حزب الله لبنان برای اولین‌بار از موشک خیبر۱ خود رونمایی کرد که در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ به کابوسی برای صهیونیست‌ها بدل شده بود و مناطق متعددی از سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد.
کد خبر: ۶۴۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱ 20 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، از ایسنا، مقاومت اسلامی چهار نمونه از این موشک را در منطقه التفاح واقع در جنوب لبنان برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشت.

موشک خیبر-۱ یکی از غافلگیری‌های جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ حزب‌الله برای اسرائیل بود که مقاومت از آن در راستای هدف قرار دادن پایگاه‌های دشمن صهیونیستی استفاده کرد.

پایگاه ارتش اسرائیل در ۱۵ کیلومتری شهر حیفا و ۵۲ کیلومتری مرزهای لبنان بود و نیز یک پایگاه دیگر صهیونیست‌ها در ۳۸ کیلومتری شهر حیفا و ۷۵ کیلومتری مرزهای لبنان از اهدافی بود که حزب‌الله توانست با موشک خیبر -۱ در جنگ ۳۳ روزه آنها را هدف بگیرد.

حزب‌الله همچنین موفق شد چندین شهرک اسرائیلی را با این موشک هدف قرار دهد و شهر حیفا واقع در شمال اراضی اشغالی و حتی دورتر از آن نیز در تیررس این سلاح استراتژیک مقاومت قرار گرفت.

موشک خیبر-۱ با ۷ متر طول و ۹۱۶ کیلوگرم وزن از ۴۴ تا ۷۵ کیلومتر برد دارد و می‌تواند یک سر جنگی به وزن ۱۸۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.

رونمایی از این موشک به دین معناست که حزب‌الله به نمونه‌های موثرتر و قوی‌تری از موشک‌های این چنینی دست یافته و دیگر نیازی به محرمانه نگه داشتن نسخه‌های قدیمی‌تر ندارد. حزب‌الله معمولا در چنین حالتی سلاح‌های قدیمی‌تر خود را در اختیار دیگر گروه‌های مقاومت از جمله گروه‌های فلسطینی می‌گذارد.

حزب‌الله از کابوس صهیونیست‌ها رونمایی کرد +عکس 

در سال ۲۰۱۲ گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز از این موشک برای هدف گرفتن تل‌آویو استفاده کردند.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در طول جنگ ۲۰۰۶ تهدید کرده بود در صورتی که اسرائیل بیروت را هدف قرار دهد، شهر تل‌آویو را با این موشک‌ها به آتش خواهد کشید.

هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان در مراسم رونمایی از این موشک حضور داشت. صفی‌الدین در این مراسم گفت: قدرتی که اکنون ما به آن دست یافته‌ایم برای حفظ امنیت سرزمین و ملت‌مان است و این سلاح برای حمایت و بازدارندگی از حملات دشمن است.

رئیس شورای اجرایی حزب الله در این مراسم گفت: مقاومت امروز موشکی را به حامیان خود ارائه می‌کند که از آن در جنگ ۲۰۰۶ در برابر دشمن صهیونیستی استفاده کرده بود. ما عادت نداریم سلاحی را معرفی کنیم که تاکنون از آن استفاده نکرده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار