اختصاصی تابناک یزد؛
رشد شهرنشینی و توسعه فضاهای شهری سبب کاهش کیفیت زندگی با کاسته شدن فضای سبز در شهرها شده است که این مهم سبب در دستور کار قرارگرفتن افزایش پارک توسط شهرداری یزد شده است.
کد خبر: ۶۵۳۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵ 10 September 2018

 به گزارش تابناک یزد؛ رشد شهرنشینی و تبدیل فضاها به مناطق مسکونی یا بافت شهری و تخریب مزارع، طبیعت، کوه ها و فضا های اکولوژیکی سبب کاهش کیفیت زندگی انسان ها در شهرها به وسیه نمود محیط های مصنوعی شده است.
فضاهای سبز شهری به ویژه پارک ها می تواند شاخص کیفیت زندگی در شهرها را بالا برده و هرچند کم اما پیوند میان انسان و محیط زیست را مجددا احیا کند.
این فضاهای سبز ضمن آنکه در سلامت محیط، هوای سالم، تلطیف دما و هوا نقش به شدت قابل تامل و موثری دارد؛ می تواند روح زنده ای را به شهر دمیده و دگر بار نشاط قابل توجهی را برای شهروندان به ارمغان آورد.
کارکرد تفریحی، بهداشتی، ارتباطی، آموزشی و اجتماعی پارک ها خود نیز از عواملی می باشد که می تواند بر کیفیت زندگی انسان ها و رونق شهری بیفزاید.
بر همین اساس است که در کشورهای پیشرفته مکان یابی و طراحی پارک و فضاهای سبز به عنوان یکی از مهمترین چشم اندازهای بلند مدت و کوتاه مدت شهری قلمداد شده و عمده بودجه های شهرداری ها را به خود اختصاص داده است؛ مهمی که شهرجهانی یزد از بی توجهی به آن رنج می برد.
شهر یزد با توجه به قرار گیری در بحران آب و خشکسالی های متوالی و البته سیاست های اشتباه مسئولان وقت در فراهم آوری این فضای سبز شهری در مقایسه با سایر شهرهای کشور نتوانسته است فضایی شایسته و مطلوب را جهت استفاده شهروندان فراهم آورد به نحوی که فضای سبز میدان های یزد در میان آلودگی صوتی و هوایی با تمامی خطرات عبور خودروها به اماکنی جهت تفریح و استراحت چندساعته شهروندان این شهر قلمداد و شناخته می شوند که علاوه بر زشت جلوه دادن فضای این شهرجهانی، متاسفانه با حوادثی چون تصادف، کام شهروندان این شهر را نیز تلخ ساخته است.
فضاهای سبز شهری به عنوان جزء ضروری و لایفنک پیکره یگانه شهرها در متابویلسم آنها نقس اساسی را دارا می باشد که کمبود آنها می تواند اختلالات جدی را در حیات شهرها به وجود آورد و شرایط زیست محیطی، اجتماعی، تفریحی، اقتصادی، فیزیکی و …شهر را تحت الشعاع خود قرار دهد.

مهدی جمالی نژاد شهردار یزد در گفت و گو با تابناک یزد با اشاره اهمیت فضای سبز شهری، پیرامون تعداد پارک ها در شهر یزد بیان داشت: تعداد کل پارک های سطح شهر با احتساب کلیه فضاهای سبز درون محله ای 240 مورد بوده که بزرگترین آن پارک کوهستان به وسعت 30 هکتار می باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: در 99 پارک سطح شهر وسایل بازی کودکان متناسب با مساحت و تعداد مراجعه کننده وجود دارد.
شهردار یزد با اشاره به تنها پارک شهر بازی یزد؛ اظهار داشت: شهر یزد دارای یک شهر بازی تخصصی و ۸ پارک نیز با وسایل شهربازی با کمک بخش خصوصی تجهیز شده اند .
جمالی نژاد با بیان اینکه تقریبا 50 میلیارد ریال در پارک شهر شادی سرمایه گذاری بخش خصوصی داشته ایم؛ عنوان کرد: پارک های کوهستان، بزرگ شهر(مارکار)، شهدا، غدیر، آزادگان، شهدای هفتم تیر، مهرآوران و آزادشهر نیز دارای وسایل شهر بازی با سرمایه گذاری بخش خصوصی می باشند.
شهردار یزد با بیان کمبود پارک ها در فضای شهری یزد، از احداث بیش از 19 پارک در شهر شهر یزد خبر داد و تصریح کرد: احداث این پارک ها در مناطق 3، 4 و 5 در دستور کار شهرداری یزد قرار گرفته است ضمن آنکه تعداد 16 پارک در مناطق 5 گانه شهری نیز در حال باز پیرایی می باشند.
وی با اعلام اینکه بیش از 15 میلیارد ریال جهت تجهیز پارک های سطح شهر یزد اختصاص داده شده است؛ افزود: جهت خرید و نصب وسایل ورزشی مبلغ ۸ میلیارد ریال، جهت اصلاح روشنایی مبلغ ۱۸ میلیارد ریال، جهت تجهیز مبلمان پارک ها ۸ میلیارد ریال و جهت تجهیز و احداث آبنما و مه پاش 12 میلیارد ریال نیز در نظر گرفته شده است.
جمالی نژاد با اشاره به طرح عظیم احداث اکو پارک در یزد؛ اظهار داشت: اکو پارک کویر می‌تواند بسیاری از کمبودهای استان را در زمینه‌های فضای فرهنگی برطرف کند و از نظر کاربردی بسیار کارآمد باشد. طراحی و احداث این اکو پارک در بلوار نصر با مساحت کل ۳۲۵ هکتار با هزینه هزار میلیارد تومان در چندین فاز مختلف در دستور کار شهرداری یزد است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طراحی و احداث پارک دوچرخه ها کنار پل شهید تقوی بوده و طراحی و باز پیرایی پارک وحشی بافقی نیز دیگر پروژه های شاخص شهرداری یزد در عرصه فضاهای سبز شهری می باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار