مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: 55 کارگاه سنتی و صنعتی تولید گلاب و عرقیجات گیاهی با ظرفیت تولید 53 هزار تن در سال در این استان فعال است.
کد خبر: ۶۴۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ 21 August 2018

علیرضا طاقه باف با بیان اینکه در کارگاههای تولیدی گلاب و عرقیجات گیاهی یکهزار و 200 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم بکارگرفته شده اند گفت: از این تعداد کارگاه تنها پنج کارگاه دارای پروانه بهره برداری صنعتی و بهداشتی بوده است.
وی افزود: ظرفیت تولید این کارگاهها 6 هزار و 431 تن با سرمایه ثابت 55 میلیارد ریال است که زمینه اشتغال مستقیم 65 نفر را فراهم کرده است.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی یزد ، تنوع محصولات تولیدی کارگاههای صنعتی این استان را شامل گلاب و 70 نوع عرقیجات گیاهی برشمرد و ادامه داد: این محصولات در بازارهای استانی و کشوری عرضه شده و بخشی از آن به کشورهای عربی و آسیای میانه صادر می شود.
طاقه باف با بیان اینکه در راستای ساماندهی سایر کارگاههای سنتی و تشویق و ترغیب دارندگان این کارگاهها برای گرفتن جواز تاسیس نیمه صنعتی یا صنعتی شدن واحدهای تولیدی اقدامات موثری صورت گرفته گفت: تاکنون 33 فقره جواز تاسیس با ظرفیت تولید 32 هزار و 687 تن صادر شده که پیش بینی می شود با بهره برداری از آنها در سال های آتی ، زمینه اشتغال 318 نفر فراهم شود.
وی ، کم آبی و حذف بخش وسیعی از گیاهان مرتعی، کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی و گیاهان دارویی، فصلی بودن تولید، کمبود مواد اولیه و تامین آن از استان های مجاور را دلیل بالا رفتن هزینه های تولید و قیمت تمام شده محصول اعلام کرد.
این مسئول با بیان اینکه مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی استان به عنوان متولی ساماندهی و حمایت از کارگاههای صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با ارائه خدمات در زمینه صدور جواز تاسیس و صدور پروانه بهره برداری و انجام مشاوره های فنی و اجرایی تمام تلاش خود را اعمال خواهد کرد ، اظهار امیدواری کرد تا صنعت گلابگیری و تولید عرقیجات گیاهی در آینده نزدیک شاهد حداکثر شکوفایی و بالندگی خود باشد.
بیشترین کشت گل محمدی استان در شهرستان ‌های تفت، مهریز، اشکذر، خاتم، اردکان و ابرکوه قرار دارد و سطح زیرکشت این گیاه از 150 هکتار در یک برنامه پنج‌ ساله به 600 هکتار در استان افزایش خواهد یافت.
هم اکنون 11.7 هکتار از اراضی تفت، یزد، مهریز و اشکذر به پرورش گل های زینتی اختصاص دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار