ثبت نام جامعه کارگری و کارفرمایی در سامانه جامع روابط کار صرفا برای استان تهران در مرحله اول، از روز شنبه از طریق دفاتر اعلامی پیشخوان دولت آغاز می شود.
کد خبر: ۶۴۴۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱ 17 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، سرانجام پس از تاخیرهای پی در پی برای ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار، فرایند ثبت نام کارگران و کارفرمایان استان تهران از روز شنبه در برخی از دفاتر پیشخوان دولت آغاز می‌شود.

«سامانه جامع روابط کار» سامانه‌ای است که امکان ثبت تمام فرایندها و روابط کاری مربوط به کارگران و کارفرمایان به صورت الکترونیکی را فراهم می‌کند. در این سامانه حدود ۳۰ خدمت در حوزه روابط کار، هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان پیش بینی شده که در فاز نخست دو زیرسامانه «ثبت الکترونیکی دادخواست کارگران» و «ثبت قراردادهای نیروی کار توسط کارفرمایان» راه اندازی می شود.

ثبت الکترونیکی شکایات (دادخواست) کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف و ثبت قراردادهای کار نیروی انسانی توسط کارفرمایان یکی از ویژگی‌های سامانه جامع روابط کار است.

با توجه به اینکه یکی از معضلات پیش روی جامعه کارگری نبود امنیت شغلی و گسترش قراردادهای موقت است، راه اندازی این سامانه و ثبت قراردادهای نیروی کار در آن باعث شناسایی و شفافیت در وضعیت قراردادهای نیروی می شود.

پیاده سازی این سامانه علاوه بر ایجاد شفافیت در اطلاعات کارگران و کارفرمایان، امکان نظارت و پایش وضع حاکم بر روابط کار را فراهم می‌آورد.

در مرحله اول صرفا کارگران و کارفرمایان استان تهران امکان ثبت نام در سامانه را دارند که به تدریج در استان های البرز، قزوین، اردبیل و سمنان به صورت آزمایشی و سپس طی ماه های آینده در کل کشور در دسترس کارگران و کارفرمایان خواهد بود.

کارگران و کارفرمایان باید فقط برای یکبار با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و پس از تشکیل پرونده نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور منحصر به فرد خود اقدام کنند. تعرفه ثبت نام در این سامانه برای کارگران ۵ هزار تومان و برای کارفرمایان نیز ۶ هزار تومان تعیین شده است.

روند ثبت نام و مدارک لازم جهت احراز هویت

گام اول- مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت با در دست داشتن مدارک زیر:

الف-کارگران و اشخاص مستقل: کارت ملی و کارت پایان خدمت.

ب- کارفرمایان حقیقی: کارت ملی، کارت پایان خدمت وگواهی جواز کسب.

ج- کارفرمایان حقوقی: کارت ملی و آخرین روزنامه رسمی ثبت شرکت.

گام دوم- ثبت اطلاعات در دفاتر پیشخوان دولت و دریافت رمز عبور سامانه از طریق پیامک.

گام سوم- تکمیل اطلاعات و انتخاب نوع خدمت و پیگیری آن از طریق ورود به سامانه جامع روابط کار به نشانی http://prkar.mcls.gov.ir/.

فهرست دفاتر ارائه دهنده خدمات ثبت نام

با توجه به اطلاعیه معاونت امور پستی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، دفاتری که نسبت به ثبت اطلاعات درخواستی این معاونت اقدام کردند، می توانند از روز شنبه از کارگران و کارفرمایان ثبت نام به عمل آورند.

فهرست دفاتر پیشخوان استان تهران برای تشکیل پرونده و ثبت نام از کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار را می‌توانید اینجا مشاهده کنید. البته قرار است تعداد این دفاتر پس از تامین زیرساخت‌های لازم افزایش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار