تحلیل‌ قرار گرفتن یزد جزو هفت استان دارای بالاترین نرخ بیکاری و سه وضعیت «بودجه عمرانی دولت»، «روند سرمایه گذاری بخش خصوصی» و «سرمایه‌گذاری بخش خارجی» نشان می ‎ دهد چشم اندازها به گونه‌ای نیست که شاهد کاهش نرخ بیکاری تا پایان امسال باشیم.
کد خبر: ۶۵۴۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 11 September 2018

با اشاره به ظرفیت‌‎های متعدد انسانی، علمی و پژوهشی استان یزد، انتظار می‌رود که این استان جزو استان‌های سرآمد کشور در بحث اشتغال‌زایی باشد.

متأسفانه در حال حاضر به دلیل عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، یزد نه تنها جزو استانهای برتر کشور در حوزه اشتغالزایی نشده،‌ بلکه با استمرار رشد نرخ بیکاری در ردیف هفت استان اول در افزایش نرخ بیکاری قرار گرفته است.

روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی به دلیل دربرگیری فراوان و تنوع در اجرا از جمله مواردی است که نقش پررنگی در افزایش نرخ بیکاری استان یزد ایفا کرده، به همین دلیل اصلاح این روند باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

«عباس علوی‌راد » رییس دانشگاه آزاد واحد ابرکوه با بیان این‌که آخرین ارقام منتشر شده نرخ بیکاری استان و کشور مربوط به بهار سال 97 است، اظهار کرد: براساس داده‌های منتشر شده در سال جاری، نرخ بیکاری استان یزد به رقم 15.4 درصد رسیده است.

وی با اشاره به این‌که در یک دهه اخیر چنین رقم بی سابقه‌ای در یزد تجربه نشده است، گفت: بسیاری معتقدند که ارقام فصلی نمی‌تواند بیانگر روند کلی یک سال باشد اما آن چیزی که مشخص شده نرخ بیکاری فصلی استان یزد در بهار 97، از معدل کشوری فاصله چشمگیری داشته است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با بیان این‌که یزد جزو هفت استان برتر کشور در بالا بودن نرخ بیکاری در فصل بهار است، خاطرنشان کرد: آخرین نرخ بیکاری سالانه‌ای استان 12.8 درصد را نشان می‌دهد، که مربوط به سال 96 است.

علوی‌راد افزود: با توجه به آمار ارائه شده در سال گذشته، نرخ بیکاری استان یزد فاصله خودش را با نرخ بیکاری کل کشور زیاد کرده است.

وی با اشاره به این‌که کارکرد سیستم اقتصادی استان یزد در ایجاد شغل‌های جدید دچار مشکل است، اظهار کرد: این مشکل‌ها باعث شده اشتغالزایی همانند سال‌های قبل از 1390 در استان اتفاق نیفتد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که مقایسه اخرین ارقام سرمایه گذاری منتشر شده از سوی بانک مرکزی در 9 ماهه اول سال 96 با 9 ماهه سال 95 نشان دهنده رشد منفی آن است، تصریح کرد: این سرمایه گذاری بخش خصوصی روی ساختمان های غیر مسکونی است که ارقام منتشر شده برای کل ساختمان‌ها رشد منفی 18.1 درصدی، برای ساختمان‌های شروع شده رشد منفی 38.4 درصدی و برای ساختمان‌های نیمه تمام نیز رشد منفی 12.9 درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: معنی و مفهوم این آمار رشد منفی ساختمان و بناهایی است که جنبه تولیدی و مولد داشته است.

رییس دانشگاه آزاد ابرکوه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش دولت‌ها در اشتغالزایی اظهار کرد: وقتی بودجه عمومی دولت‌ها را در بعد کلان و منطقه‌ای بررسی می کنیم نتیجه می‌گیریم که بعد استانی، شاخصی تعیین کننده است که با سرمایه گذاری‌های مولد از سوی دولت‌ها می‌توانیم ایجاد اشتغال کنیم.

علوی‌راد افزود: بررسی‌ها در رابطه با سهم بودجه عمرانی دولت در استان‌ها نشان می‌دهد که متاسفانه دولت نیز توان سرمایه‌گذاری لازم را در سال 97 ندارد.

وی با بیان این‌که سهم بودجه عمرانی هر اندازه از کل بودجه کشور بیشتر باشد نشان می‌دهد که دولت به سمت سرمایه‌گذاری مولد حرکت می کند، خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه امسال، سهم استان یزد از بودجه عمرانی حدود 15 درصد تعیین شده و این میزان 1.5 درصد از سهم بودجه عمرانی دولت کمتر است.

علوی‌راد با اشاره به این که سرانه هر یزدی برای بودجه عمرانی در استان یزد در سال 97 حدود 134 هزار تومان است، تصریح کرد: یزد با کسب رتبه 17 در بین سایر استان ها رتبه نامناسبی دارد.

وی اظهار کرد: بررسی این شاخص‌ها گویای این است که دولت به عنوان رکن دوم سرمایه گذاری نمی‌تواند در سال 97 حرکت‌های سرمایه‌گذاری با جنبه مولد داشته باشد تا جلوی روند افزایشی نرخ بیکاری را برای امسال بگیرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت روند سرمایه گذاری بخش خصوصی، روند وضعیت بودجه عمرانی دولت و روند سرمایه گذاری خارجی در استان یزد، تصریح کرد: این وضعیت نشان می‌دهد چشم اندازها به گونه‌ای نیست که نرخ بیکاری استان یزد در پایان سال 97 نسبت به سال 96 کاهشی داشته باشد.

علوی راد در پایان گفت: پیش بینی می‌شود اگر تیم اقتصادی دولت بتواند نرخ بیکاری استان را حدود 12.8 درصد نگه دارد بهترین شرایطی است که می‌توانیم داشته باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار