معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور:
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان گفت: رتبه استان یزد در نرخ بیکاری در سطح کشور هفتم است.
کد خبر: ۶۴۱۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ 11 August 2018

به گزارش تابناک یزد،، بابک دین پرست در واکنش به سخنان محمدرضا علمدار یزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد که آمار و ارقام بزرگ و مثبتی از وضعیت صنعت و اشتغال استان یزد ارائه داد اظهار داشت: وقتی گفته می شود استان یزد دارای 536 معدن و دومین استان معدنی کشور و بیش از پنج میلیارد تن ذخایر شناسایی شده قطعی و یک و چهاردهم میلیارد تن ذخیره قطعی و 32 ماده معدنی در حال استخراج و تولید 51 درصد آهن کشور است قطعا باید به دو نکته مهم و اساسی نیز توجه شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور ادامه داد: تشکیل جلسات شورای معادن استان به ریاست استاندار و عضویت دو تن از نمایندگان استان در این شورا بر اساس قانون مصوب شده در سال 90 از سوی مجلس شورای اسلامی ضروری است در حالیکه در اکثر استان ها به چنین ظرفیت قانونی توجه نشده است.
وی با بیان اینکه در مجموع 52 جلسه شورای معادن با حدود 300 مصوبه در سطح کشور تشکیل شده است اضافه کرد: با دستور وزیر پیگیر بررسی این ضعف هستیم که چرا استان یزد تنها یک جلسه تشکیل داده است در حالیکه بر اساس قانون حقوق دولتی معادن واریزی مطلوبی هم به خزانه دارد و می تواند از آن نیز بهره مند باشد.
دین پرست تصریح کرد: می توان با برگزاری متداوم این جلسات و پیگیری مسائل مربوطه همچنین با حضور دو تن از معاونان استاندار به عنوان عضو بدون رای در این جلسات به نتایج خوبی نیز دست یافت اقدامات موثر را دنبال کرد.
وی همچنین در خصوص هدف گذاری برای بنگاه های بزرگ اقتصادی در سطح استان ها گفت: 11 بنگاه بزرگ اقتصادی در راستای اصل 44 قانون اساسی در استان یزد به بخش خصوصی واگذار شده است که بر اساس گزارش های ارائه شده از مدیریت استان یزد، خوشبختانه مشکل خاصی را ندارند.
دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور همچنین با اشاره به پیگیری طرح های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس مصوبه هیات وزیران عنوان کرد: 301 طرح در سطح کشور شناسایی شده و 92 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در استان یزد نیز 10 طرح با اعتبار هزار و 700 میلیارد تومان شناسایی شده که تا پایان دهه فجر امسال باید بهره برداری شود و بهتر است که این طرح ها از مصوبات جلسه باشد و از سوی استاندار به طور مرتب پیگیری شود.
وی تصریح کرد: همچنین سه طرح در حوزه پتروشیمی برای پیگیری و تکمیل در استان یزد اعلام شده که در سطح وزارت کشور پیگیری خواهد شد تا تکمیل و به نتیجه برسد ضمن اینکه یک طرح بیمارستان 50 تختخوابی یزد هم در طرح های مجموعه شستا در سطح وزارت کشور قابل پیگیری است تا تکمیل شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور همچنین در خصوص بررسی و اصلاح وضعیت شهرک ها و نواحی صنعتی در استان ها گفت: در بسیاری از استان ها شهرک هایی وجود دارد که فقط ایجاد شده و فاقد حتی یک واحد صنعتی است که لازم است گزارشی از وضعیت استان یزد در این زمینه نیز ارائه شود تا بر اساس آنچه که در قانون در راستای ارائه خدمات عنوان شده است دولت بتواند نسبت به تجمیع این شهرک ها اقدام کند.
وی همچنین در بخش دیگری از سحنان خود با ابراز رضایت از اجرای طرح رونق تولید در سطح استان ها اظهار داشت: گرچه نرخ وام بالا بوده اما قابل توجه بوده و نکته ای که لازم است به آن توجه شود وضعیت بیکاری و ایجاد اشتغال در استان های مختلف کشور است.
دین پرست خطاب به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد در زمینه ایجاد اشتغال و آمارهای منتشر شده از بیکاری استان یزد گفت: وقتی شاخص های استان یزد در وضعیت مطلوب و بالاتر از آن اعلام می شود قطعا مسئولیت خود را بالا می بریم.
وی با بیان اینکه اعلام شده یزد هشتمین صادرکننده مواد نفتی کشور است افزود: رتبه سوم در گردشگری، رتبه چهارم در فناوری اطلاعات، رتبه سوم در زمینه شرکت های دانش بنیان، رتبه دوم نخبگان به نسبت جمعیت، جزو شش استان بزرگ صنعتی کشور، سه هزار و 600 واحد دارای پروانه بهره برداری، تولید نیمی از کاشی و سرامیک کشور، تولید 27 درصد از محصولات نساجی کشور و رتبه دوم تولیدات گلخانه ای و ... از دیگر افتخارات یزد از سوی رئیس سازمان صنعت استان اعلام شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور بیان داشت: نقطه مقابل این افتحارات نرخ بیکاری است که در سطح کشور اعلام شده که در سال 95 نرخ بیکاری 12.4 درصد بوده و سال 96 با سه دهم درصد کاهش همراه شده است اما در استان یزد در سال 95 نرخ بیکاری 12.8 درصد بوده و در سال 96 نیز بدون تغییر مانده است.
وی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در کشور 40 بوده است و در استان یزد دو درصد بیشتر از کشور اعلام شده که قابل تامل است اضافه کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری کشور در بهار سال جاری 12.1 درصد است و نسبت به مدت مشابه 5 دهم درصد کاهش داشته است.
دین پرست با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان یزد در بهار 97 در مقایسه با بهار 96 نرخ بیکاری استان 2.2 درصد افزایش یافته است و به 15.4 درصد رسیده است عنوان کرد: این میزان در حدود 3.3 درصد از میانگین نرخ بیکاری کشور بالاتر است بنابر این وقتی مطرح می کنیم استان یزد در موارد متعدد رتبه های اول تا چهارم را دارد نباید نرخ بیکاری به این اندازه بالا بیاید.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به اینکه نمی شود دروس متعدد را نمره بالای 18 بگیریم و معدل کمتر از 10 داشته باشیم اظهار داشت: رتبه بیکاری استان یزد در سطح کشور رتبه هفتم است در حالیکه به اذغان رئیس سازمان صنعت و معدن استان رتبه سوم در گردشگری، رتبه چهارم در فناوری اطلاعات، رتبه سوم در زمینه شرکت های دانش بنیان، رتبه دوم نخبگان به نسبت جمعیت، جزو شش استان بزرگ صنعتی کشور، سه هزار و 600 واحد دارای پروانه بهره برداری، تولید نیمی از کاشی و سرامیک کشور، تولید 27 درصد از محصولات نساجی کشور و رتبه دوم تولیدات گلخانه ای را دارد.
وی افزود: موضوع نرخ بیکاری و اشتغال از مهمترین شاخص های ارزیابی عملکرد استان ها در سال 1397 خواهد بود و این شاخص ها به استناد داده های مرکز آمار ایران، بصورت فصلی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
دین پرست همچنین در خصوص واحدهای تولیدی بهره برداری شده با بیان اینکه از هدف گذاری های دولت در سال گذشته بهره برداری از واحدهای بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی بوده است خاطرنشان کرد: سهم استان یزد در این زمینه 383 واحد تولیدی بود که 224 واحد بهره برداری شده است و بر اساس آمار سازمان برنامه و بودجه استان یزد رتبه دهم کشور را در این زمینه کسب کرده است.
وی همچنین از اجرای بند واو تیصره 16 قانون بودجه خبر داد و گفت: تاکید شده تولیدکنندگانی که مطالبات بانکی و معوقات را تسویه کنند بانک ها مکلفند فقط اصل سود را دریافت کنند که با توجه به فرصت اندک در زمینه اجرای این موضوع که بانک ها نیز از اجرای آن سر باز می زنند، استاندار این وظیفه را دارد تا پیگیری کرده و نتیجه را به وزارت کشور در راستای اجرای این قانون اعلام کند و واحدها نیز از این طرح بهره مند شوند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
آب این طرحها را قرار است از کجا تامین کنید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
برای اینکه تمام سرمایه داران یزدی در ترهان و شهرستانهای دیگر سر مایه گذرای برای سود پیشتر کردند .این پرسیدن ندارد .ببنید در ترهان چقدر یزدی است که تمام کارخانهها و شرکتهای تهران دستش است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار