کارگردان تئاتر در ابرکوه:
کارگردان تئاتر کربلا به روایت آسمان گفت: نقش هنر در انتقال برخی مفاهیم به مخاطبان حتی از ساعت‌ها سخنرانی و ده‌ها کتاب بیشتر است.
کد خبر: ۶۵۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶ 16 September 2018

 کارگردان نمایش «کربلا به روایت آسمان» اظهار کرد: نوا نمایش نامبرده نوعی تعزیه است با این تفاوت که بدون دیالوگ و کلام، در سایه موسیقی، آوا، نما، نور و تنها با حرکات بدن و با استفاده از آمادگی جسمانی بازیگران اجرا می‌شود.

سعید اکرمی هدف از اجرای تئاتر مذکور را آسیب‌شناسی تعزیه عنوان کرد و گفت: اشاعه و ترویج هر چه بیشتر فرهنگ عاشورا، به تصویر کشیدن استقامت و پایداری اهل خیام، صبر و شکیبایی حضرت زینب (س) از دیگر اهدافی بود که تلاش کردیم با هنرهای بصری به مخاطبان انتقال دهیم.

اکرمی تصریح کرد: تعداد 57 نفر از دوستداران اهل‌بیت (ع) به‌عنوان بازیگر و سایر عوامل به مدت سه ماه تلاش و تمرین شبانه‌روزی برای به روی صحنه رفتن این نمایش داشتند.

وی افزود: صحنه‌هایی از جمله وداع امام حسین (ع) با اهل‌بیت، سقایی حضرت عباس (ع)، به روی نیزه رفتن سر و قرآن خواندن، اسارت اهل‌بیت، آتش زدن خیمه‌ها، خرابه شام، شهادت حضرت علی‌اصغر (ع)، رقیه (س) ابوالفضل (ع)، امام حسین (ع) و پشیمانی حر، در کربلا به روایت آسمان به تصویر کشیده شد.

کارگردان نمایش مذکور اذعان کرد: متن نمایش نامبرده که برای دومین بار به مدت 4 شب در ابرکوه اجرا شد از کتاب‌های حماسه حسینی استاد مطهری، سوگندنامه کربلا سید بن طاووس، شهادت امام حسین (ع) برگرفته از دانشنامه 14 جلدی امام حسین (ع)، کتاب مقتل از سید مرتضی عسکری گرفته شده است.

اکرمی در رابطه با نقش هنر در توسعه فرهنگ عاشورایی، خاطرنشان کرد: می‌توان گفت انتقال بسیاری از مفاهیم با استفاده از ابزار هنر می‌تواند بیشتر از ساعت‌ها سخنرانی و ده‌ها جلد کتاب مفید باشد؛ چرا که این مهم در مدت 4 شب اجرای کربلا به روایت آسمان، با توجه به بازتاب‌های آن محقق شد.

وی اضافه کرد: نمایش نامبرده موفق شد مخاطبان را در رده‌های مختلف سنی از 4 سال به بالا و با علایق، سلایق و طرز فکرهای مختلف به مدت 2 ساعت در محل اجرا، میخکوب کرده و تحت تأثیر قرار دهد. چنانکه اگر اجرای ما چندین ساعت هم ادامه داشت باز هم مخاطبان با اشتیاق تماشا می‌کردند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار