بانوی کارآفرین یزدی با دریافت تسهیلات اشتغال از کمیته امداد و راه‌اندازی مرکز فروش گیاهان دارویی و تولیدات محلی ضمن ایجاد اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار روستا، به خودکفایی رسید.
کد خبر: ۶۴۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 19 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، این بانوی مددجوی یزدی که ساکن یکی از روستاهای شهرستان بهاباد است با بیان این که از بدو تولد به ‌عنوان فرزند مددجو تحت حمایت کمیته امداد بوده است، گفت: پس از ازدواج به دلیل مشکلات خانوادگی از همسرم جدا شدم و اکنون با پسرم در کنار مادرم زندگی می‌کنم.

وی افزود: پس‌ از این که تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفتم با مشاوره و راهنمایی مددکاران و کارشناسان این نهاد با توجه به وجود گیاهان دارویی فراوان در محل سکونت اقدام به تهیه و بسته‌بندی گیاهان دارویی کردم، سپس با دریافت 20 میلیون تومان وام اشتغال از کمیته امداد مرکز فروش گیاهان دارویی و تولیدات محلی را در شهرستان بهاباد دایر کردم.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اهمیت توسعه و ترویج انواع گیاهان دارویی سازگار با منطقه، گفت: کشت گیاهان دارویی به لحاظ صرفه اقتصادی و منبع درآمد مناسب برای کشاورزان و مساعد با شرایط آب و هوایی منطقه در حال افزایش است.

وی که نشاط اجتماعی، رفاه و امید به زندگی را در اهالی روستا زنده کرده است، افزود: با راه‌اندازی مرکز فروش گیاهان داروی، 17 نفر از بانوان سرپرست خانوار روستا که ازلحاظ مالی وضعیت مناسبی نداشتند در زمینه جمع‌آوری و بسته‌بندی گیاهان داروی، عرقیجات و پخت غذاهای محلی مشغول به کارشده و حقوق دریافت می‌کنند.

بانوی کارآفرین یزدی گفت: با همکاری بانوان روستا مراتعی را که به دلیل برداشت بی‌رویه تخریب‌ شده بود با انتقال و کاشت شش هزار نهال احیا کردیم و کار حفاظت و آبیاری را خودمان انجام می‌دهیم، با ایجاد چاله و سطوح آبگیر در حدود 200 هکتار از مراتع، باقیات‌الصالحات ارزشمندی را برای نسل‌های آینده از خود باقی گذاشتیم.

وی با بیان این که علاقه زیادی به کشاورزی دارد و از این کار خسته نمی‌شود، گفت: علاوه بر کشت گیاهان دارویی هرسال محصولات قابل‌توجهی چون عدس سیاه، سیر، پیاز و حبوبات از مزارع خود برداشت و روانه بازار مصرف می‌کند.

این بانوی کارآفرین گفت: سال 1394 به‌عنوان مدیر عامل نمونه کشوری در زمینه منابع طبیعی انتخاب شدم، دارای مسئولیت‌های زیادی از جمله رییس تشکل‌های زنان روستا، مسئول طرح منارید که یک پروژه بین‌المللی و برای توسعه روستایی و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی است و رییس امور فرهنگی بسیج بانوان در روستا هستم.

وی گفت: در زمینه اجرای طرح کانون کودکان روستا، همیاران طبیعت، ایجاد موزه سنتی مردم‌شناسی در روستا، سدسازی توسط خواهران در روستا، احیاء مراتع طبیعی مشغول خدمت هستم.

وی بیان کرد: یک جلد کتاب به نام طب سنتی و شیوه درمان قدیم به رشته تحریر درآورده‌ام و تاکنون در نمایشگاه‌های متعددی در سطح استان و کشور شرکت کرده‌ام.

این بانوی کارآفرین که در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی مشغول به فعالیت است، دارای روحیه خستگی‌ناپذیر است و در زمره کارآفرینان برتر کشور موفق به کسب توفیقات فراوان شده و به‌عنوان یک مشاور شغلی در روستای خود ایفای نقش می‌کند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار