از زمانی که اتومبیل‌ها پا به عرصه وجود نهاده‌اند، برخوردها نیز میان آنها وجود داشته و شاید شناسایی اولین راننده بی‌ملاحظه اندکی سخت و گیج‌کننده باشد البته «اولین‌»‌های متفاوتی در رابطه با تصادف اتومبیل‌ ها وجود دارد و بر این اساس، دست‌اندرکاران Jalopnik تصمیم گرفته‌اند برای روشن شدن موضوع، گزارشی از اولین تصادف‌ های اتومبیل در دنیا ارائه دهند که در ادامه مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۶۵۳۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸ 23 September 2018

به گزارش تابناک یزد، برخی اتفاقات در طول تاریخ موجب تغییر طبیعت اتومبیل‌ها شده‌اند. از دست دادن جان افراد و خسارت‌های فراوان، همگی باعث شده‌اند که ما امروزه این ماشین‌های خطرناک را به ابزارهایی مطمئن‌تر تبدیل کنیم.

گاهی اوقات لازم است که به شکلی سخت و دردناک، از اتفاقات درس بگیریم.

۱۸۳۴: انفجار کالسکه بخار جان اسکات راسل در اولین خرابکاری صنعت اتومبیل

در حالی که ماری وارد (Mary Ward) معمولاً به عنوان اولین قربانی اتومبیل‌ها شناخته می‌شود، امّا این واقعه برای کالسکه بخار جان اسکات راسل، سال‌ها پیش از مرگ خانم «وارد» اتفاف افتاده است.

در سال‌های قبل از قرن نوزدهم میلادی، وسایل نقلیه لزوماً همگی با پیشرانه احتراق داخلی یا الکتریکی نبودند و تا قبل از اینکه کارل بنز (Karl Benz) اتومبیلش را به جهان معرفی کند، مردم از پیشرانه بخار برای حمل‌ونقل استفاده می‌کردند. این ماشین‌های عجیب و غریب، البته اساس نمونه‌های اولیه اتومبیل را تشکیل می‌دادند.

شخصی به نام جان اسکات راسل (John Scott Russell) یک کالسکه بخار را می‌راند که آتش گرفت. این اتفاق باعث شد تا جان ۴ انسان از دست برود و «راسل» نیز مجبور شد تا «کسب‌وکار» خود را تعطیل کند.

در آن زمان تقاضا برای یک وسیله نقلیه چهار چرخ که دارای پیشرانه باشد، رو به گسترش بود. گفته می‌شد که دست‌هایی در این اتفاق دخیل بوده‌اند؛ اینکه برخی از «معترضان به اتومبیل‌ها» تکه‌هایی نوک‌تیز فلزی در مسیر جاده پهن کرده‌اند تا موتور بخار سوراخ شده و منفجر شود.

۱۸۶۹: اولین تصادف اتومبیل منجر به مرگ

حالا به مرگ دانشمند مشهور، خانم «ماری وارد» می‌رسیم. «وارد» در حالی که سعی داشت اولین قدم‌ها را در مورد دانش «میکروسکوپی» بردارد و کتاب در این زمینه بنویسد، به خاطر مرگ عجیبش در دنیا مشهور شد. وسیله نقلیه بخار «وارد» در حالی که لرزان و بی‌ثبات در جاده به پیش می‌رفت، نتوانست از روی یک مانع فلزی عبور کند و آتش گرفت.

در همین حال، اتومبیل منحرف گردید و در روزگاری که خبری از کمربند ایمنی نبود، خانم «وارد» به بیرون پرتاب شد و بعداً به علت شکستگی گردن فوت کرد.

هیچ‌کس واقعاً از مرگ «ماری وارد» به عنوان اولین قربانی اتومبیل مطمئن نیست؛ چرا که قبلاً نیز چهار نفر در اثر سانحه ماشین بخار «راسل» جان خود را از دست‌ داده بودند. شاید این واقعه از آن جهت غم‌انگیز باشد که در آن، یک خانم برجسته که در آستانه برخی کشفیات مهم علمی بوده، کشته شده است.

در هر صورت، این اتفاق باعث شد که نظر خیلی‌ها نسبت به موتورهای بخار تغییر کند و دیگر این پیشرانه‌ها به عنوان ایمن‌ترین گزینه برای حمل‌ونقل تلقی نشوند. همچنین شاید بهتر بود که برخی امکانات ایمنی به وسایل نقلیه اضافه گردد.

۱۸۹۱: اولین تصادف بدون تلفات جانی در یک خودرو با پیشرانه بنزینی

اوهایو هیچگاه به عنوان خانه اتومبیل مطرح نبوده و این تعریف بیشتر مختص به شهر «دیترویت» است. امّا «کلیولند» و نواحی اطرافش، در گذشته، محلی برای پرورش برخی ذهن‌های خلاق بوده‌اند.

یکی از این ذهن‌های خلاق، جیمز ویلیام لمبرت (James William Lambert) بوده است. این مخترع، سهم زیادی در توسعه دنیای اتومبیل در سال‌های آخر قرن نوزدهم میلادی داشته و بیش از ۶۰۰ اختراع را در این زمینه به ثبت رسانده است البته تمام این اختراعات در عرصه اتومبیل نبوده‌اند، ولی در هر صورت، نبوغ «لمبرت» را نشان داده‌اند.

در یکی از روزهای سال ۱۸۹۱ میلادی، «لمبرت» خودروی تک‌سیلندر بنزینی جدیدی را که خودش را طراحی کرده بود، برای نمایش به نزد دوستش جیمز اسوولند (James Swoveland) برد.

آنها رانندگی رانندگی فوق‌العاده‌ای را پشت‌سر گذاشتند تا اینکه به ریشه یک درخت برخورد کردند. اینکه این ریشه درخت در چه مسیری بر سر راهشان قرار گرفته بود، چندان مشخص نیست، امّا در هر صورت، خودروی «لمبرت» کنترلش را از دست داد و به یک پایه مخصوص بستن اسب‌ها برخورد کرد.

این خودرو احتمالاً سرعت زیادی نداشته؛ چرا که «لمبرت» و «اسوولند» تنها خراش‌های جزئی برداشته بودند.

۱۸۹۶: اولین برخورد یک دوچرخه با خودرو در شهر نیویورک

هر کسی که در یک شهر بزرگ زندگی می‌کند، حتماً حداقل یک بار در یکی از طرفین ماجرای برخورد یک دوچرخه با یک خودرو حضور داشته است. در واقع، این موضوع به همان سال‌های آغاز عصر اتومبیل‌ها برمی‌گردد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پدال، به سال ۱۸۹۶ که برگردیم، هنری ولز (Henry Wells) را می‌بینیم که در حال راندن یک «واگن بدون اسب» در یک سری مسابقات «واگن‌های بدون‌اسب» است! طبیعتاً «ولز» آن‌قدر سریع پیش می‌رفت که کنترل خودرو را از دست داد و شروع به حرکتی زیگزاگ‌مانند کرد؛ تقریباً همان حالتی که در یک پیاده‌رو، یک شخص از روبرو به سمت‌تان می‌آید و شما تلاش می‌کنید که از راست یا چپ بروید و همین تردید، هر دوی شما را در یک تنگنا قرار می‌دهد.

به همین ترتیب، دو‌چرخه‌سواری به نام ابلینگ توماس (Ebeling Thomas) با سردرگمی مواجه شد؛ اینکه این خودرو واقعاً می‌خواهد به راست یا چپ برود بنابراین، وی تنها منتظر ماند تا ببیند که چه اتفاقی می‌افتد البته برخورد رخ داد، امّا کسی جان خود را از دست نداد.

پای «توماس» شکست، «ولز» به دلیل رانندگی بی‌محابا بازداشت شد و یک رقابت جدید در زمینه حمل‌ونقل آغاز گردید.

۱۸۹۹: اولین عابر پیاده که با یک تاکسی الکتریکی تصادف کرد و جان خود را از دست داد

شاید باورش سخت باشد، امّا خودروهای الکتریکی جایگاه مهمی در گذشته داشته‌اند. این خودروها نسبت به همتایان احتراق داخلی، تمیزتر و کم‌سروصداتر بودند، نیازی به استفاده از هندل دستی نداشتند و تعویض دنده در آنها حذف شده بود. با این وجود، هنوز هم می‌توانستند روزهای بدی برای راننده و اتومبیلش ایجاد کنند.

هنری بلیس (Henry Bliss) نام شخصی است که اولین بار این موضوع را تجربه کرد. عبارت‌های متعددی برای توصیف این واقعه منتشر شده، امّا بنابر متن گزارش Smithsonian ، «بلیس» دچار یک «آسیب جدی» شد، به زیر اتومبیل رفت و قربانی یک «تصادف» گردید. در هر صورت، این تصادف که به عنوان یک «قتل غیرعمد» شناخته شد، بعدها تأثیرات خود را در تولید خودروی تولید انبوه خودروسازان در دهه ۱۹۲۰ میلادی گذاشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار