رئیس حوزه هنری استان یزد با اشاره با تاکید بر اینکه فقدان آثار ارزشی در طول چهل سال انقلاب در سینما بسیار محسوس است افزود: مدیریت در حوزه فرهنگی هنری در چهار دهه گذشته تحت تأثیر جریانات سیاسی بوده است.
کد خبر: ۶۴۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 13 August 2018

 محمد صادق کوچک‌زاده در میزگرد تخصصی هنر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه به یقین در حوزه تئوری بحث وجود دارد که آیا فیلم دینی داریم یا خیر و اینکه اگر داریم پس قالب آن چگونه است اظهار داشت: در حوزه الگویی نیز مباحث زیادی وجود دارد به طور مثال حوزه سینما در زمینه درام هر کدام خصلت‌هایی دارد که در جبهه فکری ما با مشکل روبه‌رو است.

رئیس حوزه هنری استان یزد با بیان اینکه هنر و ارزش‌ها را باید در مباحث مختلفی مورد تحلیل و بررسی قرار داد اظهار داشت: اینکه هنر در بیان ارزش‌ها کارکرد دارد یا ندارد، آیا هنر دینی وجود دارد یا خیر و همچنین چگونه ارزش‌های دینی را در بستر هنر به نمایش بگذاریم؛ مباحثی است که از لحاظ تئوری، قالب‌ها و الگوها باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

وی فیلم‎، آثار گرافیکی و سایر آثار هنری به نوعی رسانه دانست و افزود: رسانه در خدمت قواعد و اصولی است که چه بسا با بعضی از مباحث اخلاقی و شرعی ما تکلیفش مشخص نیست.

بسیاری از فعالیت رسانه‌های غربی از نظر ما تضییع حق‌الناس و امر خلاف شرع است

کوچک‌زاده بیان کرد: امروز بسیاری از غلوها، دروغ پردازی‌ها، حق کشی‌ها و شانتاژها در رسانه‌های غربی اتفاق می‌افتد که برخی از آنها توسط خبرنگاران و نویسندگان انجام می‌شود در صورتی که از نظر ما این‌ها تضییع حق الناس، امر خلاف شرع و یا خلاف اخلاق است و معتقدیم خبرنگاران و هنرمندان ما باید بر مدار حق حرکت کنند.

رئیس حوزه هنری استان یزد به وضعیت آثار تولیدی در طول چهل سال انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: در این چهل سال آثاری خلق شده که در این مختصات نیست اما آثاری هم تولید شده که به این مشخصه‌ها نزدیک شده، مثلاً آثاری که مبنای متون اسلامی بوده و یا داستان‌هایی که تاریخ اسلام را به نمایش گذاشته است و انسان‌های مؤمن جلودار آن بودند.

سینما در زمینه تولید آثار ارزشمند در طول 40 سال انقلاب ضعیف عمل کرده است

وی با بیان اینکه در این چهل سال فقط در حوزه فیلم و سینما آثار ارزشی تولید نشده گفت: اینکه بیان می‌شود در این سال‌ها در حوزه سینما آثار ارزشی زیادی تولید و خلق نشده به این خاطر است که این هنر به نوعی وارداتی است و مثل هنرهایی که از قبل از انقلاب تا بعد از پیروزی انقلاب فعالیت داشتند، نتوانسته در خلق آثار ارزشی موفق عمل کند.

کوچک‌زاده خاطرنشان کرد: در این چهل ساله پیروزی انقلاب اسلامی به همت هنرمندان، آثار ارزشمند زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله گرافیک، خوشنویسی، موسیقی و غیره در کشور تولید و در معرض دید عموم قرار گرفت.

رئیس حوزه هنری استان یزد با بیان اینکه در این سال‌ها آثار ارزشمند زیادی را تولید کردیم اما نتوانستیم آن را به صورت یک مکتب به دست نسل آینده بسپاریم گفت: همچنین در زمینه آموزش و ارائه این مطالب به آیندگان بیشتر باید تلاش کرد تا بتوانیم شاهد خلق آثار ارزشمند توسط آنها باشیم.

وی مدیریت در حوزه فرهنگی هنری در چهار دهه گذشته انقلاب را تحت تأثیر جریانات سیاسی دانست و تصریح کرد: فعالیت یک جریان سیاسی در کشور نباید سبب ایجاد تغییرات در طیف هنری شود بلکه باید به شکلی باشد که هنرمند بتواند به راحتی به خلق اثر بپردازد و دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشد.

کوچک‌زاده ادامه داد: پرورش و هدایت هنرمند و ادیب در مدت یک یا دو سال میسر نیست بلکه سالیان متوالی نیاز است ولی تغییر در سبک هنری به واسطه تغییر جریان‌های سیاسی سبب شده در این زمینه نیز آن‌گونه که باید و شاید موفق عمل نکنیم.

رئیس حوزه هنری استان یزد با اشاره به اینکه ریشه‌ جریان غرب‌گرا در جغرافیای جمهوری اسلامی نیست اظهار داشت: خاستگاه هنر مدرن، غرب است ولی هنری که مرتبط با انقلاب اسلامی است ریشه‌اش در همین انقلاب و همین کشور است؛ مانند شعر آئینی و ادبیات دفاع مقدس که با ظهور انقلاب اسلامی شکل گرفت.

وی نحوه‌ی آموزش هنر غرب را با هنر حاکم بر جمهوری اسلامی متفاوت ارزیابی کرد و افزود: سرفصل‌های هنر در داخل و خارج کشور بسیار متفاوت است و تفاوت فاحشی در این زمینه وجود دارد.

مبنای فعالیت‌های حوزه هنری یزد قله پروری است

کوچک‌زاده در ادامه با بیان اینکه ما در حوزه هنری یزد بنا را بر قله پروری گذاشته‌ایم اظهار داشت: به طور مثال در موضوع فیلم‌سازی هر چه قله را بالاتر ببریم دامنه نیز بالاتر می‌رود و در این سال‌ها با حمایت از هنرمندان توانستیم فیلم ‌سازانی را به جامعه هنری استان و کشور معرفی کنیم که بتوانند با حضور در جشنواره‌های مختلف برای استان افتخار آفرین باشند.

رئیس حوزه هنری استان یزد با اشاره به اینکه در استان یزد در زمینه‌های مختلف هنری سعی در تقسیم کار داشتیم گفت: همانگونه که سازمان بسیج هنرمندان یزد در این سال‌ها توانسته در عرصه شعر به خوبی فعالیت کند، در حوزه هنری نیز ما در زمینه شعر طنز که مدت‌ها بود نسبت به آن بی‌توجهی می‌شد فعالیت داریم و امروز جایگاه آن در استان و کشور تثبیت شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه‌های هنری بسیاری در حوزه هنری یزد فعالیت داشتیم که هنرمندان این رشته‌ها توانستند در جشنواره‌های مختلف کشوری خوش بدرخشند و افتخاری را برای استان دارالعباده یزد به ارمغان بیاورند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار