شاید باورش برایتان سخت باشد اما برخلاف همه مدیران قبلی استان که بیکاری را یکی از بحران های اصلی استان می‌دانستند و برای رفع آن تلاش می‌کردند، زمانی قمی، استاندار فعلی یزد، حتی بیکاری را جزو سه معضل اصلی استان نمی پندارد.
کد خبر: ۶۵۰۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ 03 September 2018

زمانی قمی، استاندار یزد در نشست شب یزد در خانه فرهنگ صدوقی که درباره بحران آب سخن می گفت به ترتیب از آب، مهاجرت ( از استانهای همجوار و اتباع خارجی) مواد مخدر ( حوزه ترانزیت، اعتیاد، کاهش سن اعتیاد و زنانه شدن آن) به عنوان مهمترین معضل‌های استان یزد سخن گفت. اینکه چرا او چنین حرف «عجیبی» زده است به کمی کنکاش نیاز دارد.
یکم:
آمارها میگویند در دوره مدیریت او، استان یزد در سراشیبی سقوط در نمودارهای بیکاری و فلاکت اقتصادی افتاده است. مرکز آمار ایران در گزارش رسمی، با ثبت رکورد 15.4 درصد برای استان، دهشتناک‌ترین دوره تاریخی بیکار شدن در استان یزد در یک دهه اخیر را اعلام کرد.
این بدان معنی است که شرکت‌ها در حال تعطیل شدن هستند، کارگران در حال بیکار شدن هستند، نیروهای جوان و جویای کار، شغلی به دست نمی‌آورند و... . البته باید گفت بخشی از وضعیت حاصل شرایط کشور است و در اختیار استاندار و مدیران استانی نیست اما قیاس نرخ رشد بیکاری استان و کشور هم قابل بررسی است.
به بیان دیگر زمانی قمی، علاقه ندارد بیکار شدن مردم در استان یزد، چندان تیتر رسانه‌ها باشد.
دوم:
از حق نگذریم به جز بحران آب، دو بحران دیگر یعنی مواد مخدر و مهاجرت از معضلات استان است. اما نکته‌ای قابل بیان است. به گفته کارشناسان و حتی مدیران، مهاجرت و مواد مخدر با همه زیرشاخه‌هایش، یکی محصولات بیکاری در جامعه است.
یعنی وقتی بیکاری در جامعه‌ای افزایش یابد آمار جوان معتاد هم افزایش می یابد.
مسئولان و کارشناسان متعددی گفته‌اند: اعتیاد در جامعه، حاصل بیکاری است و آمار این دو رابطه مستقیمی دارد. زنانه شدن اعتیاد، کاهش سن گرایش به مواد، فعالیت در باندهای تهیه و توزیع مواد، همه معلول یک علت اصلی، یعنی بیکاری هستند.
اینکه معلول را معضل اصلی استان بدانیم اما از کنار علت ( یا همان آمار بیکاری) به سادگی گذر کنیم، کمی غیرکارشناسی به نظر می‌رسد.
سوم:
مهاجرت، یکی از مشکلات قدیمی استان بوده است. منابع رسمی شهری گفته‌اند ما اتباعی از افغانستان داریم که از پیش از انقلاب در یزد ساکن بوده‌اند، رشد صنایع و استقرار نزدیک به چهار هزار شرکت تولیدی و صنعتی در استان در دوره های مختلف ( که بررسی خوب یا بد بودن آن سیاست به مجالی مفصل نیاز دارد) باعث شده مهاجرت از استان های همجوار، زیاد باشد.
هرچند گویا قرار بوده در ابتدا، استاد دانشگاه و مخترع به یزد مهاجرت کنند اما چنین نشده است. بی شک معضل بزرگی برای استان است. اما این مهاجرت زمانی خطرآفرین است که خیل عظیمی از این مهاجرین کارگر که اینک در استان مستقر شده‌اند، بیکار شوند. آسیب‌های اجتماعی، بزهکاری، مواد مخدر و ... حاصل بیکاری این مهاجرین است.
استاندار یزد، حاشیه‌های این مهاجرت را معضل میداند اما دلیل گرایش هموطنان مهاجرمان به حاشیه ها را نمی بیند. اینجا هم استاندار بیکاری را نادیده گرفته است.
چهارم:
این دلیل کمی ژورنالیستی است. در ماه‌های اخیر، استاندار یزد و تیم اقتصادی همراه او در معرض شدیدترین انتقادات بوده‌اند. کوشیده‌اند با آرامش و به اصطلاح تغییر موضوع مباحث، از کنار انتقادات مختلف گذر کنند.
نادیده گرفتن بیکاری و مشکلات اقتصادی به عنوان یکی از سه مشکل بزرگ در استان یزد، در همین راستا تعبیر می شود.
به بیان طراحان این شیوه، چه اشکالی دارد به مردم بگوییم مهاجرین و مواد مخدر مشکل اصلی هستند.
آخر
ما استادان پاک کردن صورت مسئله هستیم. گاهی البته هم صورت مسئله را پاک می‌کنیم و هم تخته پاک‌کن را از پنجره بیرون می‌اندازیم.
اگر استاندار یزد علاقه دارد رسانه‌ها از بیکاری و ضعف در حوزه مدیریت اقتصادی و صنعتی استان سخنی نگویند و قرار است با این نگفتن‌ها، مشکلات مردم حل شود، رسانه‌ها، نخواهند گفت. اما باور کنید به اندازه تجربه تاریخ بشر، نه تنها این نگفتن‌ها و تیتر نزدن‌ها، مشکلی را حل نمیکند بلکه برعکس، باعث ایجاد زمینه برای افزایش مشکلات و چند وجهی شدن بحران‌های این بخش می گردد.
دردنیای کنونی دیگر نه میشود واقعیتی را پنهان کرد و نه حقیقتی را انکارشد چرا که سرعت انتقال اخبار وحوادث به شکلی است که امپراطوری‌های رسانه ای نیز در این میدان مغلوب شده اند وامکان‌پذیر نخواهد بود که هر فرد مسئول وغیر مسئولی با وارونه جلوه دادن اخبار و اتفاقات بتواند از پذیرش مسئولیت آن فرار کند.
بیکاری ریشه مهمترین مشکلات استان یزد است. یک ماجرا و مسئله چند وجهی است و حتی ارتباط انکارناپذیری با بحران آب هم دارد.

امید است که لیست سه معضل استان از بیان استاندار اصلاح گرددو بیکاری و ضعف عملکرد مدیریتی بخش اقتصادی استان هم به عنوام بحران و معضل استان دیده شود تا تلاش مضاعفی برای حل آن صورت گیرد. باشد که رستگار شویم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سیدمحمدمدرسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
هییوالذی انشاکم فی الارض لیستعمرکم فیه .
کار جوهره زندگی است.همچنانکه در مقاله مذکور به کوتاهی استدلال وتبیین شده در استان یزد شاخص اول وجمعککننده وچکیده فعالیت موزون در سایر بحشهارا در معیار "کار واشتغال "باید جست برای اینکه یزدی بنا به ایجابات اقلیم وجغرافیا وهم تعالیم وباورهای دینی وارث فرهنگ کار وتلاش است .وعدم توجه به این میراث هویتت یزدی وفراهم نکردن بروز این ظرفیت ونیاز یعنی داشتن کار وزحمت کشیدن ودستیابی به رزق حلال گرفتن جان از یزدی است وعمده فسادها از بیکاری وروزگار به مهمل گذرانی نشات میگیرد. جتی برای مثال موضوع اب که البته مهم است با رسیدگی به موضوع کار تحصیلکردهها یا توسعه اشتغال علمی در موارد نحوه مصرف اب به صورت بهره ورانه در حوزه کشاورزی که چه مشاغلی میتواند موجب صرفه جویی دراب وکشت وکار کم ابخواه شود یا در انواع صنعت چه رسته کارهایی را تشویق ودنبال کنیم که موجب کاهش مصرف اب در ان صنعت بگردد وهمچنین چه مشاغلی را ایحاد کنیم که در سیستم شرب وبهداشت ابریز کمتر ی صورت گیرد . مقصود اینکه حتی مساله اب را میتوان در رابطه با کار واشتغال دید. جالا گیرم اب باشد وتامین گردد ولی کار نباشد وسرمایه گذاری برای اشتغال وتولید انجام نیابد اب که نه کار روز نه نان شب میشود. در جدیث داریم که بر گذری جوانی با قامت سرو وزیبا دیده باشند از او به تحسین وخوشی یاد کردند ولی چندگامی بعد که گذر کردند ازشعل وکار او پرسیدند ؟پاسخ شنیدند که بیکار است گفتند از چششم افتاد. میخواهم از این روایت ایده ای که در عمل هم انرا در درازنای مسوولیت کاری لمس کرده ام تاویلی نموده بنویسم کسانیکه در دوره مسئولیت حود برای "کار واشتغال "یزد از ابعاد گوناگون ان کاری نکنند از چشمان ما می افتند ویادگار حوبی از حود باقی نخواهند گذاشت. با تشکر از تابناک یزد که به درستی وحالصانه به زوایای اصلی مشکل یزد نور تابانده تا بلکه بهتر دیده شود.یاد خاطره ای بنمایم رفیقی داشتم استاد روانشناسی دانشگاه یزد بود خدای اورا رحمت کند این اواخر عمر دفتر مشاورت زده بود وبا مجوعه ای از همکاران رفع افسردگی میکردند. جالبست که بخشی از مراجعان یزدی پدر وحتی مادر ی بودند که فرزندشان بیکار بود وکار نداشت!که در مقایسه با دیگر شهرها واستانها این حساسیت بسیار قابل توجه است. امیدوارم که این مایه حیات وامید در زندگی بویژه برای جوانان وعلی الخصوص دانش اموحتگان یزدی بهتر شناخته شده وهرکاری از دست هرکس بهراندازه برمیاید انجام دهد وخشنودی خلق وخالق نصیبش گردد. حال که این مقاله مرا به این نوشتن انگیزه داد یاداوری میکنم که نوع این تذکر به مسولان دوره قبل استانداری داده شد چندان به گوش نگرفتند که این وضعیت برای یزدی که در اغاز انقلاب با حدود دوونیم درصد بیکاری تحویل گرفته ایم شایسته وزیبنده نیست که در چهل سالگی بگوییم از جد میانگین کشوری گذشته وچند پله هم پایین افتاده وبه 15.4 درصد رسیده ودر رابطه با بیکاری دانشاموختگان هم در ردیف پایین کشوری در ردیفهای چار یا پنج از اخر باشد!
همچنانکه در جلسه یکسال پیش سازمان مدیریت وبرنامه ریزی یزد گفته شد جدول عناصر توسعه یزد که همه موارد را میتوان تحت ان جدولبندی واولویتبندی نمود بشرح زیرمیباشد:
اول---کار وشتغال
دوم----اب
سوم---مهاجرت
که با اخذ حرف اول این سه عنوان که هرکدام زیزسیستمها دارد میشود : "کام: وهرکه دوست دارد کام یزد را شیرین نماید شایسته مینماید که رروی برنامه کام یزد بهتر کار کند..
دوستانی که میخواهند از نظر مبانی ارزش کار واهمیت ایده ئولوژیکی انهم پی ببرند میتوانند به بخشهای نخستین کتاب انقلاب تکاملی اسلام نوشته جلال الدین فارسی مراجعه نمایند.
سیدمحمدمدرسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
هییوالذی انشاکم فی الارض لیستعمرکم فیه .
کار جوهره زندگی است.همچنانکه در مقاله مذکور به کوتاهی استدلال وتبیین شده در استان یزد شاخص اول وجمعککننده وچکیده فعالیت موزون در سایر بحشهارا در معیار "کار واشتغال "باید جست برای اینکه یزدی بنا به ایجابات اقلیم وجغرافیا وهم تعالیم وباورهای دینی وارث فرهنگ کار وتلاش است .وعدم توجه به این میراث هویتت یزدی وفراهم نکردن بروز این ظرفیت ونیاز یعنی داشتن کار وزحمت کشیدن ودستیابی به رزق حلال گرفتن جان از یزدی است وعمده فسادها از بیکاری وروزگار به مهمل گذرانی نشات میگیرد. جتی برای مثال موضوع اب که البته مهم است با رسیدگی به موضوع کار تحصیلکردهها یا توسعه اشتغال علمی در موارد نحوه مصرف اب به صورت بهره ورانه در حوزه کشاورزی که چه مشاغلی میتواند موجب صرفه جویی دراب وکشت وکار کم ابخواه شود یا در انواع صنعت چه رسته کارهایی را تشویق ودنبال کنیم که موجب کاهش مصرف اب در ان صنعت بگردد وهمچنین چه مشاغلی را ایحاد کنیم که در سیستم شرب وبهداشت ابریز کمتر ی صورت گیرد . مقصود اینکه حتی مساله اب را میتوان در رابطه با کار واشتغال دید. جالا گیرم اب باشد وتامین گردد ولی کار نباشد وسرمایه گذاری برای اشتغال وتولید انجام نیابد اب که نه کار روز نه نان شب میشود. در جدیث داریم که بر گذری جوانی با قامت سرو وزیبا دیده باشند از او به تحسین وخوشی یاد کردند ولی چندگامی بعد که گذر کردند ازشعل وکار او پرسیدند ؟پاسخ شنیدند که بیکار است گفتند از چششم افتاد. میخواهم از این روایت ایده ای که در عمل هم انرا در درازنای مسوولیت کاری لمس کرده ام تاویلی نموده بنویسم کسانیکه در دوره مسئولیت حود برای "کار واشتغال "یزد از ابعاد گوناگون ان کاری نکنند از چشمان ما می افتند ویادگار حوبی از حود باقی نخواهند گذاشت. با تشکر از تابناک یزد که به درستی وحالصانه به زوایای اصلی مشکل یزد نور تابانده تا بلکه بهتر دیده شود.یاد خاطره ای بنمایم رفیقی داشتم استاد روانشناسی دانشگاه یزد بود خدای اورا رحمت کند این اواخر عمر دفتر مشاورت زده بود وبا مجوعه ای از همکاران رفع افسردگی میکردند. جالبست که بخشی از مراجعان یزدی پدر وحتی مادر ی بودند که فرزندشان بیکار بود وکار نداشت!که در مقایسه با دیگر شهرها واستانها این حساسیت بسیار قابل توجه است. امیدوارم که این مایه حیات وامید در زندگی بویژه برای جوانان وعلی الخصوص دانش اموحتگان یزدی بهتر شناخته شده وهرکاری از دست هرکس بهراندازه برمیاید انجام دهد وخشنودی خلق وخالق نصیبش گردد. حال که این مقاله مرا به این نوشتن انگیزه داد یاداوری میکنم که نوع این تذکر به مسولان دوره قبل استانداری داده شد چندان به گوش نگرفتند که این وضعیت برای یزدی که در اغاز انقلاب با حدود دوونیم درصد بیکاری تحویل گرفته ایم شایسته وزیبنده نیست که در چهل سالگی بگوییم از جد میانگین کشوری گذشته وچند پله هم پایین افتاده وبه 15.4 درصد رسیده ودر رابطه با بیکاری دانشاموختگان هم در ردیف پایین کشوری در ردیفهای چار یا پنج از اخر باشد!
همچنانکه در جلسه یکسال پیش سازمان مدیریت وبرنامه ریزی یزد گفته شد جدول عناصر توسعه یزد که همه موارد را میتوان تحت ان جدولبندی واولویتبندی نمود بشرح زیرمیباشد:
اول---کار وشتغال
دوم----اب
سوم---مهاجرت
که با اخذ حرف اول این سه عنوان که هرکدام زیزسیستمها دارد میشود : "کام: وهرکه دوست دارد کام یزد را شیرین نماید شایسته مینماید که رروی برنامه کام یزد بهتر کار کند..
دوستانی که میخواهند از نظر مبانی ارزش کار واهمیت ایده ئولوژیکی انهم پی ببرند میتوانند به بخشهای نخستین کتاب انقلاب تکاملی اسلام نوشته جلال الدین فارسی مراجعه نمایند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار