کد خبر: ۶۵۰۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 03 September 2018


 متقاضیان اشتغال روستایی درفرآیند کارآفرینی همواره با دغدغه¬ای غول آسا برای تامین وثیقه دریافت تسهیلات بانکی مواجهند و دراین شرایط روند کند اعطای تسهیلات مزید برعلت شده تا وضعیت به طور مطلوب پیش نرود.
 
در سال های اخیر برمبنای سیاست دولت در ایجاد اشتغال، پیاده سازی طرح اشتغال فراگیر و اشتغالزایی پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی مورد توجه قرار گرفته، اما اجرای این طرح عملا در برخی نقاط به کندی پیش می رود.
آنچه امروز شتاب بخشی به اجرای طرح های اشتغال فراگیر و پایدار روستایی را دچار مشکل کرده، تهیه وثیقه، معوقات بانکی برای دریافت تسهیلات همچنین تغییرات کاربری در اجرای طرح های ایجاد اشتغال در مناطق روستایی است که بلاتکلیفی در تصویب طرح های اشتغالزا در کمیته های فنی و کندی پرداخت تسهیلات از سوی بانک های عامل را رقم زده است.
اشتغالزایی و توجه به اقتصاد و تقویت معیشت در مناطق کم برخوردار و روستایی امروز از دغدغه های اصلی کشور به شمار می رود و نگاه ویژه به این بخش باعث گرایش به سمت طرح های اشتغالزایی در مناطق روستایی شده است، اما موانع پیش رو و عدم تسهیل در فرایند اجرای طرح ها، بی رغبتی کارآفرینان و افزایش نرخ بیکاری را رقم زده است به طوری که این نرخ در بهار امسال به بیش از 15 درصد رسیده است.
کند بودن روند جذب تسهیلات اشتغالزایی به اذعان برخی مسئولان بانکی در کارگروه های تخصصی اشتغال، عمدتا به دلیل عدم تناسب پرونده های متقاضیان و کارآفرینان دریافت تسهیلات طبق ضوابط و مقررات نظام بانکی و تسهیل در فرآیند پرداخت تسهیلات از سوی بانک های عامل است.
شتاب بخشی در پیاده سازی طرح اشتغال فراگیر و پایدار روستایی که منوط به عملکرد دستگاه های متولی اجرای این طرح است نیز پس از ثبت نام متقاضیان در سامانه کارا باید طرح ها را پس از بررسی فنی به تصویب برسانند و پس از تعیین تکلیف در کمیته فنی، فرایند پرداخت تسهیلات تسریع شود.

ضرورت تسریع پرداخت تسهیلات ازسوی بانک های عامل
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با انتقاد از عملکرد بانک های استان در این زمینه گفت: بانک‌های یزد عملکرد خوبی در پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی نداشتند.
محمدحسین ریاحی با بیان اینکه بانک ها توجهی به اشتغالزایی و حساسیت های در این زمینه ندارند اظهار داشت: با وجود اینکه دولت در تلاش است تا با ایجاد اشتغال در کاهش بیکاری گامی اساسی بردارد، متاسفانه بانک ها همراهی و حمایت های لازم را در این زمینه ندارند.
وی با بیان اینکه در اجرای طرح اشتغال فراگیر و تسهیلاتی که برای این طرح ملی در نظر گرفته شده است سهم هر استان بر اساس نظرات کارشناسی مشخص و اعلام شده افزود: سهمیه یزد برای تسهیلات اشتغال فراگیر ۱۷۰ میلیارد تومان و البته قابل افزایش است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد تصریح کرد: متاسفانه با وجود همه تلاش ها تا به امروز کمتر از 15 درصد از سهمیه اختصاصی به متقاضیان پرداخت شده که استان یزد در این زمینه پس از استان‌ های لرستان، گیلان، اردبیل و همدان، رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شد تا استقبال از این طرح نیز بالا باشد و با موجی از درخواست ها مواجه باشیم عنوان کرد: متاسفانه نرخ بالای سود بانکی موجب شده تا متقاضیان چندان تمایلی برای استفاده از تسهیلات این طرح نداشته باشند.
ریاحی میزان سود بانکی تسهیلات این طرح را 18 درصد اعلام کرد و گفت: سود تسهیلات طرح اشتغال روستایی و عشایری کمتر است اما به نسبت متقاضیان فعالیت در بخش اشتغال روستایی بیشتر از بخش‌های دیگر است.
وی با بیان اینکه لازم است هر چه سریعتر تکلیف طرح های معرفی شده به بانک ها در این زمینه روشن شود تا موجب نارضایتی متقاضیان نشود اظهار داشت: لازم است عملکرد نا مناسب بانک های عامل در استان یزد مورد بررسی قرار گیرد چراکه در استان یزد رقمی نزدیک به سه برابر را به تصویب رساندیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه معرفی طرح های اشتغال فراگیر و پایدار به بانک های عامل برای جذب تسهیلات اشتغال روند مطلوبی دارد عنوان گفت: اما در مرحله پرداخت تسهیلات از سوی بانک های عامل نیازمند تسریع و تسهیل است.
ریاحی با اشاره به اینکه اثربخشی طرح های اشتغال مستلزم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات است ادامه داد: سهميه استان یزد در طرح اشتغال روستایی و عشایری 832 ميليارد است.
گزارشی از وضعیت عملکرد دستگاه‌ها، بانک‌ها و شهرستان‌ها در جذب اعتبار اشتغال روستایی عشایری ارائه كرد و گفت: با دستور معاونت روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري 12 هزار ميليارد تومان براي اشتغال در روستاها و مناطق عشايري کشور اختصاص يافت.

به گفته وي، در اجراي اين طرح در مرحله اول 832 ميليارد ریال به عنوان سهميه يزد اعلام شده که دو برابر اين مبلغ تاکنون طرح‌هاي متقاضيان به بانکها براي دريافت تسهيلات معرفي شده است.
رياحي در اين باره تعداد طرح‌هاي مصوب مرتبط با جهادکشاورزي را 726 طرح، ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري 100 طرح، صنعت، معدن و تجارت 90 طرح، ارتباطات و فناوري اطلاعات شش طرح، ورزش و جوانان دو طرح و راهداري و حمل و نقل نيز يک طرح، اعلام كرد.
وی اضافه کرد: تاکنون از اين تعداد 511 طرح بعد از تصويب براي پرداخت تسهيلات به بانک کشاورزي، 108 مورد به پست بانک، 113 طرح به بانک توسعه و تعاون و 99 مورد نيز به صندوق کارآفريني اميد ارسال شده است. 
رياحي گفت: براي جذب سريع‌تر و بيشتر تسهيلات نيز مقرر شد كه سه برابر سهميه شهرستان‌ها، فرمانداران طرح‌هاي اشتغالزا را بررسي و جهت تاييد به کميته فني استان ارسال کنند. 
وي خاطرنشان کرد: با توجه به زمان کم تا پايان مهلت تعيين شده براي جذب سهميه استان، بانک‌ها بايد سرعت تأييد و تصويب طرح‌ها را افزايش دهند. 
این مقام مسئول درباره عملکرد شهرستان‌ها در اين بخش هم در انتها گفت: بافق با تصويب 81 ميليارد و 50 ميليون ريال بيشترين مصوبات را نسبت به سهميه سه برابري به خود اختصاص داده و در رتبه نخست قرار دارد.

حرکت لاکپشتی بانک ها در پرداخت تسهیلات
طرح های اشتغال فراگیر و پایدار روستایی در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی، خدمات، و طرح های گردشگری است و تسهیلات اشتغال به متقاضیان در اجرای این طرح ها پس از تصویب و معرفی به بانک های عامل با نرخ ۶ تا ۱۸ درصد پرداخت می شود.
گرچه تصویب و معرفی طرح های اشتغال متقاضیان به بانک های عامل، با جدیت در کارگروه اشتغال پیگیری می شود و رفع موانع و تسهیل در اجرای طرح مد نظر دستگاه های متولی است اما در روند جذب و پرداخت تسهیلات بانکی روند کندی را شاهد هستیم.
بر اساس حمایت هایی که در این زمینه برای ایجاد اشتغال وجود دارد و پیگیری های که از سوی وزارت کشور در این زمینه انجام شده است، بانک های عامل برای تسهیل در تامین وثیقه های متقاضیان برای دریافت تسهیلات اشتغال، سند محل اجرای طرح و املاک و اسناد روستایی را به عنوان ۵۰ درصد از وثیقه مورد تأیید قرار می دهند همچنین متقاضیانی که مشکلات معوقات اقساط بانکی و چک برگشتی دارند اگر بتوانند این موضوعات را به نتیجه مطلوب برسانند، در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر دارای اولویت هستند.
مهمترین معضلی که امروز با وجود صنعتی بودن استان با آن مواجه هستیم بحران بیکاری است که روند مهاجرت به شهرها را افزایش داده است، بنابراین تسهیل در روند جذب تسهیلات طرح های اشتغال، قطعا در توسعه و آبادانی یزد اثر گذار است. پیاده سازی اصولی طرح اشتغال فراگیر می تواند باعث اشتغالزایی اقشار مختلف شود و به دنبال آن وضعیت مطلوب اقتصادی و معیشتی و توسعه و آبادانی را برای این منطقه به دنبال داشته باشد.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار