رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان گفت:حمام تاریخی ملاحسن با اعتبار ۲۲۰۰ میلیون ریال مرمت بازسازی می شود.
کد خبر: ۶۴۰۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 08 August 2018

حمید مشتاقیان رئیس میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری شهرستان اردکان گفت: حمام ملاحسن به دلیل ویژگی خاص و همچنین موقعیت قرارگیری آن در نزدیکی خانه موزه آیت الله خاتمی و دربند‌های صدرالفضلاء و مجدالعلماء، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد و بعد از مرمت با سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌تواند به یکی از پتانسیل‌های مهم گردشگری اردکان تبدیل شود.

مشتاقیان افزود: این حمام در قدیم به عنوان عمده‌ترین اماکن عمومی نسبتا بزرگ در داخل بافت تاریخی اردکان با قسمت‌های زنانه و مردانه به صورت مجزا و نزدیک به هم بنا شده است.

وی ادامه داد: مرمت حمام ملاحسن با تخصیص اعتبار ۲۲۰۰ میلیون ریال به صورت پیمانی و با نظارت این اداره در دست اقدام است.

مشتاقیان بیان داشت: اقداماتی، چون شفته ریزی و دیوار چینی، اندود سیمان داخلی حمام، اجرای نماسازی سنتی نمای بیرونی حمام، شمشه گیری قسمت بیمه حمام، اجرای تزئینات و کاربندی زیر سقف حمام با اندود سیمان سفید، اجرای آجرکاری لعابی فیروزه‌ای تا ارتفاع یک متر داخل حمام، مرمت سر در ورودی حمام مطابق با وضعیت قدیم آن، ساماندهی و مرمت آجر فرش پشت بام با آجر سنتی از جمله آیتم‌های مرمتی این پروژه است.

وی گفت: تاکنون حدود ۵۰% مرمت و ساماندهی پروژه شامل آوار برداری و تراشیدن اندود فرسوده دیواره و زیر سقف، استحکام بخشی و زیربندی دیوار‌ها انجام شده است و پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده مرمت این پروژه به پایان برسد.

مشتاقیان گفت: حمام ملاحسن مربوط به دوره قاجار بوده و در محله چرخاب اردکان جنب مسجد حاج رجبعلی قرار گرفته و به شماره ۱۱۶۲۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار