مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد به ضرورت آغاز آموزش‌های پیش از ازدواج و مهارت های زندگی در آموزش و پرورش و مدارس تاکید کرد.
کد خبر: ۶۴۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰ 20 August 2018

 'فخرالسادات خامسی هامانه' در نشست هم‌اندیشی سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با مهارت‌های پیش از ازدواج افزود: باید این خط قرمز را شکست، آموزش‌های پیش از ازدواج را از نقطه‌ای آغاز کرد و تمام بندهای کتابچه‌ای که از سوی انجمن اولیا و مربیان تدوین شده را به اجرا درآورد.
وی اظهار داشت: آموزش‌های میدانی چهره به چهره در ترویج ازدواج آگاهانه و انتخاب درست، مؤثر است و چنین برنامه‌هایی این پتانسیل را دارند که در استان تکرار شود.
خامسی اضافه کرد: نشاط اجتماعی، مقوله‌ای است که در نظر است در قالب برگزاری جشن در سطح استان تکرار شود و فعالیت پایگاه‌های سلامت در پارک‌های استان نیز با همکاری بخش دولتی و سازمان‌های مردم‌ نهاد به طور دراز مدت ادامه می‌یابد.
وی با بیان اینکه اکنون مسائل اجتماعی، مسئله روز جامعه است گفت: در شرایطی هستیم که همه نهادها در حوزه ازدواج دغدغه دارند، اکنون دستگاه‌های استان به گونه‌ای نیستند که به دنبال فعالیت‌های انحصاری باشند و باید این پتانسیل را ارج نهاد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استان یزد هم در این نشست با اشاره به آمار ازدواج و طلاق گفت: لازم است آموزش‌ های پیش از ازدواج، بیشتر مورد توجه قرار گیزد.
فاطمه دانش‌یزدی افزود: در نظر داریم همایش‌های سراسری مربوط به ازدواج جوانان 15 سال به بالا را برگزار کنیم و نیز آموزش‌هایی برای اولیا و مربیان در دستور کار قرار دهیم.

***همیشه عشق برای زندگی، کافی نیست
معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی یزد در این نشست گفت: آموزش‌های حوزه ازدواج باید مربوط به پیش از ازدواج باشد و عشق را باید قبل از اینکه دچارش شویم، آموزش ببینیم زیرا وابستگی، سخت‌ترین درمان را در روانشناسی دارد.
محمدعلی صادقی‌پور دربارۀ محورهای آموزشی که باید در آموزش‌های پیش از ازدواج در نظر گرفته شود، با اشاره به اینکه آغاز فرآیند ازدواج، آشنایی است افزود: موضوعات مورد بحث در آموزش‌های پیش از ازدواج که در یزد کلید خورده عبارت از آشنایی، خواستگاری، معیارهای انتخاب همسر، عشق و یک سال نخست زندگی مشترک است.
وی با بیان اینکه باید دانشنامه ازدواج گسترش یابد و ساز و کار آن طراحی شود اظهار داشت: در دنیا آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج مربوط به سنین بالای هشت سال است و ما متوجه‌ هستیم که آموزش و پرورش در این خصوص دچار نقص است زیرا اگر وارد این بحث نشویم دانش‌آموزان لطمه می‌بینند.
صادقی‌پور گفت: 40 باور غلط در مورد ازدواج وجود دارد؛ برای نمونه 'ازدواج باید با عشق آغاز شود'؛ 'پدر و مادر در ازدواج مهم نیستند'؛ 'ازدواج باعث سعادتمندی است'؛ 'عشق برای زندگی کافی است' و جملاتی از این دست از جملات اشتباه در مورد ازدواج است.

***لزوم مطالعۀ خانواده‌ها در مورد آموزش‌های پیش از ازدواج
جلیل شاه‌ شوازی، کارشناس انجمن اولیا و مربیان هم گفت: آموزش خانواده یکی از اولویت‌های انجمن اولیا و مربیان است و حتمأ باید خانواده به ویژه پدر و مادر در یکی از دوره‌های آموزشی شرکت کنند زیرا گر پدر و مادر آگاه نباشد، فرزند نیز آگاه نمی‌شود.
حسین افراسیابی رئیس دانشکده جامعه‌شناسی دانشگاه یزد هم افزود: آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج باید به مطالعه خانواده‌ها تبدیل شود و باید در این حوزه ایجاد حساسیت نمود و پکیج آموزشی ویژه مهارت‌های نوجوانی تدوین کرد.
حمید زارع، معاون واحد اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری یزد هم گفت: لازم است آموزش و پرورش در زمینه آموزش‌های پیش از ازدواج پیشقدم شود و در این زمینه سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی یزد نیز همۀ تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار