گزارش الاخبار از مواضع دوگانه نخست وزیر عراق؛
حیدر العبادی در سفر خود به آنکارا معیارهای دو گانه ای را در تعیین مواضع بغداد در خصوص مسائل منطقه ای اتخاذ کرده و پس از آنکه از التزام به تحریمهای آمریکا علیه ایران سخن گفته بود، این بار از ایستادن در کنار ترکیه علیه تحریمهای ایالات متحده خبر داد.
کد خبر: ۶۴۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳ 17 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، الاخبار نوشت: حیدر العبادی در سفر خود به آنکارا معیارهای دو گانه ای را در تعیین مواضع بغداد در خصوص مسائل منطقه ای اتخاذ کرده و پس از آنکه از التزام به تحریمهای آمریکا علیه ایران سخن گفته بود، این بار از ایستادن در کنار ترکیه علیه تحریمهای ایالات متحده خبر داد.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه عرب زبان ادامه داد: نخست وزیر عراق که از پایبندی به تحریمهای امریکا، با وجود اظهار همدردی اش با تهران، صحبت کرده بود، اعلام کرد در کنار آنکارا می ایستد و بویژه در مورد مساله لیره، از تمام تدابیری که ترکیه در پیش گیرد، حمایت می کند. عبادی در ضمن صحبتهای خود در واقع معیارهایی را در قبال مسائل منطقه ای مطرح کرده و تلاش کرد موضع گیری او به گونه ای نباشد که در آستانه به نتیجه رسیدن مناقشه هایی که برای تعیین نخست وزیر آینده صورت می گیرد، به ضرر او تمام شود؛ هر چند که شانس او برای باقی ماندن در این منصب بسیار ضعیف شده است.

در همین رابطه، اردوغان تصریح کرد: «امنیت و آرامش عراق، امنیت و استقرار ترکیه است. مذاکرات مفیدی را در سطوح سیاسی، نظامی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی انجام دادیم. ترکیه به آماده ارائه انواع کمک ها به دولت عراق است تا بتواند به خواسته های معترضان به شرایط اقتصادی پاسخ مثبت دهد».

در میدان داخلی عراق، حزب فضیلت اسلامی از آغاز اقداماتی در جهت سرعت بخشیدن به روند تشکیل دولت جدید در فضایی خبر داد که قوای شیعه وابسته به تهران در آن از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردار هستند.

در صحنه تشکیل ائتلافها، یکی از رهبران ائتلاف فتح، حسن سالم، بر این مساله تاکید کرد که تشکلهای سیاسی در حال انجام مشاوره برای تشکیل یک ائتلاف بزرگ هستند و در این میان، دو محور اساسی وجود دارد، محور اول دربردارنده ائتلاف سائرون، الحکمه، ائتلاف ملی و نصر است؛ در حالی که محور دوم به تشکیل دولت نزدیکتر است، به این دلیل که به تعداد کرسی های بیشتری دست یافته است.

در مقابل، کمیته مذاکره در ائتلاف سائرون از توافق سائرون، نصر، الحکمه و ائتلاف ملی ، براساس مبادی و اصول تشکیل یک ائتلاف بزرگتر خبر داده و تصریح کرد طبق توافق بین انها، به نخست وزیر اینده صلاحیت انتخاب اعضای دولت از بین شخصیتهای مستقل و غیر مرتبط به احزاب، داده می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار