اختصاصی تابناک یزد؛
در حالی سرانه پایین مطالعه در ایران توسط مردم با گرانی قیمت کتاب توجیه می شود که کتابخانه های عمومی در حال ارائه رایگان کتب می باشند.
کد خبر: ۶۵۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 09 September 2018

 

به گزارش تابناک یزد؛ کتاب و کتابخوانی با توجه سرانه مطالعه 13 دقیقه ای در ایران از مهمترین دغدغه هایی است که امروزه از گوشه و کنار کشور توسط مردم، مسئولان، فعالان فرهنگی و کارشناسان متعدد مطرح می شود.
محمدعلی طالبی معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری یزد با اشاره به اهمیت کتابخوانی بیان داشت: افزایش نرخ سرانه کتابخوانی از جمله عواملی به شمار می رود که می تواند توسعه اجتماعی کشور را تقویت و تعالی بخشد.
وی در ادامه افزود: جایگاه رویکرد مطالعه و کتابخوانی ضرورتی مهم در سبد فرهنگی تک تک افراد جامعه است و تقویت آن با رشد اثرگذار نهادهای مختلف اجتماعی در موضوعات متنوع همراه است.
اما شرایط مطالعه به نحوی در ایران وضعیت بحرانی خود را طی می کند که حتی بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان تنها برای رفع تکلیف به مطالعات درسی خود می پردازند و میل چندانی به مطالعه کتب غیر درسی یا حتی روزنامه ها ندارند.
علیرغم دلایل متعددی که برای این سرانه پایین مطالعه در ایران عنوان شده است؛ قیمت کتاب یکی از جدی ترین مشکلاتی است که جامعه هدف آن را به عنوان عدم استقبال شایسته از کتاب بیان می کند. دلیلی که سبب شده است بعضا کتاب به طور کلی از سبد فرهنگی خانواده های ایرانی حذف شود و جای خالی آن به جد احساس شود.
اما ادعای گرانی کتاب توسط مسئولان مربوطه این کالای فرهنگی رد می شود به نحوی که سیدباقر میرعبداللهی مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوردر آئین اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی در یزد پیرامون این مهم بیان داشت: این که گفته می‌شود کتاب کالای گرانی است و در دسترس افراد نیست را نهاد کتابخانه‌های عمومی به صورت کامل رد کرده و در تمام کتابخانه‌های ما کتاب‌های عمومی در دسترس افراد است و می‌توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند.
هادی حکیمیان یکی از نویسندگان مطرح استان یزد نیز در گفت و گو با تابناک یزد با انتقاد از سطح پایین مطالعه در استان، اظهار داشت: گفته می شود که کتاب از نرخ بالایی برخوردار است اما همچنان نیز نرخ این کالای فرهنگی از بسیاری از نیازهای زندگی خانواده ها کمتر است ضمن آنکه از ارزش بالاتری نسبت به بخش عمده ای از نیازی انسانی بهره می برد.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت کتابخانه های عمومی در سطح کشور؛ تصریح کرد: درحال حاضر با نسلی مواجه هستیم که حتی کتاب رایگان را نیز مطالعه نمی کنند و مشکل سرانه پایین مطالعه اساسی تر از بهانه هایی چون قیمت کتاب می باشد.
کتابخانه های عمومی یکی از مهمترین بسترهایی می باشند که علاوه ایجاد فرصت مطالعه در محیطی ارام، ارائه کننده کتاب به صورت رایگان هستند. این نهاد از چنان اهمیتی برخوردار است که در سند چشم انداز ۱۴۰۴ بخشی به تجهیز و ارتقا کتابخانه های عمومی اختصاص داده شده است.
مطابق سند چشم انداز سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی ایران تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی، باید به ۲۰ میلیون نفر برسد. این درحالی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تعداد اعضای کتابخانه‌های سراسر ایران را حدود یک دهم آن برآورد کرده اند یعنی هم اکنون فقط دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کتابخانه‌های کشور عضویت دارند.
اگر یکی از جدی ترین مشکلات حال حاضر کشور در عرصه کتاب و کتابخوانی؛ گرانی کتاب است؛ این مهم با وجود کتابخانه ها به جد رد می شود.
هرچند عدم استقبال شایسته از کتابخانه های عمومی سطح کشور خود نیازمند بررسی و تحلیل دقیق مشکلات این کتابخانه ها می باشد اما به نظر می رسد فرهنگ سازی این مهم در سطح جامعه باید با شرایط مطلوب تری ارائه و کتاب و کتابخوانی توسط مسئولان به عنوان کالای اصلی سبد زندگی تلقی شود تا بدین گونه شاهد سرانه پایین مطالعه در کشور نباشیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار