فرماندار ابرکوه با تبیین آثار مثبت اجرای طرح خاموشی چاه های آب کشاورزی، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده برای حفظ منابع آب موجود امسال نیز طرح 60 روزه خاموشی چاه های کشاورزی در این شهرستان در 2 دوره 30 روزه اجرا می شود.
کد خبر: ۶۵۴۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳ 12 September 2018

محمد کاظمی نسب روز چهارشنبه در بیست و هفتمین نشست شورای حفاظت منابع آب ابرکوه اظهار داشت: مدیریت مصرف آب کشاورزی از سال 93 با اجرای طرح های آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت و در سال 95 با اجرای طرح خاموشی 30 روزه و 45 روزه چاه های کشاورزی و نصب سامانه کنتور هوشمند بر روی چاه ها در دستور کار قرار گرفت.
وی با اعلام موفقیت این طرح در مدیریت منابع آب شهرستان ابرکوه افزود: به دلیل تبعات خشکسالی، ایجاد 36 فروچاله‌ و خشک شدن قنات‌ ها، دشت ابرکوه از دشت‌های ممنوعه کشور بوده و مدیریت آب های زیرزمینی در این شهرستان اجتناب ناپذیر است.
کاظمی نسب اضافه کرد: کاهش بارندگی و روند فزاینده افت سطح آبهای زیرزمینی باعث شده در کنار کم آبی، هجوم آب های شور از کفه ابرکوه به سمت آبخوان ها آغاز شود که شوری و تلخی آب چاه های کشاورزی را دو چندان کرده است.
فرماندار و رئیس شورای حفاظت آب ابرکوه تصریح کرد: با توجه به تداوم کم آبی، کشاورزان بهره وری بهتر از آب را باید مد نظر داشته باشند و با تغییر الگوی کشت، کشت محصولات کم آبخواه و اجرای طرح های آبیاری نوین منابع آب را مدیریت کنند.
وی اضافه کرد: با نصب کنتورهای هوشمند استحصال آب از پنج هزار و 300 لیتر در ثانیه در سال 1394هم اکنون به سه هزار و 500 لیتر در ثانیه رسیده است.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه نیز در این نشست گفت: کشاورزان با نصب کنتور هوشمند و خاموشی چاه های کشاورزی همکاری خوبی در مدیریت برداشت آب داشته اند.
محمد علی شرافت ادامه داد: یکی از راهکارهای مدیریت منابع آب، نصب سامانه های حجمی هوشمند بر روی چاه های کشاورزی است که این طرح با همکاری مدیریت توزیع برق ابرکوه و مشارکت کشاورزان از سال 1393 آغاز شده است .
در این نشست یکی از کشاورزان فراغه بخش مرکزی ابرکوه با بیان اینکه طرح تعادل بخشی آب با اجرای خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی در افزایش آب های زیرزمینی تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: باید زمانی چاه های کشاورزی خاموش شوند که خسارتی به بخش کشاورزی وارد نشود.
خلیل روشن افزود: منابع تامین آب شهرستان ابرکوه در حوضه آبریز شمال استان فارس قرار دارد که به دلیل برداشتهای غیر مجاز از منابع آب در استان فارس، حیات کشاورزی ابرکوه با تهدید روبرو شده است .
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی با حمایت و کمک های بلاعوض دولت سه هزار و 400 هکتار از باغ ها و اراضی زراعی این شهرستان در سال های گذشته به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد.
مهدی غیب الهی ادامه داد: جلوگیری از برداشت های بی رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح ها بوده است.
وی کاهش کشت محصولات کشاورزی پر آبخواه تا30 درصد، اجرای 54 طرح آبیاری نوین در 500 هکتار در سال زراعی جاری، پرداخت تسهیلات بلاعوض به متقاضیان کشت محصول زعفران را از اقداماتی دانست که برای مدیریت مصرف آب انجام شده است .
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرار معاش می کنند.
سطح زیرکشت محصول زراعی و باغی شهرستان ابرکوه 15 هزار هکتار است که سالانه 190 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می شود .
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلو متری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار