همیشه و در هر شرایطی ورزش ایران در تورنمنت های عظیمی مثل المپیک و بازی های آسیایی وابسته به چند رشته بوده است.
کد خبر: ۶۴۴۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۱ 19 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، در بازی های آسیایی هر چند ممکن است در برخی از رشته ها به شکل غیر منتظره ای مدال به دست بیاید اما باز هم چند رشته بیشتر از بقیه رشته ها شانس مدال آوری دارند.

در ادامه با رشته هایی که ایران در آنها احتمال دارد در جاکارتا و پالمبانگ مدال به دست بیاورد بیشتر آشنا می شویم:

 

تیراندازی با کمان :

تیراندازی با کمان ترکیبی از آرامش و تمرکز در کنار ابزارهایی مثل کمان و تیر است. دو نوع زیرمجموعه برای تیراندازی برای کمان وجود دارد، ریکرو و کامپوند. هر دو زیرمجموعه در دو بخش جداگانه دختران و پسران و به صورت تیمی و انفرادی برگزار می شود. از هشتمین دوره بازی های آسیایی رشته تیراندازی با کمان وارد رقابت ها شد، یعنی از بازی های 1978 بانکوک تایلند. کره جنوبی سلطان بی رقیب این رشته در آسیاست. آنها از سال 1982 (بازی های آسیایی دهلی ) قهرمان این رشته هستند و پس از گذشت 36 سال هنوز جای خود را به هیچ کشور دیگری نداده اند.

بسکتبال 5 نفره:

بسکتبال ورزشی است که متشکل از دو تیم پنج نفره در میدان می شود. هر تیم برای انداختن توپ به سبد تیم حریف و گرفتن امتیاز تلاش می کند. زمین بسکتبال باید 28 متر طول و 15 متر عرض داشته باشد. بسکتبال در مقایسه با رشته های تیمی مثل والیبال و فوتبال سرعت بیشتری دارد. بسکتبال سه پست اصلی دارد؛ فوروارد، دفاع و پلی میکر. بسکتبال محبوب ترین رشته ورزشی در آمریکاست. در واقع بیش از نیمی از کره زمین درگیر بسکتبال هستند. اروپا و به خصوص لیتوانی هم درگیر بسکتبال شده اند. آمریکای جنوبی و اندونزی نیز در سال های اخیر بسیار در بسکتبال پیشرفت کرده اند. در طول سال رقابت های بسیار معتبری برای بسکتبال برگزار می شود.

بوکس:

بوکس یک ورزش رزمی است که از سال 1954 وارد بازی های آسیایی شد. در بازی های آسیایی بوکسورها در 11 وزن با یکدیگر مسابقه می دهند. دو بوکسور هم وزن در حالی که دستکش مخصوص پوشیده اند باید به یکدیگر مشت بزنند و امتیاز بگیرند. داور بر یک مسابقه بوکس نظارت دارد و این مسابقه به چند راند تقسیم می شود. پیروزی برای یکی از بوکسورها وقتی حاصل می شود که حریف بر روی زمین بیفتد و داور تا 10 بشمارد و او بلند نشود. اگر یک مسابقه بوکس تا پایان راندها برنده را مشخص نکند برنده رینگ با رای داور یا با رای اسکورکاردز مشخص می شود.

دوچرخه سواری:

دوچرخه سواری نیز ماده های مختلفی دارد. ماده های مختلف دوچرخه سواری به فراخور زمان به تدریج وارد بازی های آسیایی جاکارتا شده اند. شاید دشوارترین ماده دوچرخه سواری به ماده کوهستان مربوط باشد که دوچرخه سواران مجبور هستند راه های صعب العبور، شیب دار و پرپیچ و خم را در رقابت با سایر دوچرخه سواران بپیمایند. دوچرخه سواری پیست، سرعت و جاده دیگر ماده های این رشته ورزشی محسوب می شوند که مدعیان زیادی برای مدال آوری در سراسر آسیا دارد از جمله ایران که همیشه مدعی مدال آوری در بازی های آسیایی محسوب می شود.

شمشیربازی:

شمشیربازی رقابتی از سرعت و مهارت با استفاده از یک تیغ شمشیر برای زدن به هدف در بدن حریف مقابل است. این رشته ورزشی نخستین بار در سال 1974 به بازی های آسیایی آمد. شمشیربازی در دو اسلحه سابر و فلوره بازی می شود. چین و کره قدرتمندترین تیم های شمشیربازی و ورزشکاران را در این رشته دارند. این رشته ورزشی تورنمنت ها و رقابت های جهانی دارد و در المپیک هم هست.

 

فوتبال:

فوتبال محبوب ترین رشته ورزشی جهان و شاید لازم نباشد درباره آن توضیح مفصلی ارائه شود. فوتبال از سال 1951 (دهلی نو) وارد بازی های آسیایی شد. در بخش زنان نیز برای نخستین بار از بازی های آسیایی 1990 پکن شاهد برگزاری رقابت های فوتبال زنان بودیم. از سال 2002 نیز مقرر شد تیم ها در بخش مردان زیر 23 سال باشند و فقط مجاز به داشتن سه بازیکن بزرگسال هستند. ایران و کره جنوبی رکوردداران قهرمانی در بازی های آسیایی محسوب می‌شوند. در بخش زنان نیز تیم های کره و چین رکورددار هستند.

جودو:

ایران در بازی های آسیایی در بسیاری از رشته های رزمی مدعی کسب مدال است از جمله جودو. در بازی های آسیایی 1986 سئول برای نخستین بار جودو شرکت داده شد. یک جودوکار نه تنها به قدرت بدنی که به تمرکز و آرامش هم نیاز دارد و در اوزان مختلفی رقابت هایش برگزار می شود. ژاپن و کره جنوبی در این رشته ورزشی حرف اول را در آسیا می زنند.

 

کبدی:

کبدی یک ورزش سنتی در کشور هند است. در هر تیم هفت بازیکن حضور دارند. مساحت زمین مسابقات مردان با زنان فرق دارد. برای مردان مسابقه در زمینی به مساحت 10x 13 انجام می شود اما مسابقات بخش زنان در زمینی به مساحت 8x 12 است کبدی از سال 1990 (بازی های آسیایی پکن) رسما وارد رقابت ها شد. زمان یک بازی کبدی بین 15 تا 20 دقیقه است و یک وقت استراحت 5 دقیقه ای هم دارد. یک کبدی کار باید با حبس کردن نفس خود و ضمن عبور از دفاع تیم مقابل به زمین مقابل تیم حریف برود و آن را لمس کند.

 

کاراته:

رشته رزمی کاراته از کشور ژاپن نشات می گیرد و سپس برای نخستین بار در بازی های آسیایی 1994 هیروشیما شرکت داده شد. کاراته به سرعت نه تنها در آسیا که در سراسر جهان جان گرفت و تبدیل به یکی از پرطرفدارترین رشته های رزمی شد. کاراته کاهای ایران در بازی های آسیایی 2018 جز ورزشکارانی در کاروان ورزشی ایران هستند که شانس مدال آوری محسوب می شوند.

 

قایقرانی:

این رشته ورزشی از سال 1970 وارد بازی های آسیایی شد. البته قایقرانی در بازی های آسیایی 1974 تهران غایب بود اما پس از آن دوباره به رقابت ها اضافه و دیگر هرگز حذف نشد. قایقرانی در بازی های آسیایی هم برای زنان و هم برای مردان در شش ماده مختلف برگزار می شود. چین و کره جنوبی در همه شاخه ها مدعی اصلی قهرمانی محسوب می شوند.

 

تیراندازی:

تیراندازی مهارت هدف گیری و زدن به هدف با کمک اسلحه است. تیراندازی برای نخستین بار از سال 1954 گام به بازی های آسیایی گذاشت. چین پس از گذشت سال های طولانی هنوز هم مدعی اصلی قهرمانی در این رقابت هاست و هنوز هیچ تیمی پیدا نشده که بتواند چینی ها را پایین بکشد. با این حال تیراندازان ایران هم جز مدعیان قهرمانی محسوب می شوند.

 

تکواندو:

تکواندو هنر رزمی کره ای هاست. با اینکه این رشته ورزشی در انحصار کره ای ها قرار دارد اما با اینحال ایران گاهی اوقات از تکواندوی کره جنوبی سبقت گرفته است. تکواندو یعنی هنر رزمی کاری در کنار سرعت، قدرت و مهارت. در بازی های آسیایی 1986 سئول برای نخستین بار رقابت های تکواندو برگزار شد. ایران قطعا مدعی اصلی مدال آوری در بازی های آسیایی در رشته تکواندوست.

 

والیبال:

والیبال نیز یکی از محبوب ترین رشته های ورزشی دنیاست که البته به پای فوتبال نمی رسد. تاریخ ورزش آسیا برای نخستین بار در سال 1962 شاهد حضور این رشته ورزشی در بازی های آسیایی بود.

تیم ملی والیبال ایران یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در رقابت های والیبال بازی های آسیایی جاکارتاست.

 

وزنه برداری:

وزنه برداری از همان دوره نخست در بازی های آسیایی تاکنون حضور داشته است. وزنه برداری برای مردان در هفت کلاس و برای زنان در شش کلاس برگزار می شود. چین رکورددار تعداد قهرمانی و مدال در تاریخ بازی های آسیایی است و ایران و کره جنوبی نیز تعقیب کنندگان آنها محسوب می شوند.

در وزنه برداری یک ورزشکار تلاش می کند بنابر وزن و کلاس خود وزنه ای را با موفقیت بالای سر خود ببرد.

 

کشتی:

کشتی یکی از سنتی ترین رشته های ورزشی بازی های آسیایی محسوب می شود. کشتی از دوره دوم بازی های آسیایی آمد یعنی از 1954 مانیل. کشتی دو زیرمجموعه دارد، کشتی آزاد و کشتی فرنگی.

ایران مثل همیشه می خواهد مدعی اصلی کشتی در آسیا باشد. مدال آوری ایران در المپیک و بازی های آسیایی همیشه بستگی به کشتی گیران داشته است و در بازی های آسیایی جاکارتا نیز چنین خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار