رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی دهیاران بخش کهک قم گفت: با پیگیری های این شرکت، بازارچه عرضه محصولات روستاییان در این بخش دایر و زمینه ایجاد فرصت های شغلی جدید برای افراد بومی منطقه در آن فراهم می شود.
کد خبر: ۶۵۵۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹ 15 September 2018

به گزارش تابناک قم،حمید رضا اسماعیلی بیان کرد: زمینی به مساحت یک هکتار برای ایجاد بازارچه دایمی و فصلی و همچنین به منظور ساماندهی دست فروش هایی که در اطراف مسیرهای بخش کهک اقدام به فروش محصولات مورد نظر خود می کنند اختصاص یافته است.

وی افزود: دهیاری های منطقه می توانند در این بازارچه سهام دار باشند و در آن نسبت به عرضه محصولات افراد بومی خود اقدام کنند که این مساله نقش مهمی در خودکفایی مالی دهیاری ها و مردم ساکن بخش خواهد داشت.

وی ادامه داد: از سال 93 راه اندازی این بازارچه مطرح شد و شرکت تعاونی دهیاران بخش کهک به دنبال کسب مجوزهای لازم برای احداث آن بوده است، چرا که این بازارچه هم می تواند نماد توانمندی اقتصادی روستاییان باشد و هم به عنوان نماد فرهنگی و گردشگری منطقه مورد توجه قرار گیرد.

اسماعیلی گفت: در این بازارچه، صنایع دستی و محصولات تولید شده توسط روستاییان بخش کهک در حوزه های مختلف غذایی، پوشاک وسایر کالاهای تولیدی مردم بومی عرضه می شود و ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری منطقه شکل می گیرد.

وی با اشاره به این که شرکت تعاونی دهیاران بازوی اجرایی دهیاری ها و بخشداری کهک است، افزود: این تعاونی کار خود را از سال 85 با 17 عضوفعال در میان دهیاری های بخش کهک آغاز و تاکنون خدمات گسترده را به مردم منطقه ارائه کرده است.

بخش کهک شامل 18 روستا می باشد که 17 روستای آن دارای دهیاری است.

وی ادامه داد: فعالیت شرکت تعاونی در بخش های مختلف از جمله واحد صدور پروانه بهره برداری در مکان های تعیین شده، بخش مالی و نظارت بر نحوه هزینه اعتبارات، بخش عمرانی و تهیه وسایل و امکانات مورد نیاز دهیاری ها که با هزینه کمتر و کیفیت بهتر انجام می شود و بخش خدمات از جمله رسیدگی به مشکلات و مسائل دهیاری ها و پیگیری آن از بخشداری و فرمانداری و همچنین ساماندهی، جمع آوری و بازیافت پسماند منطقه، قابل توجه است.

اسماعیلی با بیان این که شرکت تعاونی به صورت محوری به این مسائل رسیدگی می کند، افزود: اعطای 150 پروانه ساختمانی داخل طرح هادی روستاهای بخش، جدول گذاری، زیرسازی، سنگ فرش، آسفالت، ساماندهی آرامستان ها، ایجاد فضای سبز جدید، نامگذاری معابر، ارائه پلاک های پستی، جمع آوری منظم زباله ها و روشنایی معابر و زیباسازی بخش در مجموع به ارزش چهار میلیارد ریال از جمله اقدام هایی است که از سال 93 تاکنون توسط شرکت تعاونی دهیاران بخش کهک انجام شده است.

وی با بیان این که اعتبارات دهیاری ها از محل ارزش افزوده امکان خوبی برای توسعه بخش کهک است، گفت: در سال 96 سهم ارزش افزوده دهیاری های استان قم 30 درصد بود که این رقم متاسفانه در سال 97 به 12 درصد کاهش پیدا کرد و با توجه به مشکلات اقتصادی کنونی با این اعتبار نمی توان فعالیت های عمرانی مناطق روستایی را در سطح کلان اجرا کرد،
البته با پیگیری های صورت گرفته مسئولان اعلام کردند این روند در سال 98 اصلاح می شود و سهم اعتبارات دهیاران استان از ارزش افزوده به همان 30 درصد باز می گردد.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، خلجستان، سلفچگان و مرکزی است.

بخش کهک در جنوب این استان قرار دارد و فاصله آن تا قم 30 کیلومتر است، این بخش دارای 2 دهستان کهک و فردو و 18 روستا است.

بخش کهک بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، 20 هزار و 588 تن جمعیت ثابت دارد که این رقم در روزهای تعطیل به بیش از 30 هزار تن می رسد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار