رئیس حوزه هنری یزد مطرح کرد
رئیس حوزه هنری یزد استان یزد امیدآفرینی، شفاف‌سازی و بیان واقعیت‌ها را از رسالت اصلی خبرنگاران دانست.
کد خبر: ۶۴۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 08 August 2018

محمدصادق کوچک‌زاده با اشاره به اینکه چنانچه جایگاه خبرنگاران ‌در جامعه به‌درستی تبیین شود بسیاری از مشکلات به‌راحتی و سهولت برطرف می‌شود، گفت: فعالیت در این عرصه، کاری جهادی می‌طلبد.

وی افزود: بی‌تردید در دنیای پرتلاطم امروز با توجه به گستردگی رسانه‌ها فعالیت در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی سخت و طاقت‌فرسا است، ازاین‌رو خبرنگار باید باروحیه جهادی، ادای تکلیف و به خاطر خدا وارد این عرصه شود وگرنه هیچ توجیهی ندارد.

خبرنگار محدود به یک مرز جغرافیایی نیست

رئیس حوزه هنری استان یزد با اشاره به این‌که خبرنگاران قشری سخت‌کوش و تلاشگر هستند، مهم‌ترین رسالت این قشر شجاع و دلسوز را امیدآفرینی، شفاف‌سازی و بیان واقعیت‌های جامعه برشمرد.

کوچک‌زاده تصریح کرد: خبرنگار آیینه تمام نمایی است که صادقانه واقعیت‌ها، دغدغه‌ها و مشکلات مردم را به مسئولان و پیام مسئولان را به آحاد جامعه منتقل و افکار عمومی را هدایت می‌کند و این امر تنها در حوزه داخلی ظهور و بروز ندارد؛ بلکه در حوزه روابط بین‌الملل هم صدق می‌کند.

این مقام مسئول بابیان این‌که خبرنگار محدود به یک مرز جغرافیایی نیست، اظهار داشت: خبرنگاران ملیت‌های مختلف چنانچه بخواهند رسالت خود را به‌درستی انجام دهند، می‌بایست بر مبنای اصول اخلاقی، بی‌طرفی، امانت‌داری، صداقت و رعایت اصول حرفه‌ای این شغل حساس عمل کنند؛ اما شاهدیم این آرمان که به‌عنوان یک رسالت برای خبرنگار تصویر شده که گاه دستخوش یک سری ناملایمات و سوءاستفاده مافیای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قرار می‌گیرد.

وی در همین زمینه ادامه داد: صاحبان زر و زور و تزویر تلاش می‌کنند با استفاده از قدرت رسانه و استثمار دیگران، بر جامعه اعمال‌نفوذ داشته باشند و در این میان یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین اقشاری که می‌توانند بر آن‌ها نفوذ داشته باشند خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند؛ بنابراین فعالیت در این حرفه همواره باید با هوشیاری، بصیرت، نکته‌سنجی، درایت و دشمن‌شناسی همراه باشد.

رئیس حوزه هنری استان یزد بابیان این‌که کشور ما امروز در موقعیت حساسی قرار دارد، اذعان داشت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب به «پیچ تاریخی» اشاره کردند الآن همه حس می‌کنیم در درون آن پیچ تاریخی قرار داریم و در این شرایط حساس باید عده‌ای جلودار باشند و اطلاعات کافی را به گوش مردم برسانند و یکی از این طلایه‌داران به‌طورقطع خبرنگاران هستند.

کوچک‌زاده در ادامه بر حمایت از خبرنگاران و اهالی رسانه تأکید کرد و یادآور شد: این قشر فعال و بی توقع به‌عنوان سفیران روشنگری و حقیقت‌طلبی باید از طرف مدیران رسانه‌ هدایت و حمایت شوند و مسئولان، ضابطین قضایی و نخبگان نیز آن‌ها را موردحمایت کامل قرار دهند تا خبرنگار حرف حق را از طریق ابزارهایی که دارد بیان و افکار عمومی را هدایت کند؛ البته خبرنگاران هم باید به‌طور دقیق به رسالت خودآگاه باشند.

این مقام مسئول ابراز داشت: با توجه به اهمیت و جایگاه رسانه، قوای مقننه، مجریه و قضائیه باید شأن خبرنگار را موردتوجه قرار دهند تا خبرنگار به‌عنوان یک جهادگر در جامعه تلقی شود و چنانچه خبرنگار جهادگر نباشد نمی‌تواند جان، آبرو و زندگی خود را در معرض خطر قرار دهد و به خاطر اصلاح جامعه قلم بزند.

خبرنگار به‌عنوان پاسدار و امانت‌دار حق‌الناس در حوزه افکار عمومی است

وی بابیان این‌که تیغ رسانه برنده است و رفتار، قلم و نوع نگاه یک خبرنگار به موضوعات اثرگذار است، تصریح کرد: گاهی یک خبرنگار با یک تیتر، کشور را از مخمصه نجات می‌دهد. یک خبرنگار شجاع با سرعت، دقت و صحت با یک تیتر مناسب مسیری را برای برخورد قضایی با اخلال‌گران و توطئه‌گران بازکرده و با همراهی و مطالبه افکار عمومی جلو یک توطئه یا زیان گرفته می‌شود.

کوچک‌زاده همچنین از خبرنگار به‌عنوان پاسدار و امانت‌دار حق‌الناس در حوزه افکار عمومی یادکرد و بیان داشت: اگر جایگاه این قشر ‌در جامعه به‌درستی تبیین شود، بسیاری از مشکلات به‌راحتی و سهولت برطرف می‌شود.

به گفته‌ی رئیس حوزه هنری استان یزد ما هنوز آن‌طور که باید نتوانسته‌ایم از ظرفیت خبرنگاران به‌عنوان یک سرباز در نظام جمهوری اسلامی استفاده کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به نقش مؤثر خبرنگاران در شکل‌دهی افکار عمومی خاطرنشان کرد: گاهی وظیفه خبرنگار نقد واقعیت‌های جامعه است و او به‌مانند یک هنرمند می‌کوشد بااطلاع رسانی، تلنگر و گوشزد کردن اشتباهات، شرایط را برای اصلاح امور ایجاد کند.

خبرنگاران به‌عنوان عنصری باید امنیت و مصونیت داشته باشند

وی بابیان این‌که این انقلاب با خون نزدیک به ۳۰۰ هزار شهید آبیاری و به درختی تناور تبدیل‌شده، افزود: استراتژی ما در مقابل عوامل نفوذی، ضدانقلاب و منافقین باید مشخص باشد و در این میان خبرنگاران و رسانه‌ها نقشی اساسی و تأثیرگذار دارند.

رئیس حوزه هنری استان یزد اظهار داشت: خبرنگاران می‌توانند با شفاف‌سازی وقایع و ارائه اطلاعات درست به مردم به‌گونه‌ای عمل کنند که افراد فریب‌خورده‌ای که رفتار خلاف شرع و غیرقانونی انجام می‌دهند با افکار عمومی مواجه شده و خود مردم جلو رفتار و فعالیت آن‌ها را بگیرند.

کوچک‌زاده ادامه داد: به نظر بنده وقتی واقعیت‌ها را با صراحت، شفافیت و صادقانه به اطلاع مردم برسانیم، مردم به‌رغم کاستی‌ها و مشکلات اقتصادی، تهدیدها و تحریم‌ها را تحمل می‌کنند و نیز تحت تأثیر شبکه‌های مجازی معاند و ابزارهای رسانه‌ای دشمن قرار نمی‌گیرند و با او همراه نخواهند شد و این اقدام امیدآفرین است.

این مقام مسئول با اشاره به حضور خبرنگاران در جنگ‌ها ازجمله جنگ عراق و آمریکا، نبرد ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی و جنگ سوریه بیان داشت: خبرنگاران به‌عنوان عنصری که باید امنیت و مصونیت داشته باشند با حضور درصحنه‌های نبرد باتحمل فشارهای زیاد و حتی مجروح شدن و نثار جان خود تلاش می‌کنند اخبار مرتبط را به‌صورت زنده و مستقیم به اطلاع انبوه مخاطبان رسانه‌ها برسانند.

خبرنگاران برای تحقق آرمانشان به شهادت رسیدند

به گفته‌ی وی در جنگ سوریه به‌رغم سانسور خبری و غوغا سالاری رسانه‌های جبهه استکبار، این خبرنگاران متعهد و آگاه بودند که با به خطر انداختن جان خویش واقعیت‌ها و حقایق این جنگ خانمان‌سوز را برای مردم حقیقت‌طلب دنیا ارسال می‌کردند و همین اطلاع‌رسانی درست و امیدآفرینی یکی از دلایل پیروزی جبهه مقاومت بود.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار به‌ویژه شهیدان محمود صارمی و محسن خزایی که در سوریه به فیض شهادت نائل آمدند، اذعان داشت: شهدای گران‌قدر عرصه خبر و اطلاع‌رسانی با آگاهی از مشکلات کار در خارج از کشور در راستای عمل به رسالت خود قدم در این راه گذاشتند و برای تحقق آرمانشان به شهادت رسیدند.

رئیس حوزه هنری استان یزد در پایان با تبریک روز بزرگداشت مقام خبرنگار، این روز شکوهمند را فرصتی مغتنم برای تشکر از زحمات و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و بدون چشم‌داشت نیک‌اندیشان سخت‌کوش و کم‌توقع جبهه آگاهی و اطلاع‌رسانی دانست و از تلاش خالصانه تمام خبرنگاران استان به‌ویژه خبرنگاران فعال در حوزه فرهنگ، هنر و ادب قدردانی کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار