پیگیری خبرنگار تابناک برای یک سوال، نتیجه نداشت:
استاندارد فضای آموزشی که نقش به سزایی در افزایش کارایی دانش آموزان و معلمان دارد در حالی در یزد توسط وزرات آموزش و پرورش "مناسب" عنوان شده است که مسئولان آموزشی این استان با این استاندارد آشنا نبوده و در تحلیل و بررسی کمی و کیفی این استاندارد همکاری نکردند.
کد خبر: ۶۴۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸ 12 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، آموزش و یادگیری دو رکن اساسی در نظام آموزشی جوامع زندگی انسان ها می باشند که این نظام آموزشی نیز در مقاطع مختلف تحصیلی با ابعاد و حوزه های مختلفی به تربیت و تعلیم انسان ها می پردازد.
این تعلیم و تربیت در فضاهای مختلفی همچون مهد کودک، دبستان، متوسطه اول، متوسطه دوم، دانشگاه، محیط های شغلی و... توسط نهاد های گوناگونی صورت می گیرد اما بار اصلی آن را وزارت آموزش و پرورش به دوش می کشد.
یکی از تحولاتی که از گذشته دامن گیر حوزه ارزشمند تعلیم و تربیت شده است؛ ساختار و شکل استفاده از فضای آموزشی می باشد که امروزه در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک چالش تلقی می شود.
فضای آموزشی و استاندارد های آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند به نحوی که در بسیاری از مدل های آموزشی جهان از فضای آموزشی به عنوان "معلم سوم" یاد می شود؛ فضایی که می تواند کارایی تعلیم دهندگان و تعلیم شوندگان را به میزان چشمگیری افزایش دهد البته در نگاهی دیگر ضعف در آن نیز می تواند تبعات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.
این مهم یکی از بزرگترین چالش های وزارت آموزش و پرورش در سطح کشور می باشد و این وزارت در دولت های مختلف با علم به اینکه استاندارد های لازم در فضای آموزشی کشور رعایت نشده است؛ همچنان به استفاده از این فضاها اصرار می ورزد و اقدام چشمگیری در این حوزه جهت بهبود یا تاسیس فضاهای استاندارد آموزشی صورت نگرفته است.
محمد نظرپور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با تاکید بر اینکه وضعیت سرانه فضاهای آموزشی در کشور استاندارد نیست؛ بیان داشت: سرانه فضاهای آموزشی به ازای هر دانش آموز هم اکنون کمی بیشتر از پنج متر مربع است.
وی تصریح کرد: سرانه استاندارد فضای آموزشی کشور ۸.۳۹ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است و تا این عدد، هنوز ۳.۲متر مربع کاهش را شاهد هستیم. حدود 40 میلیون متر مربع فضای آموزشی برای دانش آموزان کمبود داریم .
نظرپور با بیان اینکه استان یزد ایده آل ترین سرانه تحصیلی را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: یزد توانسته فضای مناسبی برای دانش آموزان خود ایجاد کند.
این اظهار نظر معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور سبب شد تا خبرنگار تابناک یزد سرانه استاندارد فضای آموزشی در یزد را تحلیل و بررسی کند.
پس از آنکه پیگیری های وی از طریق تماس تلفنی بی نتیجه ماند؛ با حضور در اداره کل آموزش و پرورش استان یزد جویای کیفیت و کمیت این فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز شد که متاسفانه واحدهای مختلفی از این اداره کل نیز پاسخگو نبوده و ضمن بی اطلاعی از ادعای رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با مفهوم این استاندار نیز آشنا نبودند. نهایتا دفتر معاونت برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش یزد پاسخ سوال خبرنگار تابناک را در گرو پاسخگویی اداره کل نوسازی مدارس استان یزد دانست که متاسفانه این اداره نیز پس از چند روز پیگیری از پاسخ به این سوال امتناع ورزید و جهت بررسی فضاهای آموزشی همکاری نکرد.
شایان ذکر است دانش آموزان یزدی توانسته اند بیست و چهار سال بر بام کنکور این مرز و بوم بدرخشند و با تمام کاستی و مشکلات موجود دست از همت خود در زمینه تعلیم برندارند؛ هرچند توجه مضاعف اداره کل آموزش و پرورش یزد در ادوار مختلف به مسائل آموزشی مشکلات عدیده ای را برای دانش آموزان این شهر در مهارت های زندگی و مسائل فرهنگی و هنری پدید آورده است اما باتوجه به دغدغه این اداره کل نسبت به واژه آموزش این وزارت انتظار می رفت با استاندارد های فضای آموزشی آشنا بوده و به بررسی و تحلیل آن می پرداختند تا دانش آموزان کوشای یزدی بتوانند در راندمان بالاتری برای سال های پیش رو افتخار آفرینی کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار