معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد:
معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفت: در سال 1395 شاخص امید به زندگی در استان یزد برای مردان 75 سال و زنان 79 سال بوده است این در حالی است که در سال 1379 این شاخص برای مردان و زنان یزدی به ترتیب 67 و 71 سال بوده است.
کد خبر: ۶۴۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶ 09 August 2018

شاخص امید به زندگی یک شاخص آماری است که متوسط طول عمر در یک جامعه را نشان می دهد. به زبان ساده تر این شاخص پیش بینی می کند اگر نوزادی در یک جامعه به دنیا آید، انتظار داریم چند سال عمر کند. این شاخص یکی از مهمترین شاخص های حوزه سلامت بوده و ارتقا و افزایش آن از اهداف کلان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد از افزایش شاخص امید به زندگی در استان یزد خبر داد و گفت: محاسبه شاخص امید به زندگی براساس داده های مرگ و تطبیق آن با اطلاعات گروه های سنی می باشد و بر این اساس در سال 1395 این شاخص در استان یزد برای مردان 75 سال و زنان 79 سال بوده است این در حالی است که در سال 1379 این شاخص برای مردان و زنان یزدی به ترتیب 67 و 71 سال بوده است.

مسعود شریفی اعلام کرد: در سال 1379 شاخص امید به زندگی در سطح کشور برای مردان 74 سال و برای زنان 79 سال بوده خوشبختانه با اقدامات خوبی که در حوزه بهداشت و سلامت انجام شده این شاخص در سال 1395 برای مردان به 74 سال و زنان به 79 سال افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت نیز شاخص کلی امید به زندگی در کشور جمهوری اسلامی ایران در سال 2017 برابر 75.8 سال بوده است که با توجه به این شاخص، کشور ما در بین 201 کشور مورد مطالعه رتبه 76 را کسب نموده است. در این بررسی کشورهای هنگ کنگ، ژاپن و ایتالیا دارای بالاترین شاخص و کشورهای سیرالئون، لسوتو و سوازیلند دارای پایین ترین اندازه امید به زندگی می باشند.

شریفی با بیان این که عوامل موثر بر شاخص امید به زندگی به دو گروه عوامل مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند ادامه داد: در ارتباط با تاثیرات غیرمستقیم می توان به عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اشاره نمود. در ایران نیز عواملی همچون فقرزدایی، توسعه راه ها ، تامین آب آشامیدنی سالم، امنیت غذایی، اشتغال و ... تاثیر بسزایی در ارتقا این شاخص داشته است.

وی با بیان این که بهبود خدمات بهداشتی و درمانی از عوامل مستقیم موثر بر سلامت است که نقش قابل توجهی بر افزایش شاخص امید به زندگی دارد افزود: در راستای افزایش امید به زندگی در کشور در حوزه بهداشت و پیشگیری اقداماتی نظیر آموزش سلامت ، ایمن‌سازی کودکان، غربالگری بیماری ها، مراقبت کودک و مادر ، بهداشت مدارس، بهداشت محیط و حرفه ای ، بهداشت دهان و دندان و سلامت روان از جمله مهمترین فعالیت هایی است که بصورت مستمر صورت می پذیرد.

شریفی اذعان داشت: در حوزه درمان نیز توسعه واحدهای ارائه دهنده خدمات، ارتقای کیفی و کمی خدمات درمانی، توسعه روش های تشخیصی و درمانی جدید از مهمترین اقدامات موثر بر شاخص امید به زندگی ارزیابی می شود البته در این میان نباید از نقش آموزش پزشکی در تربیت نیروی ماهر و متخصص برای حوزه های بهداشت و درمان غافل شد.

افزایش امید به زندگی همراه با سالمندی جامعه

معاون فنی مرکز بهداشت یزد با اشاره به این که افزایش شاخص امید به زندگی باعث افزایش شانس زندگی در دوره سالمندی برای مردم آن جامعه خواهد شد اظهار داشت: تاثیر این شاخص به همراه کاهش شاخص های باروری در دهه های اخیر، منجر به افزایش سهم سالمندان در جمعیت کشور ما شده است. بر همین مبنا ارائه خدمات سلامت به سالمندان در برنامه های دستگاه های مرتبط با اهمیت بیشتری لحاظ گردیده است.

طراحی بسته خدمات ویژه سالمندان

شریفی با بیان این که هم اکنون عمده خدمات سلامت و توانبخشی به سالمندان توسط وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزیستی کشور تامین می گردد گفت: در وزارت بهداشت و درمان اهم این فعالیت ها در حوزه بهداشت و پیشگیری طراحی و اجرا شده است. در برنامه های تحول سلامت نیز حوزه بهداشت برای این گروه سنی بسته خدمات مخصوص طراحی شده که شامل غربالگری بیماری هایی مانند دیابت، پرفشاری خون و برخی سرطان ها، درمان بیماری های مزمن ، آموزش سلامت، مشاوره تغذیه و سلامت روان است.

وی با اشاره به روند پیری جمعیت در کشور تاکید کرد: در حوزه سلامت اعتقاد براین است که برای داشتن یک زندگی سالم در دوره سالمندی، لازم است اقدامات، آموزش ها و فعالیت های پیشگیری از دوره کودکی آغار گردد.

شریفی با اشاره به نقش و ضرورت وجود بیمه ها برای دوران سالمندی اظهار داشت: جهت ارتقای سلامت سالمندان، علاوه بر تقویت فعالیت های سلامت، لازم است فعالیت های حمایتی از این گروه نظیر بیمه های سلامت و اجتماعی، مناسب سازی مکان ها و وسایل نقلیه عمومی و ارتقای فرهنگ تکریم سالمندان نیز مورد توجه قرار گیرد.
منبع: یزدآوا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار