل اشتباه معاون محترم استاندار قلمداد می شود.

وعده‌های دوست داشتنی 
به غیر از وعده توقف آمار بیکاری در یزد، اوایل خرداد سال جاری هم، زینی وند، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد یک وعده دیگر داده بود. او در چهارمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان با بیان برنامه های دولت برای افزایش اشتغال بویژه در قشر دانش آموخته دانشگاهی گفت: اگر هدفگذاری انجام شده در برنامه های 12 گانه اشتغال امسال محقق شود نرخ بیکاری استان یزد تک رقمی خواهد شد.
وعده تک رقمی شدن نرخ بیکاری از آن دست وعده هایی بود که سالهاست استان یزد چشم انتظار آن است. این هدف گذاری در اواخر دولت اصلاحات اتفاق افتاد و تا چند سالی هم حفظ شد اما پس از آن این عدد زجرآور در حوزه مدیریت استان، دو رقمی شد و از یکی، دو سال قبل حتی از میانگین کشوری هم پیشی گرفت.

عقب گرد تاریخی در حوزه اشتغال یزد
در سالهاي اخير نرخ بيكاري در استان يزد، به رغم توانمنديه اي فراوان استان در بخش هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، رو به فزوني نهاده است. اما همیشه اینگونه نبوده است. 
جايگاه استان يزد در حوزه بازار كار با نرخهاي بيكاري تك رقمي، همواره مايه مباهات مردم و مسئولان اين استان بوده است اما بر طبق آمار منتشر شده، نرخ بيكاري در اين استان طي برنامه سوم توسعه (1383-1379) به شدت افزايش يافت و به بيش از دو برابر طي سالهاي اين برنامه رسيد. ولی برنامه ریزی و توسعه صنعتی در استان در آن سالها توانست جلوی این رشد را بگیرد.
بنا بر آمار رسمي منتشر شده، استان يزد تا پيش از سال 1380 كمتر شاهد تجربه نرخهاي دو رقمي بيكاري بود. طبق گزارش مرکز آمار ایران در آخرین سال دولت اصلاحات، یعنی در سال 1384 نرخ بیکاری در استان یزد رکورد زد و به عدد تک رقمی 8 درصد رسید.
این رقم در سال 1388 یعنی ابتدای دومین دوره دولت احمدی نژاد افزایش یافت و به رقم تک رقمی 9 درصد رسیده بود. در سال 1392 و روزهای اول استقرار دولت روحانی این رقم مجداد افزایش یافت و دو رقمی شد به عدد حدود 11 درصد رسید. 
اما از سال 92 به این سو، هر روز بر مقدار این نرخ افزوده شد و امروز بر خلاف همه وعده های مسئولین، بیکاری در یزد رکورد دارد. بررسی نرخ بیکاری در ده های اخیر نشان می دهد مقدار نرخ بهار نود و هفت با سال های 82 و 83 برابری میکند هرچند در سال 84 استان در یک جهش بی سابقه، رکورد زد و تک رقمی شد. به بیان دیگر اکنون شاهد یک عقب گرد تاریخی در حوزه اشتغال استان یزد هستیم. هرچند برای قضاوت نهایی زود است.

راهکارهای دولتی ها برای تک رقمی شدن بیکاری
اما علی زینی وند معاون استاندار یزد در خردادماه امسال، وعده تک رقمی شدن نرخ بیکاری را داده است. او در چهارمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان در سال جاری گفت: هدف گذاری های خوبی داریم امسال باید توجه شود که برخی از برنامه های دوازده گانه اشتغال زایی دولت در استان قابلیت اجرایی راحت تری دارد اما در موضوعاتی از جمله بازآفرینی شهری با پیچیدگی بیشتری روبرو است و باید تلاش و هم افزایی موثری براین اساس صورت گیرد.
بنابر گزارش ایرنا، وی با تأکید بر لزوم تزریق پولهای ارزان در جاهای اشتغال زا افزود: حجم عمده ای از پول های ارزان ، خرد و سهل الوصول در دستگاه های اجرایی از جمله کمیته امداد امام خمینی(‌ره) و ‌سازمان بهزیستی برای ایجاد مشاغل حمایتی اختصاص می یابد به همین دلیل ضروری است تا برای ماندگاری این مشاغل نیز تمرکز و برنامه ریزی شود.
معاون استاندار یزد تأکید کرد : پول ارزانی که از منابع دولت در اختیار دستگاه های حمایتی قرار می گیرد باید در قالب کمیته فنی و زیرنظر فرماندارن هدفمند شده و به شغل تبدیل شود و در ادامه نیز با راستی آزمایی به ایجاد و تداوم شغل ناشی از آنها کمک کنیم.
زینی وند تصریح کرد: نکته دیگر این است که باید علاوه بر حفظ اشتغال موجود باید به فکر توسعه اشتغال در واحدهای تولیدی فعال که ظرفیت جذب نیروی انسانی جدید دارند نیز باشیم 
وی با تأکید بر اینکه اگر سرمایه ای به شبکه مشاغل خرد و کم حجم وارد شود و به شغل پایدار برسد در کنار یکدیگر قرار گرفتن این مشاغل، حجم بالایی از نیاز اشتغال را پاسخ می دهد، ادامه داد: در این استان ، واحدهای صنعتی فعال و توانمندی وجود دارند که بی نیاز از کمک های دولت هستند و می توان با حمایت و تزریق اعتبار، ظرفیت های خالی اشتغال در این حوزه ها را فعال ‌کرد و توسعه بخشید.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گفت: اگر در حوزه های اقتصادی به ویژه اشتغال به صورت پراکنده و مبهم فعالیت کنیم اتفاق خاصی رقم نمی خورد، بر این مبنا ضروری است به صورت هدفمند در این عرصه فعالیت و جهش صورت گیرد.
این مسئول در عین حال خاطرنشان کرد: برای در اجرای سیاستهای ایجاد 20هزار شغل در سال 97 ، اشتغال قشر دانش آموخته دانشگاهی را مدنظر داشت و برای این بخش برنامه ریزی دقیقی انجام داد.
در این جلسه نرخ بیکاری استان یزد 12.8درصد و نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی استان یزد نیز 18.1درصد اعلام شد.
به نظر می رسد روزهای سختی در انتظار فعالان حوزه اشتغال استان است و رساندن آمار تاریخی و رکوردی 15 درصد به زیر ده رصد به یک تیم مدیریتی منسجم، برنامه های مدون و مناسب، منابع کافی و از همه مهمتر همت همه مدیران برای رسیدن به این هدف مبارک نیاز دارد.
نقدی بر روند ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی استان یزد 
دکتر عباس علوی راد از اساتید دانشگاه در مطلبی نوشته است: بیش از ۱۰ ماه از ابلاغ قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و ۸ ماه از ابلاغ آیین نامه اجرایی آن به استان یزد می گذرد.
در این مدت، متولیان اجرای این قاون در استان یزد جزء چند مصاحبه و ارائه آمارهای بعضا پراکنده از تعداد طرح های مصوب و تامین مالی منابع شده چیز دیگری برای افکار عمومی ارائه ننموده اند.
در این راستا از استاندار محترم یزد و رئیس کارگروه اشتغال استان چند پرسش مطرح می گردد.
یک: راهبرد و برنامه کارگروه اشتغال استان و تیم اقتصادی شما برای پایداری اشتغال روستایی کدام است؟
دو: مولفه های اشتغال زایی پایدار روستایی در استان کدام است و راستی آزمایی آنها در طرح های اشتغال زایی روستایی مصوب را چه کسی و چگونه انجام داده است؟
سه: آیا مکانیزم های نظارتی بر تصمیم گیری های پیرامون تصویب طرح ها در مرکز استان، شهرستان ها و حوزه های محلی عملیاتی شده؟ تا کنون گزارشی ارائه شده است؟
چهار: انتظار این است در کنار شتاب زدگی در جهت دهی کلی مواد این قانون بر تخصیص و تزریق منابع مالی، الزامات اشتغال پایدار روستایی در سطح استان مد نظر قرار گیرد و سرنوشت این طرح به طرح های اشتغال زایی سابق دچار نشود.

کشور در مسیر کاهش بیکاری، یزد روند افزایشی
مرکز آمار ایران در نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار مربوط به بهار ١٣٩٧ نوشته است: بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۲.۱ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار ١٣٩۶ به میزان ٠.۵ درصد کاهش داشته است و جمعیت بیکار کشور با ۴۴۹۵۸ نفر کاهش به ٣ میلیون و ٣٢٢ هزار نفر رسیده است.
در بهار ١٣٩٧، به میزان ۴١.١ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩۶) ٠.۵ درصد افزایش داشته است.
جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢۴ میلیون و ۶۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧۵۶ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٧، بخش خدمات با ۵٠.١ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١.٢ درصد و کشاورزی با ١٨.٧ درصد قرار دارند.
نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ٢٥.٥ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩۶) ٠.٩ درصد کاهش یافته است.
همچنین بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٧، ١٠.٢ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۴٠.١ درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر، ۴٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار