عضو اتاق بازرگانی به جام جم آنلاین گفت:
روند روبه رشد ورود تجار و گردشگران عراقی به بازار ایران بخصوص در استان خوزستان اگرچه منافع اقتصادی قابل توجهی برای کشورمان ایجاد کرده؛ اما با توجه به برخی موارد مطرح شده و نوسان‌های اقتصادی ایران اما و اگرهایی را نیز با خود به ارمغان آورده است.
کد خبر: ۶۵۳۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ 11 September 2018

به گزارش تابناک یزد، برخی فعالان اقتصادی در این منطقه معتقدند، شرایط ایجاد شده اگر مدیریت شده نباشد، می‌تواند مشکلاتی در بازار منطقه‌ای ایجاد کند و اگر بتوانیم مدیریت دقیقی از تقاضای عراقی‌ها داشته باشیم، استفاده حداکثری برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

علی‌نادب، عضو اتاق بازرگانی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: رشد یکباره ورود گردشگران و تجار عراقی به بازار ایران هرچند دستاورد بسیار مناسبی برای اقتصاد خوزستانی‌ها است، اما به دلیل نبود برنامه‌های منسجم در این زمینه از قبل باعث برخی مقاومت‌ها نیز در میان مردم این منطقه شده است.

نادب در ادامه افزود: افزایش نرخ ارز طی ماه‌ های اخیر مدتی است شرایطی ایجاد کرده که خریدارانی از عراق، ترکیه، آذربایجان به بازارچه‌های مرزی ایران وارد شده‌اند تا بتوانند خریدهای مناسبی از کالاهای کشورمان داشته باشند، درحالی که نباید فراموش کنیم باید از این شرایط مدیریت شده استفاده بهینه داشته باشیم نه اینکه در جریان هجوم خریداران به منافع زودگذر بیاندیشیم.

این فعال بازار عراق تصریح کرد: امروز صحبت از افزایش صادرات غیرنفتی است و بسیاری از برنامه‌های دولت در این زمینه اجرایی شده به همین دلیل می‌بایست با ایجاد پایگاه‌ها اطلاعاتی دقیق از تقاضاهای ایجاد شده در بازارچه‌های مرزی یا مناطق آزاد شرایط حضور تمام تولیدکنندگان ایرانی برای پاسخگویی به تقاضای خارجی فراهم شود تا شاهد تثبیت منافع ایجاد شده در بلند مدت باشیم.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی رایزنان بازرگانی ایران در بازارهای هدف مثل عراق وظیفه‌ سنگینی برعهده دارند تا بتوانند از این تقاضای ایجاد شده در بازارچه‌های مرزی بگونه‌ای استفاده کنند که اطلاعات و تقاضای تجار عراقی را به سمت بازار تولید داخل ایران هدایت کنند تا صنعت‌گران و تولیدکنندگان بتوانند مستقیم وارد مذاکره با آنها شده و درنهایت رونق اقتصادی را در این شرایط تجربه کنند.

این فعال اقتصادی معتقد است ورود تجار عراقی و گردشگران این کشور به منطقه اروند واقعیتی انکار ناپذیر از موقعیت و توانمندی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است که باید براساس نقش راه دقیق، اصولی و علمی از آن استفاده کنیم، در غیر این صورت معضل خام فروشی و ارزش افزوده پایین در میان دوره به زیان اقتصاد کشورمان خواهد شد.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان ایران در بازارهای هدف کمبود اطلاعات و عدم دانش صادراتی است، درحالی که کشورهای موفق در زمینه صادرات مثل چین با ایجاد مراکز اطلاعاتی بگونه‌ای تلاش می‌کنند که تولید کننده چینی تنها به فکر تولید کردن باشد و بازاریابی صادراتی و همچنین انجام امور تجاری مربوط به سایر شرکت‌ها خواهد بود، اما در ایران چنین امکانی نیست و اغلب تولیدکنندگان اصلا اطلاعاتی در زمینه قوانین صادراتی و نیاز بازار هدفشان ندارند.

به گفته این فعال اقتصادی در بازار عراق، این کشور امروز درگیر کمبود شدید برق است و بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی در بخش‌های مختلف درحال تولید محصولات کم مصرف از نظر انرژی برق هستند ولی واقعا چند درصد از این محصولات که برخی از آنها بدون رقیب خارجی هستند در این بازار معرفی شده‌اند؟ این درحالی است که ورود گردشگران عراقی به بازارچه مرزی کشورمان را یک موفقیت بزرگ می‌دانیم.

وی در ادامه تأکید کرد: متأسفانه درحالی‌که ورود گسترده گردشگران و تجار عراقی به منطقه آزاد اروند بعضاً کمبودهایی در تأمین کالاها ایجاد کرده است، می‌بینم تولیدکننده همان کالا مثلاً در استان خراسان رضوی هیچ اطلاعی از این بازار بالقوه نداشته و دست‌به‌گریبان فروش کالاهای موجود انبار خود است. به همین دلیل است که از مسئولان می‌خواهیم از این تقاضا به نفع رونق تولید و اشتغال سایر استان‌ها استفاده کنند.

نادب به خبرنگار ما گفت: امروز با توجه به ورود گسترده گردشگران و تجار عراقی به منطقه آزاد اروند مسئولان و سیاست‌گذاران اقتصادی باید به‌سرعت وارد عمل شوند تا دلیل این افزایش تقاضا را بررسی کنند و این تقاضا را در سایر نقاط ایران نیز برای عراقی‌ها ایجاد کنند. به‌عنوان‌مثال در زمینه گردشگری، درمانی یا مواردی ازاین‌دست می‌توانیم اروند را یک پایلوت قرار دهیم نه اینکه تنها به همین نقطه فکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصولاً تجارت جاده‌ای دوطرفه است اظهار کرد: در شرایط فعلی دائم به دنبال این نکته هستیم که چطور کالای بیشتری به عراقی‌ها بفروشیم. درحالی‌که تجارت جاده‌ای دوطرفه است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در شرایط تحریم و کارشکنی آمریکا علیه اقتصاد کشورمان نیازهای خودمان را از این طریق تأمین کنیم و مسئولان عراقی خودشان هم تسهیلات ویژه‌ای برای توسعه ارتباطات اقتصادی با ایران ارائه کنند نه اینکه بعضاً تعرفه‌ها یا دستورالعمل‌هایی برای ورود کالاهای ایرانی صادر کنند.

این فعال اقتصادی در ادامه افزود: سبد خرید عراقی‌ها در منطقه آزاد اروند کاملاً قابلیت رصد و ثبت در پایگاه‌های اطلاعاتی را دارد و ازآنجاکه سهم صادرات مواد غذایی در این تقاضا بسیار بالاست از همین امروز مسئولان می‌توانند مدیریت صادراتی ایجاد کنند تا کالاهای مازاد ما بخصوص در بخش کشاورزی به عراقی‌ها عرضه شود و در مقابل آن نیازها یا کمبودهای همین بخش وارد کشورمان بشود که شاخص‌ترین آن را می‌توان صادرات سیب‌درختی در مقابل واردات موز یا سایر اقلام خوراکی دانست.

نادب تصریح کرد: به‌طورکلی امروز با توجه به شرایط اقتصادی نباید به‌جای اینکه اصل موضوع را بررسی کنیم به حاشیه رانده شویم، ازاین‌رو با در نظر گرفتن توانمندی‌های داخلی و همچنین تقاضا و توانمندی‌های طرف عراقی می‌توانیم ارتباط بسیار دقیق و حساب‌شده تجاری با این بازار ایجاد کنیم و نهایتاً در جنگ اقتصادی فعلی پیروزی میدان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار