گردشگري ايران در حالي براي ارتقاي جايگاه خود در اين صنعت جهاني تلاش مي‌كند كه زيرساخت‌ها و خدمات اين حوزه هرچند كه ايده‌ال اعلام مي‌شود اما با استاندادهاي جهاني فاصله دارد.
کد خبر: ۶۵۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 11 September 2018

 ايران به دليل برخورداري از ظرفيت‌هاي گردشگري متنوع اعم از ابنیه تاریخی و مذهبی، برخورداری از صنایع دستی، جاذبه‌های طبیعی و تنوع اقلیمی، گردشگری سلامت، نمایشگاه‌ها و همایش‌ها، یکی از کشورهای سرآمد و مطرح در صنعت گردشگری دنیاست.

البته هرچند زيرساخت‌ها و خدمات صنعت گردشگری كشورمان از جمله حمل و نقل، هتل ‎ ها و مراكز اقامتي و خدماتي تاکنون پاسخگوی نیازهای اين حوزه بوده ولي ارتقاي گردشگري ايران نیازمند توسعه و نوسازی اين زيرساخت‌هاست.

استانداردسازي زيرساخت‌ها و خدمات گردشگري يكي از اقدامات موثر در جهت توسعه يافتگي گردشگري كشورمان است؛ هر چند كه علي‌‌رغم فاصله داشتن از استانداردهاي جهاني، هنوز هم گردشگري ايران در سطح ايده‌آلي به گردشگران خدمات ارائه مي‌كند.

يك سال از جهاني شدن بافت تاريخي يزد كه به عنوان اولين شهر خشتی دنیا و دومین شهر تاریخی جهان بعد از ونیز ایتالیا شهره است، مي‌گذرد و اين رويداد نقش موثري در قرار گرفتن اين ديار كهن در كانون توجه جهانيان ايفا كرد ولي برخي خدمات ارائه شده در اين شهر جهاني متناسب با استانداردهاي جهاني نيست.

لزوم ثبات در ارائه خدمات باكيفيت گردشگري

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در اين مورد مي‌گويد: صنعت گردشگري دارای استانداردهای تعریف شده‌ای در سطح جهان است اما گردشگری ایران با این استانداردها فاصله زیادی دارد .

وی با تاكيد بر اين كه خدمات ارائه شده در صنعت گردشگری ایران با وجود فاصله از استانداردهای جهانی در وضعیت ایده‌آلی قرار دارد، تصریح مي‌كند: هر چند خدمات ارائه شده در تمام ابعاد صنعت گردشگری كشورمان شامل هتل‌ها، خدمات گردشگری و حمل و نقل در مجموعه تعاريف استاندارد جهانی نمی‌گنجد اما متناسب با استانداردهای ملی و داخلی، صنعت گردشگری کشور وضعیت خوبی دارد .

این مسئول با اشاره به تشکیل شورایی متشكل از مجموعه‌داران و هتل‌داران سه راس مثلث طلايي گردشگری ایران شامل استان‌هاي يزد، اصفهان و فارس در همين راستا، خاطرنشان مي‌كند: در قالب اين شبكه سعي شده تا خدمات یکسان و استانداردي و حتي در سطح بالاتري از سایر استان ‎ ها به گردشگران ارائه شود.

وی در مقوله استانداردسازي خدمات گردشگري، تاكيد مي‌كند: سطح کیفی خدمات گردشگري در كشورمان باید به گونه‌ای باشند که متاثر از نوسانات اقتصادی مانند کاهش تعداد مسافر و گردشگر قرار نگيرد.

فاطمی در مورد نحوه صحیح ارتقای سطح کیفی خدمات در حوزه گردشگری، مي‌گويد: مجموعه‌داران و هتل‌داران باید با مدیریت صحیح منابع انسانی و برنامه‌ریزی در حوزه ارائه خدمات با‌کیفیت‌تر، ضمن ایجاد ثبات در برنامه‌هاي خود، در راستاي رشد اين صنعت گام بردارند.

وی در اين باره تصريح مي‌كند: بر همين اساس، هرگونه تعدیل و کاستن از تعداد نیروها در زمینه ‎ های مختلف صنعت گردشگری منجر به کاستن از سرعت گام برداشتن به سمت استاندارد جهانی این صنعت مي‌شود و ممکن است حتی روند عقب‌گرد به حركت اين صنعت در كشورمان بدهد.

شهر جهانی در مسیر استانداردسازی خدمات

«محمدحسين ماجدی اردکانی» مدیر کل استاندارد استان يزد به عنوان متولي استانداردسازي خدمات در مورد اقدامات صورت گرفته براي استانداردسازي خدمات صنعت گردشگري يزد،مي‌گويد: سعي داريم با استاندارد‌سازی خدمات حوزه گردشگري به ويژه پس رويداد جهانی شدن یزد، انتظار مردم و گردشگران در دريافت خدمات و سرویس‌هاي گردشگري را ارتقاء بخشيم.

وی با اشاره به ارائه گواهي استاندارد خدمات گردشگري به صورت تشویقی، در مورد شاخص‌های اين استانداردسازی، بیان مي‌كند: نوع اماكن ارائه‌دهنده خدمات، مواد اولیه، نحوه مطلوب و بهداشتي خدمات و موارد مشابه ديگر از شاخص‌هایی است که در استاندارد‌سازي خدمات مطرح مي‌شود.

ماجدي با بيان اين كه تمام صنوف اعم از رستوران‌ها و مغازه‌ها می‌توانند مشمول این نوع از استاندارد شوند، در مورد استانداردسازي خدمات مراکز اقامتی نيز مي‌گويد: مراکز اقامتی با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و اداره استاندارد، می‌توانند خدمات خود را استاندارد‌سازي كنند .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار