رئیس اداره مشارکت‌ها و مدارس غیردولتی آموزش‌وپرورش یزد خبر داد
رئیس اداره مشارکتها و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش یزد از رشد بیش از 9 درصدی تحصیل دانش‌آموزان یزدی در مدارس غیردولتی خبر داد.
کد خبر: ۶۴۱۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳ 09 August 2018

 عبدالحمید صابری در مورد مدارس غیر دولتی استان یزد بیان داشت: 189 مدرسه غیر دولتی در استان یزد وجود دارد که از این تعداد 102 مورد مدارس پسرانه و 87 مدرسه دخترانه است و ممکن است 10 تا 15 مدرسه نیز در سال جاری مجوز فعالیت گرفته تا اول مهرماه راه اندازی شوند.

وی افزود: با توجه به عملکرد خوبی که مدارس غیر دولتی در استان داشته اند میزان رشد این مدارس از 11 به 15 درصد افزایش یافته است.

رئیس اداره مشارکتها و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش یزد در خصوص مزایای مدارس غیر دولتی اظهار داشت: مردم معمولا در مدارس دولتی ثبت نام می کنند ولی خانواده هایی که توانایی مالی دارند با توجه به ویژگیهایی نظیر کلاسهای خلوت تر از نظر تعداد دانش آموز، رسیدگی بهتر معلمان و در نهایت برای آینهده بهتر فرزندان این بسته های فرهنگی را در مجموعه هزینه های خانوار افزوده اند.

صابری با اشاره به اینکه در مدارس غیر دولتی بزرگ به کیفت ساختمان نیز اهمیت داده شده، گفت: در مراکز کوچکتر مثل پیش دبستانی ها خود به خود مجبورند در فضاهای دیگری به غیر از مدرسه فعالیت کنند و با توجه به اینکه حتی یک پیش دبستانی دولتی در یزد وجود ندارد چند سالی است که این مراکز مجوز گرفته و دانش آموزان در آنها تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه تقریبا 220 هزار دانش آموز در کل استان یزد مشغول به تحصیل هستند، ابراز داشت: 28 هزار و 568 دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند که این آمار نسبت به سال گذشته که 25900 دانش آموز بوده است بیش از 9 درصد افزایش یافته است. از این تعداد 19 هزار و 746 دانش آموز در مقطع ابتدایی، 5 هزار و 70 دانش آموز در مقطع متوسطه اول و 3 هزار و 752 دانش آموز نیز در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند. در این راستا 16 هزار 356 دانش آموز در مقطع پیش دبستانی و 13 هزار و 636 دانش آموز هم در مدارس خرید خدمات آموزشی تحصیل می کنند. از این میزان بر اساس آمار دانش آموز تعداد مدارس ابتدایی غیر دولتی بیشتر بوده زیرا فراوانی دانش آموز در این حوزه بیشتر است. بخش دیگری از دانش آموزان مقطع ابتدایی غیردولتی از اتباع هستند و با توجه به اینکه اتباع تقریبا 10 درصد دانش آموزان ما را تشکیل می دهند آنها اکثرا تا مقطع ابتدایی بیشتر تحصیل نمی کنند.

صابری در خصوص میزان و نحوه تعیین شهریه مدارس غیر دولتی اذعان داشت: شهریه مدارس غیر دولتی با توجه به ویژگیهایی نظیر فضای فیزیکی و تجهیزات مدرسه، اجاره بها، ارزش ملک، سطح آموزش، مسائل پرورشی، فعالیت های فوق برنامه، برنامه های تحصیلی، تعداد ماههای پرداختی و معلمان متغیر است.

وی نیروی انسانی را یکی از مهمترین سرمایه های مدارس غیر دولتی برشمرد و خاطرنشان ساخت: در مدارس غیر دولتی برای هر پایه تحصیلی یک معاون آموزشی، پرورشی، فناوری و اجرایی و یک مربی بهداشت وجود دارد درصورتیکه مدارس دولتی در سال های گذشته به ازای هر 150 دانش آموز یک مدیر و بالتر ازآن یک معاون تعلق می گرفت که امسال این رقم به 200 دانش آموز رسیده است. در مدارس غیر دولتی مربیانی نظیر رایانه و آزمایشگاه نیز وجود دارد. این موارد در افزایش شهریه مدارس غیر دولتی تاثیر دارد، البته شرایط منطقه و تورم نیز در این زمینه تاثیرگذار است. در شرایط کنونی بیمه معلمان و اجاره بهای ساختمان ها نیز افزایش پیدا کرده است. در استان یزد نسبت به دیگر استان ها درصد افزایش شهریه خیلی نبوده و این رقم در مرکز استان تا یک میلیون 700 هزار تومان است و سالیانه بر اساس عملکرد اینگونه مدارس میزان شهریه 12 تا 13 درصد افزایش می یابد.

صابری در پایان عنوان داشت: با توجه به عملکرد خوب مدارس غیر دولتی در استان مصوبه ای در شورای آموزش و پرورش مطرح شده برای حمایت از مدارس غیر دولتی تا زمین با نرخ معمولی و کارشناسی در اختیار آنها قرار گیرد.

 

منبع: یزدآوا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار