فنایی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت یزد:
وی با تاکید بر اینکه شفاف سازی به عنوان یکی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی و مورد توجه دولت امروز طبل توخالی شده است اضافه کرد: آقای استاندار لطفا اعلام کنید در خصوص بند 19 سیاست های اقتصاد مقاومتی در استان یزد چه اقدامی کردید و چه نتیجه ای حاصل شده است.
کد خبر: ۶۴۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷ 11 August 2018

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با انتقاد از وضعیت پیش امده و التهابات ارزی و جهش ناگهانی و چندبرابری قیمت ها گفت: مدیریت کردن و حل مشکلات به علم و تفکر نیاز دارد .
به گزارش تابناک یزد، محمدحسین فنایی در سیزدهمین نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد با اشاره به پیشینه و ویژگی های یزدی ها در حل مشکلات اظهار داشت: هنوز هم با گذشت یکسال، در جلساتی که اسم آن اقتصاد مقاومتی است شاهدیم که روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی در آن نیست و خروجی هم نداشته است چون فکر نمی کنیم.
وی با بیان اینکه استاندار یزد به عنوان رئیس این ستاد باید اعلام کنند که خروجی تشکیل جلسات این ستاد چه بوه است ادامه داد: چون فکر نکردیم و اقتصاد مقاومتی را نمی دانیم تشکیل این جلسات هم بیشتر به حرف و سخنرانی گذشته و خروجی نداشته است.
فنایی با بیان اینکه مدیریت کردن علم می خواهد و برای بهره¬مندی از وجود و نظرات اندیشمندانه نخبگان این علم را در استان نداریم ادامه داد: آمریکا با بیش از 2 هزار و 200 اندیشکده تنها 20 اندیشکده اختصاصی برای بر هم زدن نظم اقتصادی برنامه ریزی می کند اما آیا خودمان در کشور کمتر از دو اندیشکده داریم که در برابر این 20 اندیشکده موثر هم نیستند.
وی با ابراز تاسف از اینکه اتاق فکرها در اتاق مسئولان دولتی همچون وزرا و استانداران شکل می گیرد اضافه کرد: محصولات که همیشه نباید فیزیکالی باشد بلکه می تواند محصولات از روی اندیشه و تفکر خروجی داشته باشد تا تاثیرگذاری خود را به طور مطلوب نشان دهد.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با اشاره به اینکه معاون رئیس جمهوری چند ماه پیش ارز بالای 4200 تومان را قاچاق اعلام کرد افزود: این سخنان نمونه بارز عدم استفاده از اندیشه و تفکر و بهره مندی از اتاق های فکر است چراکه همه کسانیکه از ارز غیر دولتی برای کار خود استفاده کردند با استناد به دستور و حرف آقای جهانگیری به نوعی قاچاقچی به شمار می آمدند.
وی با تاکید بر اینکه تولیدکننده برای تامین مواد اولیه خود به ارز نیاز دارد و چون همه به ارز 4200 تومانی دسترسی نداشتند ممکن بود اتهام قاچاق را با خود یدک بکشند عنوان کرد: قطعا تفکری پشتوانه این تصمیم نبود و اطلاعاتی از تبعات چنین حرفی نداشتند که لازم است بدانیم مشاوران این طرح و سخن چه کسانی بودند.
فنایی بیان داشت: حال پس از سه ماه رئیس کل جدید بانک مرکزی در پاسخ به اینکه برای کنترل التهابات ارزی چه اقدامی می¬کند گفت احتیاج به چند روز تفکر و مشورت دارم و پس از آن پاسخ و برنامه خواهم داد نشان دادند که اهل تفکر و مشورت و بهره مندی از نظر نخبگان در تصمیم گیری هستند.
فنایی با بیان اینکه سه ماه پیش ما تحریم نبودیم و هنوز اتفاقی رخ نداده بود با اعلام نرخ 4200 تومانی بازار ارز دچار اتهابات شدید شد افزود: باید روشن شود چه کسانی فکر کردند و چنین اتفاقی افتاد در حالی که امروز با حضور رئیس کل جدید بانک مرکزی و دقیقا در زمان شروع تحریم ها شاهد کاهش نرخ ارز هستیم و به نظر می رسد بازار به سمت آرامش در حرکت است.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با بیان اینکه استاندار و وزیر کشور باید پاسخ چنین اقدامات و تفکراتی را برای جامعه صنعتی استان روشن کنند اظهار داشت: درد دل زیاد داریم و حرف و سخن نیز بسیار است و می دانیم که همه چیز را بلدید و می داندید اما درخواست داریم که خروجی این نشست اقتصاد مقاومتی تقویت اندیشکده ها در راستای حل مسائل استان همچون آب، صنعت و اقتصاد و مسائل اجتماعی باشد.
وی با تاکید بر اینکه تا کی می خواهیم این جلسات را به حرف و سخنرانی و توصیه به دیگری برگزار کنیم تصریح کرد: هفت بند از 24 بند سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که سالی نیز به این عنوان نامگذاری شده بود در راستای توسعه صنایعی هست که نیازی به آب نداشته باشد، دانش بنیان باشد، مشکلات زیست محیطی و چالش های آن را نیز حل کرده باشد اختصاص یافته است.
فنایی ادامه داد: صنایع برق و الکترونیک استان در این راستا است اما به دلیل دزدی¬ها، زد و بندها و گاهی دریافت ارز در وزارت صنایع، این صنایع قفل هستند و گروه های کچکی که می خواهند کار کنند با مشکلات مواجه هستند.
وی با بیان اینکه چنین اقداماتی موجب شده مواد اولیه این صنایع که اغلب مس است و از داخل تولید می شود و ربطی به واردات و تخصیص ارز ندارد با دو برابر قیمت عرضه شود در حالیکه مس سرچشمه در کنارمان از آب داخل کشور بهره می برد اما نرخ آن به دلیل تحریم ها و التهابات ارزی به بیش از دو برابر هم می رسد که ریه ارزی هم ندارد.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با بیان اینکه شرکت های وابسته به دولت که تولید ورق فلزی و فولادی دارند و از معادن داخل کشور برای تولید خود استفاده می کنند چه دلیلی دارد که به دلیل افزایش نرخ دلار ورق فلزی خود را با بیش از دوبرابر قیمت عرضه کنند.
وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل ضعف مدیریت و عدم نظارت جدی از سوی دولت و دستگاه های متولی و اقداماتی که صورت گرفته موجب شده تا قراردادهای واحدهای تولیدی صنایع برقی قابلیت اجرایی خود را از دست بدهد و پروژه ها تعطیل شود چون توان اجرا با مبالغ قبلی وجود ندارد و نمی توان مواد اولیه لازم را تامین کرد.
وی با تاکید بر اینکه شفاف سازی به عنوان یکی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی و مورد توجه دولت امروز طبل توخالی شده است اضافه کرد: آقای استاندار لطفا اعلام کنید در خصوص بند 19 سیاست های اقتصاد مقاومتی در استان یزد چه اقدامی کردید و چه نتیجه ای حاصل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار