کد خبر: ۶۴۱۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 11 August 2018

 بر اساس گزارش مرکز آمار از میزان بیکاری فصلی در استان یزد  نرخ بیکاری استان به رقم رکورد دار 15.4 درصد رسید که در دهه اخیر بی سابقه است.
این گزارش مورد توجه رسانه های مختلف قرار گرفت. خصوصا آنکه چندی قبل تر، زینی وند، معاون اقتصادی استاندار یزد تاکید کرده بود نرخ بیکاری در یزد متوقف شده و همچنین از 12 برنامه ای سخن گفته بود که بر اساس آن تا پایان سال جاری، نرخ بیکاری یزد تک رقمی می شود.
اما هم او، بعد از انتشار گزارش مذکور در یک نشست خبری، صحت آمار مرکز آمار ایران را زیر سوال برد و گفت نمی شود این آمار را»پذیرفت» و جای تردید» وجود دارد.

آمار را بالا برده اند که بودجه بگیرند!
زینی‌وند، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد در نشست خبری در ارتباط با رکوردشکنی آمار بیکاری در استان یزد اظهار داشت: شفافیت و صادق بودن با مردم حتما باید تعهد اول مسئولان به ویژه مسئولان دولتی به مردم باشد و باید صادقانه با مردم حرف بزنیم.
وی با اشاره به اینکه یک ابهام در آمار بیکاری یزد وجود دارد خاطرنشان کرد: آمار بیکاری استان که تا پایان سال قبل 12 و هشت دهم درصد بود را با یک بررسی سطحی متوجه می‌شویم که این آمار بر اساس آمارگیری کشور غیرقابل باور است.
وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان در یک استان کشور که کشاورزی، صنایع دستی، صنعت و گردشگری ندارد و جمعیتش هم از یزد بالاتر است، میزان بیکاری‌اش با یزد یکسان باشد.
زینی‌وند تصریح کرد: به این ترتیب اینکه بیان شود نرخ استان یزد با یک میلیون جمعیت و چهار هزار واحد تولیدی و تنوع بالای معدنی این استان، بالای 15 درصد شده نیاز به بررسی دارد و در این آمار تردید وجود دارد. وی بررسی آمار بیکاری در کشور را بر اساس مبنای دقیقی ندانست و خاطرنشان کرد: افزایش آمار در استان یزد را اگر بخواهیم قبول کنیم باید به این صورت باشد که در طول سه ماهه اول امسال، هیچ شخص جدیدی مشغول به کار نشده باشد و حدود چهار هزار نفر هم از کارخانجات یزد اخراج شده باشند. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد تصریح کرد: این در حالی است که بر اساس آمار تامین اجتماعی یزد، در این سه ماه ما حدود دو درصد رشد بیمه شدگان جدید را داریم و این موضوع دقیق‌ترین آمار در بحث اشتغال به حساب می‌آید. زینی‌وند خاطرنشان کرد: موضوع دوم اینکه ما تعدیل نیرو داشتیم ولی در مقابل آن افزایش اشتغال به کار جدید هم داشتیم ولی آماری که در ارتباط با بیکاری یزد و افزایش نرخ آن بیان می‌شود به معنای آن است که کل صنعت و اشتغال استان قفل شده است. وی از امکان وجود برخی خطاهای آماری در شهرستان‌ها برای جذب اعتبار بیشتر خبر داد و گفت: این پذیرفته نیست که برای یک استانی همچون یزد که صنعت آن در حال فعالیت است و تنوع معدنی آن در کشور بالاترین رتبه‌ها را دارد و همه مردم این استان کارآفرین هستند آمار بیکاری‌اش مثل استانی است که هیچ یک از این آمارها را ندارد.

چند نکته به توجیه آقای معاون
بی شک همه می پذیرند که چنین دفاع و توجیهی از سمت زینی وند که حدود نه ماه است به استان یزد آمده و در کسوت معاون اقتصادی و به اصطلاح سرتیم اقتصادی دولت در یزد، مجال خدمدت یافته ، قابل تامل باشد.
به هرحال اگر شما هم نه ماه، وعده تک رقمی شدن نرخ بیکاری، حل شدن مشکلات صنایع، مبارزه با احتکار و ... داده اید و درست زمان مقدس، نه ماه و ابتدای عیان شدن دست پختتان، چنین رکوردشکنی را می خواندید، کلا از بیخ و بن صحت آمار را رد میکردید. طبیعی است اما منطقی نیست.
یکم: نخست آنکه همه نهادها در کشور، صحت اطلاعات مرکز آمار را تایید کرده اند و جالب آنکه همه برنامه ریزی ها در سطح کلان و خرد کشور بر اساس اطلاعات این مرکز ارائه می شود، یهویی این مرکز علمی و غیرسیاسی، آمار بیکاری یزد را اشتباه محاسبه کند؟
اینکه تا قبل از رکوردشکنی بیکاری، هیچ نقدی نکرده باشیم و حتی آمارهای این مرکز را در بقیه زمینه ها ملاک تصمیم گیری بگذاریم اما یک آمارش مورد طبع ما نبود، قیصریه را به آتش بکشیم، واقعا منطقی نیست.
دوم: منطقی نیست چرا که بسیاری از داده های آماری مرکز آمار کشور بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی دستگاه های دولتی استانی است و اگر خطایی در محاسبات شده است( که بعید به نظر می رسد) از این داده هاست. جالب تر آنکه کلیه دستگاه های مرتبط با بیکاری در استان، زیر نظر شما هستند. بعید است هم شما و هم سایر دستگاه ها اطلاعات را اشتباه فرستاده باشید.
سوم: منطقی نیست بگویید که دستگاه های دولتی استان یزد، برای جذب اعتبار از مرکز، خطای آماری کرده باشند. بی شک برای این کار، تعمدا آمار اشتباه داده اند. به بیان عامیانه، دستگاه استانی به نهاد بالاسری مرکزی خود، دروغ گفته است؟ این حرف خیلی مهمی است که شما می گویید. به آن دقت کرده اید؟
چهارم: استناد کرده اید چون تعداد کسانی که بیمه بیکاری در مدت مذکور گرفته اند ثابت بوده و در عین حال شرکتهای زیادی فعال بوده اند پس، آمار اشتباه هست.
هرچند مدرک تحصیلی شما ارتباطی به شغلی که دارید، ندارد، ولی بهتر است بدانید در محاسبه نرخ بیکاری، صرفا تعداد بیمه بیکاری لحاظ نمی شود. بلکه جمعیت بیکار و شاغل و ... موثر است. استفاده کنندگان از بیمه بیکاری فقط بخشی از معادله مذکور است.
این درحالی است درصد قابل تاملی از کسانی که بیکار می شوند به دلایلی نمی توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. آنها را محاسبه نمی کنید؟
پنجم: کشور در شرایط خاصی است. باید گفت بخشی از مشکلات هم ربطی به توانمندی یا ضعف شما ندارد، مشکلات کشوری است. ولی اینکه مدام وعده بدهید و جدیدا هم با لحنی خاص بگویید باید فلان مشکل رفع شود. احساس می شود تمایل دارید توپ مشکلات را به زمین دیگران شوت می کنید. نکنید. با پذیرش اشتباه و تلاش در رفع آن می توان بسیاری مشکلات را با درکنار هم بودن، رفع کرد. اگر مشکل را بپذیرید به فکر حل آن می افتید واگر با زیر سوال بردن آمار، صورت مسئله را پاک کنید باید منتظر نرخ بیکاری بالاتر باشید.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
س م ا مدرسي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
به نام خدا
الف. اول انكه اثار اقدامات درست براي رفع بيكاري وتوسعه اشتغال در ميان مدت وبطور عمده در دوره هاي بلندمدت ظاهر ميشود
ب. رويهمرفته روند شاخص فلاكت يعني تركيب تورم وبيكاري دراين سالهاي اخير دريزد بويزهدر مقايسه با جند استان معيار براي مطالعه تطبيقي واينكه حساب دستمان بيايد جه كاره ايم وجند مرده حلاج خشنود كننده نبوده وبخصوص با سابقه وظرفيت وهويت وذات يزدي نميخواند
ج. حالا اكريزديها اينكونه تدبير كردهاند كه با نمايش امار بيكاري بيشتر بودجه بالاتري بكيرند خوب صبر ميكنيم ببنيم اين جنين خواهد شد
د. اين امار سراسري است ومعيار ان براي تمام استانها از نظر بايه قواعد يكسانست وترديد دران مشكلي را براي ما حل نميكند وهمجنانكه به درستي اشاره شده بيشتر باك كردن صورت مساله از روي تخته سياه است فكر وكار برلي ان باقي ميماند
ه. در دوره استانداري اقاي مهندس ميرمحمدي كه فرصتهاي بيشتري برلي كشايش امور يزد براي جلوكيري از روند افزايشي بيكاري ازدست رفت وقتيكه براي اولين بار در طول اين سالها امار بيكاري يزد از ميانكين كشوري با كمال شرمندكي بالا زد ويكسري اثار سياستهاي دولت قبل بروز كرد وهشداري بود كه حواسها براي كار بهتر ورفع موانع ايجاد اشتغال جمع شود متاسفانه مشابه عكس العمل مذكور وتشكيك در صحت امار نشان داده شد درحاليكه حرف لين بود كه حالا بكوييد نادرست وجند درصد كوتاه بياييم باز امار بالاي ده درصد براي يزدي كه همواره در رديف هاي نخست اشتغال بوده بسيار ناخشنودكننده وخبر از جريان نامساعد ميدهد
و. امار بيمه شده كان جديد سازمان تامين اجتماعي قرينه خوبي براي ارزيابي وبحثهاي نظري مربوط به اشتغال است ومستند خوبي است ولي بايد امار مقايسه اي ماهانه اي ان وسالانه مورد توجه قرار كيرد وهم توجه كرد كه خروجي از كار را امار بيمه بيكاري كامل وبدرستي نشان نميدهد
ح. راه حل منطقي اينستكه بجاي تشكيك در امار كميته علمي ونظري با حضور اهل عمل مانند نمايندكان بخش خصوصي وصاحب نظرا اجتماعي ودانشكاهي علاقمند تشكيل شود وفارغ از اين جناح وان جناح واين دولت وان دولت واين استاندار وان استاندار موضوع كار يزد را بيوسته رصد كند وتجزيه وتحليل را شفاف منتشر كند ووجدان عمومي ونيز همت مسوولان را بر فراهم اوري زمينه حفظ وتوسعه اشتغال يزد را برانكيزاند
ط. تجربه بيش لز دو دهه مسوليت وكار در بخش بازركاني يزد به اينجانب اموخته كه بازكو كنم كه نبض اقتصاد يزد وشاخص اول ومقدم ان براي دريافت كلي اوضاع وحال واحوال يزد شاخص بيكاري است حال خواه تو از سخنم بند كير يا ملال
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار