پاسخ یک اقتصاددان به توجیه معاون استاندار یزد درباره رکوردزنی بیکاری:
این پرسش اساسی از تیم اقتصادی دولت در استان یزد مطرح می شود، با این روند چرا نباید نرخ بیکاری استان در بهار ۹۷ به رقم بی سابقه ۱۵/۴ درصد برسد؟
کد خبر: ۶۴۲۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ 12 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، بعد از اعلام رکوردزنی بیکاری در استان یزد در بهار سال 97، زینی وند معاون اقتصادی استاندار یزد در توجیه با زیرسوال بردن علمی بودن آمار مرکز آمار ایران گفت: این آمار مبنای دقیقی ندارد و عملکرد استان مناسب بوده است.

دکتر عباس علوی راد در یادداشتی این توجیه را رد کرده است و نوشته:  آمارها در مورد افزایش نگران کننده نرخ بیکاری در استان یزد اشتباه نیست؛ تحلیل ها در اتاق های شیشه ای کارشناسی نشده است !!

در سال ۱۹۶۲ آرتور ملوین اوکان یک رابطه تجربی میان بیکاری و زیان در تولید مشاهده نمود و از آن پس در علم اقتصاد به قانون اوکان شهرت یافت. در بیانیه اصلی اوکان یک افزایش دو درصدی در تولید برابر با یک درصد کاهش در نرخ بیکاری ادواری است.

 بنابراین ساده ترین و ابتدایی ترین بررسی ها در علم اقتصاد اشتغال را معلول تولید می دانند. از سوی دیگر در تمامی توابع تولید و مدل های رشد اقتصادی از ابتدا تا کنون موجودی سرمایه یکی از عوامل موثر بر تولید و غیر قابل انکار است. بدین معنا برای تولید در هر منطقه و به تبع آن ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری و انباشت سرمایه یک شرط لازم است.

یکی از ارکان اصلی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص از سوی بخش خصوصی، سرمایه گذاری روی ساختمان های غیر مسکونی با انگیزه فعالیت های صنعتی، بازرگانی و غیره است. اجازه بدهید آخرین داده های منتشر شده بانک مرکزی در مورد استان یزد را مرور کنیم.

 سرمایه گذاری بخش خصوصی در کل ساختمان های غیر مسکونی، شروع شده و نیمه تمام در نه ماهه اول سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ به ترتیب ۱۸/۱، ۳۸/۴ و ۱۲/۹ درصد کاهش یافته است.

 نماد سرمایه گذاری های مولد دولت ها در بعد منطقه ای و استانی همواره رشد کمی و سهم اعتبارت عمرانی از بودجه عمومی دولت بوده است. اجازه بدهید تحلیل روند کنیم. نگاه کنید

 اعتبارات عمرانی استان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۶ بیش ۱۶/۸ درصد کاهش یافته است.

 سهم هزینه های عمرانی از منابع عمومی بودجه استان در لایحه بودجه سال ۹۷ کشور ۱۵ درصد است که از سهم کل کشور (۱۶/۴ درصد) ۱/۴ درصد کمتر است.

 سهم اعتبارات عمرانی برای هر یزدی در لایحه بودجه سال ۹۷ کشور فقط ۱۳۴۶۰۰ تومان( رتبه ۱۷ کشور)

چنانچه ملاحظه می گردد سرمایه گذاری های بخش خصوصی در سال ۹۶ در استان رضایت بخش نبوده و بخش دولتی نیز چشم انداز روشنی در سال ۹۷ نشان نمی دهد.

 اکنون این پرسش اساسی از تیم اقتصادی دولت در استان یزد مطرح می شود، با این روند سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال ۹۶ و کاهش بودجه عمرانی استان در سال ۹۷ چرا نباید نرخ بیکاری استان در بهار ۹۷ به رقم بی سابقه ۱۵/۴ درصد برسد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار