کد خبر: ۶۴۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ 21 August 2018

سیاست های اداره کل آموزش و پرورش استان یزد و تمایل والدین یزدی نسبت به تحصیل فرزندانشان در مدارس خاص به ویژه استعدادهای درخشان که رشد تک بعدی آنان را در پی داشته، سبب شده است با افزایش بیکاری فارغ التحصیلان، مشکلات اجتماعی عدیده ای روانه نخبگان یزدی شود.

 به گزارش تابناک؛ امروزه تحصیل در مدارس خاص یکی از جدی ترین دغدغه والدین و مسئولان آموزشی استان یزدی است که اسفند 96 بیست و چهارمین صدر نشینی در کنکور سراسری را جشن گرفتند.
دانش آموزان یزدی با معیاری که خانواده ها و آموزش و پرورش این استان در دستور کار قرار داده است روزانه ساعت ها به مطالعه می پردازند و با رشد نسبتا تک بعدی بر بام کنکور قرار می گیرند و وارد دانشگاه می شوند.
این مهم در حالی است که در سالیان گذشته عدم آموزش مهارت های زندگی و روابط اجتماعی در متخصصین یزدی فارغ التحصیل شده از دانشگاه اثرات منفی را برای جامعه شهری پدید آورده و آمار بیکاری فارغ التحصیلان در یزد را به شکل اسفناکی با رشد مواجه کرده است.
فریبا آیت اللهی مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در این راستا با بیان این که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کشور 20 درصد است؛ تاکید کرد: در استان یزد 20 هزار و 541 نفر بیکار فارغ التحصیل داریم که بالغ بر 46 درصد کل بیکاران استان را شامل می شوند.
آیت اللهی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته دانش آموزان و دانشجویان در اوقات فراغت خود فارغ از مقطع و رشته تحصیلی خود کار می کنند اما نسل جوان ما عمدتاً با این موضوع بیگانه است و از این رو شناختی از بازار کار ندارند و بعد از فارغ التحصیلی نیز در یافتن شغل با مشکل مواجه می شوند.
توجه بی رویه به واژه "آموزش" اداره کل مربوطه سبب شده است تا نخبه های یزدی نه تنها بهره چندانی از اوقات فراغت نبرند بلکه با بازار اشتغال نیز بیگانه باشند.
این رقابت تا سرحدی ادامه پیدا می کند که دانش نوجوانان یزدی پیش از کنکور سراسری در ماراتنی به نام آزمون ورودی مدارس خاصی چون سمپاد بجنگند و دوره چند ساله ای را در این مدارس با دغدغه بیشتری برای مطالعه طی کنند و البته از جامعه فاصله بگیرند به امید موفقیت در کنکور سراسری.
سمپاد مخفف کلمه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است که همان مدارس معروف تیزهوشان می باشند.
سمپاد ابتدا یک سازمان مستقل بود اما اکنون زیر نظر وزارت آموزش و پرورش بوده و تبدیل شده است به مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان؛ به تازگی نیز باشگاه دانش پژوهان جوان که مسئولیت المپیادهای علمی را بر عهده دارد به سمپاد اضافه شده است.
هدف اصلی سمپاد شناسایی و پرورش استعدادهای تحصیلی در سطح مدارس می باشد.
هرچند آموزش در مدارس سمپاد با محاسنی همراه است اما بر معایب کارشناسی شده متعدد و فرصت سوزی آن نیز نمی توان چشم پوشید.
اتلاف وقت دانش آموزان در این مدارس کاهش می یابد تا با مطالعه سخت استعدادشان تجلی یابد. آنان در این مدارس با رقابت و فعالیت بشتری روبرو هستند و مرتبا از وضعیت علمی آن ها تحلیل و بررسی های مربوطه شکل می گیرد.
اما اگر این موارد را از محاسن تحصیل در سمپاد برشماریم؛ با معایب بزرگی نیز مواجه هستیم.
هرچند از جهت رقابت آموزشی در استان یزد و مطالعه بیش از حد دانش آموزان توام با آزمون های مختلف، کتب گوناگون و تدریس خصوصی سبب شده است تا دانش آموزان تیزهوش در این مدارس رنگ و لعاب کمتری داشته باشند؛ اما این تبعیض و جداسازی کلی این دانش آموزان به گفته کارشناسان موجبات بروز احساس غرور و برتری را در آنان به وجود آورده است؛ انتظارات و توقعات اجتماعی از دانش آموزان این مدارس بالا می رود و دور ماندن آنان از مسائل اجتماعی و عاطفی افراد عادی جامعه خطرات مهلکی را برای آنان پدید می آورد.
در آیین نامه این مدارس فعالیت های پرورشی نیز در دستور کار قرار دارد ولی این رقابت بالای دانش آموزان سبب شده است نه تنها والدین، معلمان و مدیران مدارس، بلکه مدیران ارشد آموزشی این استان نیز با قوت علمی دانش آموزان و بنیه علمیشان سنجیده شوند.
فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان روز دوشنبه مورخ 29 مردادماه در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش استان یزد پیرامون این مهم بیان داشت: خانواده ها اجازه دهند فرزندانشان در هر زمینه ای که استعداد دارند، تحصیل کنند و با فشار و اجبار آن ها را وارد مدارس سمپاد نکنند.
وی ادامه داد: مدارس سمپاد به صورت ویژه طراحی شد، دانش آموزانی که به این مدارس ورود پیدا کنند اگر از بهره هوشی بالایی بهره مند نباشند، موفق نخواهند بود.
مهاجرانی با بیان اینکه بهره هوشی بالا نخستین ملاک برای ورود به مدارس سمپاد است؛ عنوان کرد: خانواده ها نباید صرف درس خوان بودن، فرزند خود را تحت فشار قرار دهند که در این مدارس تحصیل کنند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با تاکید بر اینکه مدارس استعدادهای درخشان تنها راه موفقیت نیست؛ تصریح کرد: تا زمانی که خانواده ها به این نتیجه نرسند، برنامه های آموزش و پرورش برای حذف آزمون ها و کاهش دغدغه ورود به این مدارس راه به جایی نخواهد برد.
حال امید است اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در جهت رشد چند بعدی و اینبار برای موفقیت در ابعاد مختلف پرورشی و آموزشی شرایطی را برای دانش آموزان پرتلاش و نخبه این استان به ویژه برای بیش از 2 هزار دانش آموزی که در مدارس استعدادهای درخشان مشغول به تحصیل می باشند؛ فراهم آورد تا تعریف سازمان بهداشت جهانی به عنوان مهارت‌های زندگی که "توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه‌ای که فرد بتواند با چالش‌ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید" عنوان شده است؛ تحقق یابد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار