کد خبر: ۶۳۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶ 31 July 2018

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد با تاکید بر اینکه تنها راه مقابله با فساد شفافیت است؛ از رسانه ها خواست فرآیند شفافیت و مطالبه‌گری را با خواست دائم پیگیری کنند.
حمیدرضا قمی در گفت و گو با تابناک یزد؛ تبعیض، فساد و امتیازات ویژه را از عوامل آزاردهنده مردم دانست و تشریح کرد: کشور در شرایط خاصی قرار دارد و مشکلات زیادی دامن گیر اقشار مختلف جامعه می باشد؛ در چنین شرایطی اگر شاهد باشیم افرادی که مردم به آن ها فرصت هایی داده اند و از این فرصت ها اگر قرار باشد نتوانند درست استفاده کنند و یا سو استفاده کنند؛ قائدتا انتظاری از مردم برای همکاری در همه جوانب نیست.

وی در ادامه افزود: همکاری در همه جوانب وقتی سرانجام می گیرد که ما بتوانیم برای مردم فرصت‌هایی برابر برای رقابت ایجاد کنیم و از همه مهمتر اینکه جلوی امتیازات ویژه را بگیریم.

قمی با تاکید بر اینکه مردم باید از همه چیز با خبر باشند؛ اظهار داشت: هر اتفاق و رویدادی چه مناقصه و واگذاری باید بلافاصله منتشر شود و چشم مردم آن را ببیند. در چنین شرایطی همه در تصمیمات خود احتیاط و در فعالیت های خود دقت بیشتری می کنند.

رئیس شورای شهرستان یزد با تاکید بر اینکه مهم اصلاح فرآیند ها است؛ بیان داشت: وقتی یقه یک نفر را بگیرید هیچ وقت قرار نیست فساد ریشه کن شود. اگر زمینه فساد فراهم باشد قاعدتاً اتفاق می افتد. ما باید زمینه های ایجاد فساد را از بین ببریم و فرآیندها را به نحوی اصلاح کنیم که جلوی فساد گرفته شود نه اینکه آدم ها را در شرایطی قرار دهیم که قربانی فساد شوند.

وی در ادامه افزود: یکی از راه های آن انتشار آزاد اطلاعات می باشد؛ یعنی هر رویدادی در سامانه جداگانه‌ای در شهرداری منتشر شود که قدم های آن برداشته شده است.

قمی با بیان اینکه فعالیت در راستای شفافیت طولانی و دراز مدت است؛ عنوان کرد: در این راستا باید حرکتی آغاز شود که بازگشتی نداشته باشد. اگر توفیقی باشد در سه سال باقی مانده قدم های جدی آن جلو می رود و نیازمند آن است که مطالبات مردم در این زمینه زیاد شود.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت فرآیندی است که هیچوقت تمام نمی شود؛ تصریح کرد: در شفافیت هر لحظه باید اجزای تاریک حوزه نفوذی خود را روشن کنیم و این برای ما که به سازمان های پیچیده و سر به تو عادت کرده ایم، نمی شود به یک شب روشن شود.

عضو شورای شهر یزد در ادامه تشریح کرد: مهلت شهرداری پانزدهم مردادماه است تا اینکه لایحه دهد و فرایند کار را به اعضای شورای شهر اعلام کند که چه کاری باید انجام شود.

وی افزود: این ها کارهای سختی نیست و سهل الوصول می باشد که خیلی راحت می‌تواند اتفاق بیفتد. تا پانزدهم فشار بر روی شهرداری می‌گذاریم تا اتفاق بیفتد و حتی به آن ها کمک می کنیم. عزم در مدیران ارشد برای این کار هست و شهردار نیز می خواهد این کار حتما انجام شود.

قمی با بیان اینکه شهرداری ها در بعضی از موارد به علوم جدید به روز نیستند؛ عنوان کرد: ممکن است ایده های خوب توسط افراد غیر متخصص در این حوزه خراب شود.

رئیس کمیسیون شهر هوشمند با تاکید بر اینکه هجمه علیه یک پروژه نشانه موفقیت آن پروژه است؛ تصریح کرد: روز اولی که آمدیم نرم افزاری را به نام شهربین پیشنهاد دادیم که هنوز در فاوا مانده است. افراد زیادی علیه این مهم جبهه گرفتند. شما وقتی می توانید عکس، فیلم، وویس و تکست از عملکرد شهرداری در سطح شهر و پیمانکاران در این سامانه منتشر کنید یعنی چشم شما یک نفر نیست.

وی در ادامه افزود: از روز اول شروع کردن به زدن "شهربین" و محور آن را من قرار دادند ولی خیلی خوب می دانستنم این پروژه موفق است. چرا که این ها یعنی شفافیت.

قمی با تاکید بر اینکه نرم افزار "شهربین" خط قرمز ما است؛ بیان داشت: این نرم افزار هنوز در هیچ یک از شهرهای ایران جرا نشده است. شهر لندن تنها دو سال است که این از سامانه استفاده می کند و شیکاگو یک سال و نیم است که این سامانه را دارد.

وی در ادامه تشریح کرد: مردم با یک اپ موبایلی که دانلود می‌کنند می تواند تمام حوادث شهرداری را ارسال کنند تا همه مدیران و عوامل مربوطه ببینند و اینگونه می توانید تمامی پیمانکارها را نظارت کنید. این نرم افزار باید وارد اجتماع شود چراکه انقلاب بزرگی در عرصه شفافیت است.

قمی با اظهار بر اینکه نظارت را باید به مردم منتقل کنیم؛ گفت: باید پای مردم را برای نظارت به وسط بکشیم و این شفافیت است. وقتی پای مردم وسط نباشد صداهای بلند و صدای آن هایی که از همه بلندتر است؛ افکار عمومی می شود و این غلط است.

رئیس شورای شهرستان یزد با تاکید بر اینکه سامانه دسترسی ازاد به اطلاعات یکی بزرگترین کارها است؛ بیان داشت: وقتی شما در مسیر های شفافیت قدم برداشتید دیگر نمی توانید بازگردید و این حائز اهمیت است.

قمی با اشاره به اینکه نقد به معنای نابودی نیست؛ گفت: در افکار عمومی وقتی نقدی به یک فرد می شود این را به یک لکه تبدیل می کند در حالی که این نقد انجام نشده است تا فرد لکه دار و نابود شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ما به تمجید عادت کرده ایم و وقتی کسی دیگر تعارف و تمجید نمی کند خودمان احساس کمبود می کنیم و این خیلی بد است. از طرف دیگر بعضی ها نیز بدون مستند هرچه که می خواهند می نویسند.

قمی با تاکید بر اینکه رسانه ها رکن اصلی شفافیت هستند؛ تصریح کرد: رسانه ها نباید هراس داشته باشند و از موضع خود کوتاه بیایند. باید فرصت برای اظهار نظر های مختلف فراهم باشد و در این صورت تنها دیگر افراد خاصی حرف نمی زنند.

 

قمی با بیان اینکه فساد در کشور ریشه پیدا کرده است؛ اظهار داشت: تنها راه موجود برای مقابله با فساد شفافیت است و همه باید پشت این مهم باایستند. در خواستم از رسانه ها این است که از این مهم پاسداری کنند و فرآیند شفافیت و مطالبه‌گری را با خواست دائم پیگیری کنند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار